Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı üzerine inşa edilen köprü, Türkiye’nin ilk demiryolu Ekolojik Köprüsü olma özelliğine sahip.
PROJEYİ ŞANTİYE'NİN 389. SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN OKUMAK İÇİN LÜTFEN TIKLAYIN
Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattı üzerine yaban hayvanların geçebilmesi amacıyla inşa edilen köprü, Türkiye’nin ilk demiryolu Ekolojik Köprüsü olma özelliğine sahip. 416. kilometrede yapımı tamamlanan Ekolojik Köprü kızıl geyik, vaşak, domuz ve kurt gibi birçok yaban hayvanın bulunduğu bölgeye inşa edilmiş. Yer, bölgedeki hayvan popülasyonu ve yaban hayatı çeşitliliği olay raporları dikkate alınarak Ankara-Eskişehir YHT Hattı 390 ile 420. kilometreleri arasındaki 30 kilometrelik kısımda TCDD Bakım Daire Başkanlığı, YHT Bölge Müdürlüğü çalışanları ve yaban hayatı uzmanıyla beraber gerekli incelemeler yapılarak belirlenmiş. Bu çalışma sonrasında km 416 dahil toplam 5 lokasyona daha Ekolojik Köprü yapılabileceği tespit edilmiş ve pilot çalışma olarak 416. kilometreye Ekolojik Köprü yapılmasına karar verilmiş.
Yapılan gözlemlerde yaban hayvanlarının kapalı menfez ve altgeçitlerin yerine köprüleri ve viyadükleri tercih ettikleri tespit edilmiş. Bu nedenle menfez veya altgeçit yerine bir Ekolojik Köprü yapılması ön plana çıkmış. Yukarıda bahsi geçen bölgede meydana gelen olay raporları TCDD tarafından analiz edilmiş ve hattın, yaban hayvanlarının yaşam alanlarını ikiye böldüğü için birçok yaban hayvanının Yüksek Hızlı Tren hattına girdiği, çarpma vakalarının yaşandığı ve hattın doğrudan ekolojik yaşamı etkileyecek olaylara sebep olduğu sonucuna varılmış.
Malzeme seçiminde de ekolojik unsurlar dikkate alınmış
Köprü yapımında kullanılan malzemelerin seçimi de bir dizi ekolojik unsur içermiş. Bu seçim çalışmalarında TCDD yetkilileri, inşaat, endüstri ve çevre mühendisleri ile kullanılabilecek malzemeleri incelemiş ve çevreye duyarlı ekolojik unsurların bir arada olduğu bir süreç yönetilmiş. Ekolojik Köprü’nün ana iskeletini bükülmüş ondüle sac (ViaCon koruge çelik) oluşturuyor. Betonarme yapılardaki karbondioksit salımını minimize eden çelik yapılar hem kurulum hızlarıyla hem de çevreye olan etkileriyle tercih sebebi oluyorlar. Köprünün temelleri ise betonarme. Ayrıca sorunsuz bir geçişin sağlanması amacıyla ses ve ışık perdesi kullanımı yaban hayvanlarının kendilerini güvende hissetmesi bakımından da bir zorunluluk olmuş.
Genişliği 18, yüksekliği 9,5 metre
Köprünün proje tasarımı ViaCon Türkiye tasarım ekibi tarafından gerçekleştirilmiş; üretimin tamamı ise yine ViaCon Türkiye’nin Hendek (Sakarya) fabrikasında tamamlanmış. Üretimin ardından çelik köprü elemanları sahaya getirilerek monte edilmişler. Ekolojik Köprü, ViaCon bünyesindeki çok plakalı çelik köprü sistemi olan SuperCor cinsi. 18,41 metre genişliğindeki Ekolojik Köprü, yüksekliği 9,56 metre olan kemer şeklinde bir yapıya sahip. Yapının ondüle formda olması yapıya ekstra mukavemet kazandırmış. Kemer şeklinde olması da ayrıca taşıma kapasitesini artırmış. Üzerinde yer alan 2 metre kalınlığında mühendislik dolgusunun yanı sıra ASHTO uyarınca HL-93 kamyon yükü yük kombinasyonlarına göre plaksis programında tasarımı kontrol edilmiş.
Flüt kesim bir yapı
Yapı, taban uzunluğu 74,15 metre ve tepe uzunluğu 46,55 metre olan flüt kesim bir yapı... Bu sayede köprü üzerinde en dar yeri 45 metrelik genişliğe sahip yaklaşık 2500 m2lik bir geçiş alanı oluşturulmuş. Yapının montajı ise işleyen yüksek hızlı demiryolu hattında yapılmış ve yapım süresince trafik herhangi bir şekilde durdurulmamış.
Global anlamda da önemli bir yere sahip
Yapımı tamamlanan köprü Türkiye’nin ilk ve tek demiryolu Ekolojik Köprüsü olma niteliği taşıyor. Türkiye’nin çeşitli yerlerinde gerek çelik gerekse betonarme köprüler mevcut; ancak bu zamana kadar yapılan köprülerin tamamı karayolları üzerine inşa edilmiş. Köprünün bir de global anlamda önemli bir yeri var... 416. kilometrede yapılan Ekolojik Köprü dünyanın Yüksek Hızlı Tren hattı üzerine inşa edilen ilk köprüsü olma özelliğine de sahip. Amerika, Norveç, İsveç ve Kanada gibi ülkelerde demiryolları üzerine yapılmış birçok Ekolojik Köprü bulunmasına karşın bunlardan hiçbiri Yüksek Hızlı Tren hattı üzerinde bulunmuyor.
Geçiş yapacak hayvanların köprüye yönelmesi oldukça kolay
Dolgu, her iki yandan eşit şekilde yüzde 95 oranında mühendislik dolgusunun sıkıştırılması ile uygulanmış. Yapının her iki yanından da dolgu yapıldıktan sonra tepe kısmı doldurulmuş. Bu sayede ortaya çıkan yapı gömülü esnek bir yapı haline gelmiş. Köprünün etrafında yer alan ihataların boylarının da artırılması, geçiş yapacak hayvanların köprüye yönelmesini kolaylaştırıyor.
50 fotokapan kurulu
Köprüden geçiş yapacak yaban hayatının izlenmesi de proje kapsamında yer alıyor. Bölgeye kurulan yaklaşık 50 adet fotokapan ile yaban hayvanları izlenecek ve veriler yaban hayatı uzmanları tarafından değerlendirilerek bölgenin ekolojik hareketliliği gözlenecek.
Peyzaj düzenlemesi de yapılacak
Yapımı tamamlanan ViaCon Ekolojik Çelik Köprü’de son aşama olarak çevreye uygun bir peyzaj düzenlemesinin ve ağaçlandırmanın yapılması planlanıyor. Ekolojik geçişlerin habitat bölünmesini engelleyen önemli unsurlarından birisi de bulunduğu coğrafyadaki bitki örtüsü ve ağaç-bitki türleri ile uyumlu olması. Doğa Koruma Milli Parklar Genel Müdürlüğü ve Orman Bakanlığı tarafından bitkisel teşkil yapılacak.
Yaban Hayatı Geçitleri...
“Ekolojik Geçitler” özellikle yaban hayatı için tasarlanan habitat bölünmesini minimize eden yapılar olmakla beraber hayvanların türlerine göre çeşitli formlarda inşa ediliyorlar. Örneğin geyik ve karaca gibi hayvanlar köprü ve viyadük gibi açık geçişleri tercih ederken domuz, çakal ve kurt gibi hayvanlar hem köprülerden hem de kapalı menfezlerden geçiyor. Ekolojik geçiş yapılması planlanan yerdeki yaban hayatı popülasyon türüne göre en elverişli yapılar da “Ekolojik Köprüler”... Bu köprüler demiryolları ve karayolları gibi habitat bölünmesine sebep olan yapılar üzerine tasarlanıyor ve inşa ediliyorlar. Türkiye’nin ilk Ekolojik Çelik Köprüsü ise Kuzey Marmara Otoyolu üzerine inşa edilmişti.
NOT: Proje metninin hazırlanmasında katkılarından dolayı Viacon Türkiye Genel Müdürü Onur Başar, Bölge Satış Yöneticisi Ahmet Yiğit Çiftci ve Finans Yöneticisi Kenan Sadi Yazgan’a teşekkür ederiz.
PROJEYİ ŞANTİYE'NİN 389. SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN OKUMAK İÇİN LÜTFEN TIKLAYIN
29 Eylül 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.