Denizin üstünde yer alan Kansai Havalimanı inşaatında, bir mimari ve mühendislik harikası yaratılmaya çalışılırken büyük bir hayal kırıklığı da yaşanabilirdi...
Kansai Uluslararası Havalimanı, Japonya’da Osaka Körfezi üzerinde 4 kilometre uzunluk ve 2,5 kilometre genişliğe sahip 10 bin kilometrekarelik yapay adada inşa edilmiş uluslararası bir havalimanı... İki etap şeklinde planlanan havalimanının inşaatı 1987’de başlamış ve 1994’te işletmeye alınmıştı. 1,7 kilometrelik uzunluğu ile Terminal 1, 2018 yılına kadar dünyanın en uzun terminaline sahipti. Projenin tasarım ekibinin en bilinen ismi ise İtalyan Mimar Renzo Piano...
Projede yaklaşık 20 milyon metreküplük dolgu, havalimanı adasını anakaraya bağlayan iki katlı bir demiryolu ve karayolu köprüsü bulunuyor. Bu köprü 3,75 kilometre uzunluğu ile dünyanın en uzun makas köprüsü unvanına da sahip.
Tümüyle denizin içinde inşa edilen projeyi hayata geçirmek hiç kolay değildi... Mimarinin tasarım fikirlerini uygulamak bir aşamadan sonra mühendislik disiplinlerine ait olduğundan zamanla ağırlığın çoğu mühendislik çalışmalarına ayrılmıştı. Öncelikle jeofizik ve jeolojik araştırmalara göre ortaya çıkan deniz zeminin killi yapısı iyileştirilmiş, sırasıyla deniz duvarlarının inşası, devasa dolguların yapılması ve sonra bağlantı köprüsünün inşası planlanmıştı.
Alüvyonlu zeminin iyileştirilmesi için kum kazıklar çakılmış ve zemin yapısı içindeki su drene edilerek zemin iyileştirilmişti. İyileştirilen zemin, testlerden geçirilerek oturma miktarları hesaplanmış ve kazıkların çakılmasına onay verilmişti. Bu kazıklarla birlikte deniz duvarı oluşturulmuş ve daha sonra yapılan oturma testlerinde de problem çıkmamış olduğu görülüp, deniz duvarlarının içerisine havalimanı terminali ve binaların oturacağı dolgu kısmı için çalışmalar başlatılmıştı. Dolgusu o kadar fazla ve büyüktü ki 3000 m3lük malzeme taşıyan tankerler dahi yapılmıştı.
Havalimanının inşa edildiği Osaka Körfezi sürekli ve yüksek deprem ile tsunami riskleri altında olan ve okyanus rüzgar ve akıntılarıyla mücadele eden bir bölge. İnşaatı planlarken karşılaşabilecek zorlukların en başında zemin yapısıyla beraber bu riskler de hesaplanmış ve riskler için farklı metotlar geliştirilerek projeye başlanmış. Bu yöntemlerden bir tanesi olan, adanın etrafına aerodinamik etkileri alması için tasarlanan dalga şeklinde strüktürel form, çelik konstrüksiyondan inşa edilmiş.
Diğer taraftan bu zorlu projede her şey normal ilerlerken projede öngörülenin dışında düzensiz ve daha hızlı oturmalar oluşmaya başlamış. Mühendislik açısından fiyasko ve hatta felakete gidebilecek bir hatanın eşiğinden dönülüp ek bütçeler ayrılmış ve yeni çözüm yöntemleri devreye sokulmuş. Temellerin altındaki zemin su girişini engellemek için yeraltı duvarlarıyla çevrilmiş ve zeminin akması engellenmiş. Farklı oturmaların engellenmesi ve dengelenmesi için temel kolonlarının altına hidrolik krikolar yerleştirilmiş, hassas sensörler ile takip edilmiş ve bu büyüklükteki bir binada imalatlar zarar görmeden farklı mühendislik disiplin ve çözümlerinden yararlanılarak sağlıklı, emniyetli ve güvenli bir şekilde yürütülebilmiş.
Yazan: Muharrem Akpınar / İnşaat Mühendisi
Projeye, önümüzdeki günlerde yayınlanması planlanan Temmuz-Ağustos 2021 (388.) sayımızda da göz atabileceksiniz...
2 Ağustos 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.