Deniz seviyesinden 55 metre derinlik...
6 knot’a ulaşan boğaz akıntısı...
Dünyanın en yoğun gemi geçişi...
Batacak gemilerin oluşturacağı riskler...
Ekolojik ve çevresel faktörler...
Kuzey Anadolu fay hattına 16 kilometre gibi kısacık bir mesafe...
Önde gelen üniversitelerin önde gelen profesörlerinin farklı görüşleri...
Deniz seviyesinden 10 metre inildikçe ilave 1 ATM basınç...
Zemin sıvılaşması riski...
Başlarda projeyle ilgili birçok zorlu faktör, risk ve durum mevcuttu...
Doğal olarak böylesine büyük bir projenin barındırdığı değişkenler de farklı ve zorlu olacaktı.
BU MAKALEYİ, ŞANTİYE®NİN MART-NİSAN 2022 (392.) SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN DA OKUYABİLİRSİNİZ.
Zorlukların göze alınıp, yaklaşık 1 milyar 800 bin TL’lik finansman sağlanması ile 2004’te temeli atılan proje, 5 yıl gecikmenin ardından 2013’te işletmeye açılmıştı. Marmaray ile Asya ve Avrupa kıtası bağlantısı 4 dakikaya inmişti. Dünyanın en önemli şehirlerinden olan İstanbul’da inşa edilen bu proje bence tam bir mühendislik harikasıdır.
Bilindiği üzere projenin fizibilite çalışmaları 1985 yılında başlamıştı. Tasarımlar 1998 yılında bitmiş ve müşavirlik ihalesine çıkılmıştı. İhale Japon firmaya verilip, Japon bankasından ihale için kredi kullanılmıştı. Proje, dünyanın en derin ilk batırma tüp tünel geçit olma özelliğine sahipti. Daha önceki yıllarda başka ülkelerde de batırma tüp projeleri yapılmıştı. İlk batırma tip tünel 1894’te Kuzey Amerika’da kanalizasyon hatları için inşa edilmişti. Michigan merkezli demiryolu tüneli ise 1906-1910 yıllarında inşa edilmişti. Asya’da bu tekniği ilk uygulayan ülke ise Japonya olmuştu. Osaka’da Aji Nehri üzerine inşa edilen 2 şeritli karayolu tüneli 1944 yılında açılmıştı. Yapım kültürü olan firmaların öncülüğü ve liderliğinde yürütülen projede deprem etkisini en aza indirmek için yeni bir deprem izolasyon metodu kullanılarak, hareket edebilen birleşimler kullanılmıştı.
Betonarme parçalar Tuzla tersanelerinde üretildi
Marmaray Tüp Geçit projesinde ise zemin çalışmaları ve iyileştirmelerin ardından 11 adet, 18’er bin tonluk betonarme parça Tuzla tersanelerinde üretilip, gerekli yalıtım işlemleri tamamlandıktan sonra, denizin altına batırmak için tersaneden alınıp, 91 metre uzunluğundaki parça indirme makinasıyla akıntıya karşı özel teknikler kullanılarak deniz tabanına indirilmişti. Parçaların üzerleri beton dolgularla kapatılarak, olası gemi kazalarından etkilenme riski de azaltılmıştı.
Arkeolojik çalışmalar bittikten sonra projeye devam edilmişti
Yapılan çalışmalar sırasında 4. yüzyıl Bizans dönemine ait arkeolojik kalıntılara rastlanmış, toplamda 11 bin bulgu ve esere ulaşılmış ve bu kazı çalışmalarının tamamlanıp, eserlerin zarar görmemesi için arkeolojik işlemler bittikten sonra projeye devam edilmişti.
Proje zorlu aşamalardan geçtikten sonra 2013 yılında bitirilip işletmeye alınmış ve tüp geçidin asıl çalışması gereken Gebze-Halkalı arası demiryolu hattının iyileştirilmesi ve yenilenmesiyle birlikte 12 Mart 2019’da tamamen hizmete girmişti.
Yazan: Muharrem Akpınar / İnş. Müh.
BU MAKALEYİ, ŞANTİYE®NİN MART-NİSAN 2022 (392.) SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN DA OKUYABİLİRSİNİZ.
3 Nisan 2022
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.