Haberin ve görsellerin tümüne 383. sayımızın E-Dergi versiyonunundan da ulaşabilirsiniz: https://edergi.santiye.com.tr/383/84/
Türkiye'nin en gelişmiş akıllı ulaşım sistemleriyle donatılan ve geçtiğimiz günlerde 1. ve 3. kısımları hizmete giren Ankara-Niğde Otoyolu; fiber optik hatlardan meteorolojik sensörlere, olay algılama sensörlerinden değişken mesaj işaretleri ve trafik işaretlerine kadar birçok farklı teknolojik donanım içeriyor. İnşaatı Yap-İşlet-Devret modeliyle Erg Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. tarafından yürütülen proje, kullanılan teknolojiler nedeniyle güvenli ve konforlu olmasının yanı sıra Edirne’den Şanlıurfa’ya, yaklaşık 1300 kilometrelik bir otoyol aksının eksik kalan kısmını tamamlaması açısından da oldukça önem taşıyor. Otoyolun diğer bir özelliği ise proje şirketinin inşaatta kullanılan iş ve inşaat makinaları ile kamyon grubunda tercihini, yerli bir üretici olan Pi Makina’dan yana kullanmış olması...
Ankara-Niğde Otoyolu (ANO), BM Avrupa Ekonomik Komisyonu’nun 1977 yılında,BM Kalkınma Programı (UNDP) tarafından verilen ilk mali destekle kurulan bir bölgesel ulaşım altyapı çalışması olan “Trans-Avrupa Otoyolu (TEM)” projesinin tamamlayıcı kısımlarından biri. TEM projesi bilindiği üzere Polonya’dan başlıyor ve Türkiye üzerinden Asya’ya ulaşıyor. Proje aynı zamanda Orta Doğu ve Güney Avrupa ülkelerini de kapsıyor. Türkiye de söz konusu projede 14 ülke ile birlikte kapsamlı üye konumunda yer alıyor.
TEM’in önemli ayaklarından biri olan Ankara-Niğde Otoyolu (ANO), Güney Türkiye TEM ağının eksik parçasını oluşturuyor. Projenin planlama çalışmaları 1990’lı yıllara kadar uzanıyor. Ankara-Niğde Otoyolu’nun dahil olduğu TEM projesi Edirne’den başlayıp, İstanbul’dan geçen ve devamında Bolu, Ankara, Pozantı üzerinden Adana ve Gaziantep’e ulaşarak Şanlıurfa’da tamamlanan ve ileride yapılması planlanan Şanlıurfa-Habur kesimini de kapsıyor. Ankara-Niğde kısmının inşaatı ve devreye alınması ile “köprü ülke” olarak Türkiye üzerinden kesintisiz bir Avrupa-Orta Doğu ulaşım bağlantısı sağlanmış olacak.
Erg Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. (Erg), Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından başlatılan Yap-İşlet-Devret (YİD) ihalesi sonucunda, 2017’nin nisan ayında proje inşaat ve işletme imtiyazları için “Atanan Şirket” olmuştu. KGM ve Erg arasında YİD sözleşmesi ise Ağustos 2017’de imzalanmıştı. YİD Sözleşmesi’nin süresi (uluslararası finansal kapanış aşaması ile birlikte başlayacak olan 3 yıllık inşaat aşaması da dahil olmak üzere) 11 yıl, 10 ay, 17 günü kapsıyor. Projenin yatırım bedeli YİD sözleşmesinde yaklaşık 4 milyar Türk Lirası (yaklaşık 1,1 milyar Euro) olarak belirtilmiş. Ankara-Niğde Otoyolu projesinin Türkiye’nin 2023 vizyonunun bir parçası olması ve KGMt arafından önem arz eden küresel proje olarak ilan edilmesiyle birlikte Ekim 2017’de proje kapsamında tüm onay işlemlerinde ve tüm bürokratik işlemlerde projenin önceliğini vurgulamak ve meşru kılmak adına bir Başbakanlık Genelgesi de yayımlanmıştı.
Otoyol, tümü İç Anadolu bölgesinde yer alan Ankara, Aksaray, Konya, Kırşehir, Nevşehir ve Niğde illerinden geçecek. Proje Kesim 1, Ankara Gölbaşı-Acıkuyu Kavşağı; Kesim 2, Acıkuyu-Alayhan Kavşağı ve Kesim 3, Alayhan-Gölcük Kavşağı olmak üzere 3 kesimden oluşuyor. Şu andaki tasarıma göre Ankara-Niğde anayol ve bağlantı yollarını içeren yaklaşık 330 km’lik bir toplam uzunluğa sahip çift şeritli bir kara yolu olacak (Anayolun ilk 30 km’lik kısmında 2x4 şerit; geri kalanında 2x3 şerit).
Ankara-Niğde Otoyolu projesi güzergâhı, Ankara’nın Gölbaşı ilçesinde başlayarak Bala, Şereflikoçhisar,Evren ilçeleri; Konya’nın Kulu ilçesi; Kırşehir’in Merkez ilçesi; Aksaray’ın Ortaköy, Sarıyahşi, Gülağaç, Ağaçören ve Merkez ilçeleri; Nevşehir’in Acıgöl ve Derinkuyu ilçeleri ile Niğde’nin Merkez ilçe sınırları içerisinden geçiyor. Otoyol gövdesine girişi sağlayacak kavşaklar ise şunlar: Ankara Çevreyolu Güney Otoyolu Kavşağı, Hacılar Kavşağı, Gölbaşı Kavşağı, Haymana Kavşağı, Karagedik Kavşağı, Ahiboz Kavşağı, Emirler Kavşağı, Kulu-Kırıkkale Kavşağı, Acıkuyu Kavşağı, Evren-Sarıyahşi Kavşağı, Ağaçören Kavşağı, Bozkır Kavşağı, Alayhan Kavşağı, Derinkuyu Kavşağı ve Çiftlik Kavşağı.
Toplam uzunluk 332 kilometre
Ana güzergahı 277 kilometre olan Ankara-Niğde Otoyolu’nun bağlantı yolları dahil toplam uzunluğu 332 kilometre. Ana yolun Ankara ilinden başlanan ilk 30 kilometresi 4x2 şeritli, diğer kilometreleri ise 3x2 şeritli olarak tasarlanmış. Proje kapsamında 5 adet viyadük (Toplam 3567 metre), 34 adet kavşak köprüsü, 15 adet anayol köprüsü, 73 adet üst geçit köprüsü,109 adet alt geçit, 681 adet kutu menfez, 15 adet kavşak, 15 adet ücret toplama tesisi, 1 adet ana kontrol merkezi, 2 adet bakım işletme merkezi, 20 adet otoyol hizmet tesisi yapılmış. Ayrıca proje boyunca yaklaşık 131 milyon metreküp kazı, yaklaşık 76 milyon metreküp dolgu, yaklaşık 1.4 milyon metreküp beton ve yaklaşık 22 milyon ton asfalt dökülmüş.
Elli bine yakın kişi istihdam edildi
Ankara-Niğde Otoyol Projesi, inşaat süresince GSYH’ye 1.2 milyar dolar, ülke üretimine ise 2.8 milyar dolar katkı sağlamış. Bununla birlikte projenin başından itibaren 49.676 kişi istihdam edilmiş.
Kuzey ile güneyi birleştiriyor
Ankara-Niğde Otoyol Projesi Türkiye TEM projesinin eksik bağlantısını tamamlayacak ve Türkiye-Bulgaristan sınırındaki Edirne’den Suriye sınırı yakınlarındaki Şanlıurfa’ya kadar kesintisiz karayolu bağlantısını sağlayacak. Bu bağlantı Şanlıurfa-Habur sınır kapısı kısmı inşa edilerek faaliyete alındığında ise Irak sınırına kadar uzatılmış olacak. Buna uygun olarak Proje, bölgesel ulaşım ağının iyileştirilmesine katkıda bulanarak, Türkiye’nin Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasındaki stratejik pozisyonunu güçlendirecek.
Bölgeler arası ulaşım kolaylığı
Ankara-Niğde Otoyolu’nun eklenmesi ile sağlanacak olan kesintisiz ulaşım ağı Marmara, Karadeniz ve Akdeniz bölgeleri arasında da karayolu bağlantısı sağlayacağı için uluslararası öneme sahip. Asya ve Afrika bölgelerine seyahat daha etkin duruma geleceği için uluslararası ticaret de bundan fayda sağlayacak.
Mesafe kısalacak
Projenin uygulanmasıyla birlikte Ankara ve Niğde arasındaki seyahat mesafesi yaklaşık 60 kilometre azalacak. Bunun yanı sıra Proje trafik akışını rahatlatacak, Türkiye’nin kuzey batısı ve güneydoğusu arasında kisosyal, ekonomik ve ticari ilişkiler güçlendirecek. Fiziksel engellerin ortadan kalkması ülkenin ekonomik büyümesine, ticari ve lojistik kapasitesine katkıda bulunurken, kuzey ve güneydoğu illeri arasındaki erişim kontrollü, güvenli ve rahat ulaşım sağlayacak.
Yıllık 1.6 milyar lira tasarruf
Ankara-Niğde Otoyol projesinin ayrıca Tuz Gölü (Ankara, Konya veAksaray illeri arasında) ve tarihi Kapadokya (Nevşehir, Kayseri, Kırşehir,Aksaray ve Niğde il sınırları içerisinde) gibi bölgedeki önemli turistik yerlere erişimi artırması bekleniyor. Proje ileAnkara-Niğde arası 4 saat 14 dakikadan2 saat 22 dakikaya iniyor. 220 bin kişi/saatlik zaman ve yıllık127 milyon 551 bin litre yakıt tasarrufu sağlanacak. Bu sayede ülke ekonomisine yıllık 1,6 milyar lira katkısı olacak. Proje ile karbon salımı da yıllık 318 milyon 240 bin kilogram azalacak.
Türkiye’nin ilk “Akıllı Otoyol” Projesi
Ankara-Niğde Otoyolu, yerli vemilli olarak geliştirilen merkezi kontrol yazılımı ve olay algılama yazılımı ile koordinasyonlu çalışarak sistemdeki tüm bilgileri topluyor. Toplanan bu bilgiler yapay zekâ ve makine öğrenimi sistemleri ile derleniyor. Sistemin bu özellikleri sayesinde otoyolda oluşan kaza, trafik ve tehlikeli durumlarda operatörler bilgilendiriliyor ve sürücüler uyarılıyor. Ayrıca olay algılama sistemi yardımıyla otoyol güzergahında bulunan 208 adet kameraya çeşitli komutlar veriliyor. Bu komutlar sayesinde otoyolda bir taşıt durduğunda, bir yaya yürümeye başladığında, başıboş bir hayvan otoyola girdiğinde ya da bir taşıt gerigeri manevra yaptığında olay algılamasistemi bunu tespit ediyor ve ekranlara yansıtıyor. Bu görüntüler sayesinde operatörler hızlıca operasyon başlatıyor.Operasyon kapsamında, duruma veolayın özelliğine göre hızla karayolları,trafik polisi, jandarma, sağlık ekipleri,itfaiye ekipleri olay yerine yönlendiriliyor. Bu koordinasyonun tamamı Ana Kumanda Merkezi tarafından gerçekleştiriliyor.Akıllı ulaşım sistemi dahilinde1,3 milyon metre fiber optik kablo, 500adet trafik sensörü, 9 adet meteorolojik ölçüm istasyonu, 208 adet olay algılama kamerası, 335 adet akıllı ulaşım saha yönetim ünitesi, 687 adet dijital ortam sunucusu, 65 adet değişken mesaj işareti, 650’nin üzerinde değişken trafik işareti bulunuyor.
ERG Şirketler Grubu Marka ve Pazarlama Müdürü Onur Kalkan:
“Projede Kullanılan Birçok Makina, Tesis ve Araç Pi Makina Üretimi”
Şantiye: Erg Şirketler Grubu ve bünyesinde faaliyet gösteren Erg İnşaat, Erg Otoyol ve Pi Makina firmaları hakkında bilgi alabilir miyiz?
Onur Kalkan: Erg Şirketler Grubu olarak bünyemizde inşaat, taahhüt, proje, iş ve inşaat makinaları üretimi, otomotiv sanayi, savunma sanayi, turizm, otel, gıda, restoran işletmeciliği, sigorta, enerji, ulaşım hizmetleri, servis, filo kiralama (Erg İnşaat, Pi Makina, Atlı Enerji, Erg Otoyol, Bemse Gıda, Atlı Otel, Atlı İnşaat, Erg Servis, Erg Ulaşım, Erg Filo, Erg Sigorta) gibi birçok alanda iş yapan firmaları barındırıyoruz.1966 yılında faaliyete başlayan Erg İnşaat ise halençeşitli projelerin planlama, proje, imalat, inşaat ve montajıkonularında çalışmalar yürütüyor. Kuruluşundan bu yana birçok baraj, hidroelektrik santrali, sulama ve kanalizasyontesisi, hava alanı, yol, köprü inşaat işinin proje ve inşaatınıbaşarıyla tamamlamış bir firma. Deriner Barajı, KarakoçanBarajı, Tercan Barajı, Çatalan Barajı, Karakaya Barajı, Antalya Havaalanı, Atatürk Havaalanı, Kars Havaalanı, Ankara Gökçekaya Yüksek Voltaj İletim Hattı, Sivas Kangal Termik Santrali, Artvin Otoyolu, Safranbolu-Bartın Otoyolu bu projeler arasında sayılabilir. Erg Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş. de Erg İnşaat’ın otoyol projelerine yönelik 2017 yılında kurmuş olduğu yan bir kuruluş. Erg Otoyol şu anda Ankara-Niğde Otoyolu projesine devam ediyor. Pi Makina ise Ankara Niğde Otoyolu projesinin diğer bir önemli çözüm ortağı. Projede kullanılan birçok makina, tesis ve araç Pi Makina üretimi.
Şantiye: Ankara-Niğde Otoyolu projesinin önemli bir özelliğide inşası süresince yerli üretim iş-inşaat makina ve araçlarının kullanılıyor olması...
Onur Kalkan: Doğrudur... Erg Otoyol, Ankara-Niğde otoyolununinşaatında kullanılan iş makinaları, inşaat makinalarıve kamyon grubunda tercihini Pi Makina’dan yana kullandı. Ayrıca çelik konstrüksiyon işlerinin tamamı Pi Makina fabrikalarında tamamlandı. Tüm projede gerçekleştirilen 131 milyon m3 kazı ve harfiyat işinin büyük kısmı 11 adetPi Makina Ekskavatörünün yanı sıra 24 adet Pi 1022A Kazıcı Yükleyici ve 18 adet Pi 1051A Lastik Tekerlekli Yükleyici ile yapıldı.
Otoyolun dolgu malzemesi, beton agregası, asfalt agregasıve yataklama malzemesi olacak taşların kırma, elemeve sınıflandırma işlemleri için farklı lokasyonlarda ve farklıbüyüklüklerde 6 Kırma Eleme Tesisi kuruldu. Saatlik kapasitesi 350 ila 500 ton arası değişen bu tesislerde kullanılan Konik ve Dik Milli Kırıcılar Pi Makina’nın Proje için geliştirdiği özel kırıcılardan.
332 kilometre uzunluğundaki otoyolun zemin hazırlama, dolgu serme ve düzleme, hendek kazma, şev meyillendirme, tesis sahası hazırlama gibi işlemleri için 20 adetPi 3180 Greyder görev aldı. Bu Greyderler proje boyunca 120 bin saati aşan çalışmayla yüksek verimlilikle kullanıldı. Zeminin sıkıştırma işlemi için kullanılan Toprak Silindirlerinve asfalt dökümü için kullanılan Asfalt Finişerlerininde bir kısmı Pi Makina üretimi.
Otoyoldaki beton yapıların üretilebilmesi için projenin farklı noktalarına 8 adet Pi Beton Santrali kuruldu. 1 adet 120 m3/saat ve 5 adet 100 m3/saat üretim yapabilen Sabit Beton Santrali ile 2 adet 120 m3/saat üretim yapabilen Mobil Beton Santrali Proje için toplamda 1.4 milyon m3 beton üretti. Pi Makina’nın özel olarak ürettiği devasa 100 tonluk Portal Vinç ile bu betonun bir kısmı kalıp beton dökümünde kullanıldı. Bu kalıp betonlarla viyadükler, köprü ayakları ve tesisler yapıldı. Üretilen betonun geri kalanı ise yine Pi Makina üretimi olan 5 Kamyon Üstü Beton Pompası ile dökülerek kavşak, anayol ve üst geçit köprüleri, alt geçitler ve menfezlerin yapımı gerçekleştirildi. Bu beton pompalar ısaatte 130 m3 ile 140 m3 arasında beton dökebiliyor ve dikeyde 37, 40 ve 47 metre beton dökme kapasitesine sahip.
Tüm bu kazı, dolgu, beton, asfalt işlerindeki taşıma ve nakliye işlerini gerçekleştiren Kamyon ve Çekici Tırların önemli bir kısmı da Pi Makina’nın son yıllarda yüzde 100 yerli olarak ürettiği kamyonlar. Toplamda 52 adet 4x4, 6x4ve 8x4 Damperli Kamyon otoyolun farklı noktalarında harfiya tve nakliye işlerinde kullanıldı. Ayrıca proje için özel olarak 70 adet 4x4, 6x4 ve 8x4 Yol Bakım Aracı da otoyolun işletme ve bakım dönemi için üretiliyor. Bu araçlar içinde Kar Küreme ve Püskürtme, Tuz ve Solüsyon Serpme, Yol Süpürme ve İtfaiye Kamyonları bulunuyor.
Ayrıca Pi Makina, Ankara-Niğde Otoyolu projesinde Otoyol Hizmet Tesisleri (OHT), Bakım İşletim Merkezi Tesisleri (BİM), kanopiler, gişeler, köprü ve yol korkulukları olmak üzere 9000 tonun üzerinde çelik konstrüksiyon imalatı da gerçekleştirdi.
7 Ekim 2020
Şantiye
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 35 bin e-bülten abonesi, 15 bini aşkın takipçiye sahip facebook ile 2 bin 500 takipçiye sahip instagram sayfaları ve 17 bin linkedin bağlantısıyla inşaat sektöründe hedef kitleye erişimin en verimli ve hızlı çözümü olmaya dijital ortamlarda da devam ediyor... 1988'den bu yana basılı yayıncılıkta olduğu gibi...
Abone Olmak için
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 120 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp, dekontu ve açık adresinizi santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.