İntek, köprü trafiğe açıldıktan sonra yapılmak zorunda kalınan Box-Out yapılarında uyguladığı sıra dışı çözümle başarılı referanslarına bir yenisini daha ekledi
İşveren: Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. (ÇOK A.Ş.)
Ana Yüklenici: DLSY (DAELIM-LİMAK-SK-Yapı Merkezi) Adi Ortaklığı
Alt Yüklenici: Freysaş Freyssinet Yapı Sistemleri San. A.Ş.
1915 Çanakkale Köprüsü projesinin kıyı bölümleri “köprü yaklaşım viyadükleri” olarak adlandırılmaktadır. Çanakkale Köprüsü’nün hem Avrupa hem de Asya tarafında yer alan bu viyadükler, İtme-Sürme metoduna (Incremental Lunching Method) uygun olarak tasarlanmış ve inşa edilmiştir.
Avrupa ve Asya kesimlerindeki viyadüklerin uzunluğu sırasıyla 365 metre ve 680 metredir. Proje yapım aşamasında ana köprü halatının montajı ve viyadüklerin yapımı aynı döneme denk gelmiştir. Ana köprü halat yapımında kullanılan platformun viyadüklere yakın geçtiği yerde, viyadükler konsol kısımları ile çakışmıştır. Bu nedenle Avrupa tarafında 2.44 metre genişliğinde ve 137.25 metre uzunluğunda; Asya tarafında ise 2.44 metre genişliğinde, 331.25 metre uzunluğunda yer alan, servis yolu ve gerektiği zamanlarda köprüde bakım-onarım yapılması amacıyla kullanılacak olan ve “Box-out” olarak adlandırılan yapıların, ana köprü halat imalatları tamamlandıktan sonra yapılmasına karar verilmiştir.
Buna ek olarak, ana köprü halatının, viyadüklerin çok yakınından geçtiği belirli bölgelerde, rüzgâr etkileri de düşünülerek, box out genişlikleri bir miktar daraltılmıştır. “Reduced Zone” olarak adlandırılan bu daraltılmış kısımlar, Avrupa tarafında 1.89 metre genişliğinde ve 25 metre uzunluğunda; Asya tarafında ise 1.94 metre genişliğinde ve 54.75 metre uzunluğundadır.
Denizin üzerinde olduğu için alttan iskele kurularak desteklenmesi mümkün olmayan box-out yapısı mevcut köprüye asılarak statik olarak konsol çalışan özel bir kalıp sistemi ile desteklenmiştir. Bölgenin iklim özelliklerinden dolayı, sistem kullanım aşamasında fırtına düzeyindeki rüzgâr yüklerine maruz kalabilecektir. Tasarım ve üretim bu büyük rüzgâr yükleri de dikkate alınarak yapılmıştır. Toplam 64 metre uzunluğunda box-out kalıbı verilmiştir. Bu kalıplar 32 metre olarak köprünün hem Asya hem de Avrupa tarafında aynı anda kullanılabilecektir. Mevcut köprü dışında kalan 224 cm genişliğindeki box-out döşemesini dökebilmek için, üst kısımda dışarıya uzanan ana yatay NPU 220 profilin ucuna farklı geometriye sahip dikey profil asılmıştır. Box-out döşeme kalıbı, bu profile asılan çelik perde kuşağının üzerinde oluşturulmuştur. Dikey profilin altında oluşturulan güvenli alanda ise işçiler hem montaj hem de demontaj işlerini yapabileceklerdir. Dikey profilin düz olmamasının sebebi, farklı rüzgâr yükleri anında mevcut köprü asma kablolarının yapacağı yanal hareketlerde, kabloların dikey profile, dolayısıyla kalıba çarpmalarını engellemek içindir. Aynı zamanda dikey profiller, yatay ana profile hareketli özel bir mekanizma ile bağlanmıştır. Bu sayede dikey profil, yatay profil üzerinde geriye doğru hareket edebilmektedir. Bu özellik, köprünün reduced zone kısmında box-out döşemesinin genişliği azaldığı zaman, kalıbın sökülmeden ayarlanabilmesine olanak sağlamaktadır.
Tüm sistem aynı anda rayların içerisinde, yatay çelik kuşaklara monte edilmiş tekerler sayesinde yürütülerek, bir sonraki beton dökülecek alana taşınacaktır. Sistem, beton ağırlıklar kullanılarak dengeye alınmıştır. Beton ağırlıklar, akan trafikte olası bir araç çarpmasına karşı önlem amaçlı olarak çelik profillerden oluşturulmuş bir kafes içerisine alınmıştır.
En ufak detaylarına kadar tüm sistemi oluşturan parçaların kalite belgeleri ve sistemin tüm hesapları imalata girilmeden önce yüklenici firma ve işverenleri ile de paylaşılmış ve bütün onaylar alındıktan sonra imalatlar tamamlanarak, kalıpların sahaya sevkiyatı gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda imalat devam ederken bir modül kalıp, İNTEK Gebze fabrikasında bire bir olarak kurulmuş ve raylar üzerinde yürütülerek sistemin sorunsuz olarak çalıştığı kontrol edilmiştir.
12 Şubat 2023
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.