Centre Pompidou, mimarlık tarihi açısından devrim niteliği taşıyan, mimari normları alt üst eden ve mimarlık dünyasında bir dönemin sonu, modern mimarinin başlangıcı olarak görülen bir kültür ve sanat kompleksidir.
YAZAN: Ecesu Yabancı / İstanbul Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğrencisi
Tarihçe
Zamanımızın en ünlü ve radikal binalarından olan Centre Pompidou, 1977 yılında Paris’in kalbinde, o dönemde pek tanınmayan Mimar Renzo Piano ve Mimar Richard Rogers’ın ellerinden çıkmıştır. Benzersiz bir mimari şaheser diye de bahsedebileceğimiz bu yapı, yapıldığı yıllarda büyük yankı uyandırmıştır. Birçok bağlamda oldukça radikal, fütüristik, yenilikçi ve öncü bir tasarıma sahip Pompidou, yapıldığı dönemde Parisliler tarafından, bulunduğu çevrenin tarihi dokusuna uymadığı düşüncesiyle oldukça eleştiri almasına rağmen zaman içerisinde adeta modern mimari paradigmanın yeniden tanımlanmasına sebep olmuştur.
Richard Rogers (solda) ve Renzo Piano (sağda) / Centre Pompidou önünde
Yenilikçi Yaklaşım
Yenilikçi ve hatta mimaride çığır açan karakteriyle 20. yüzyılın en göz alıcı komplekslerinden biri haline gelen bu binanın yapılış zamanını göz önünde bulundurursak, konstrüktivizmi örneklemesi ve daha önce mimarlık dünyasında görülmemiş sistemlerle yapılan yüksek teknolojili modern bir kültür merkezi olması, asla beklenmedik bir yaklaşımdı dersek yalan olmaz.
Bir diğer dikkat çekici özelliklerinden biri de kesinlikle geleneksel yapılardan farklı olarak iç mekanındaki düzenlemelerin dışarıya yansıtılmasıdır. Bu yöntem ile dönemin estetik kaygısından saparak işlevsellik ve estetiğin birleştiği marjinal bir dış tasarım elde edilmiştir. Yani, yapıda kullanılan renkli borular, asansörler, merdivenler, havalandırma sistemleri gibi normalde bina içinde gizlenen unsurlar dışarıya sergilenmiştir. Bu yaklaşım bir yandan da şeffaflığın ve mimari konvansiyonları zorlama ve sınırları genişletmenin göstergesi olarak da yorumlanabilir.
Binanın dış cephesi
İç Mekan ve Fonksiyon
Yapıyı döneminde sıradışı kılan ilk yaklaşım, iç mekanı hiçbir katta kesintiye uğratmayan ve iç mekanın serbestliğini maksimize eden taşıyıcı sistem kurgusuydu. Bu yaklaşım sayesinde iç mekanda tamamen esnek ve isteğe göre bölmelendirilebilen yapı, çelik ve cam birlikteliği, bütün servis ve sirkülasyon elemanlarının yapı dışında kurgulanmış olmasıyla da döneminin öncü yapılarından biri haline geldi. Kurgusuyla döneminde fütüristik olarak da algılanan Centre Pompidou aynı zamanda 1960’larda Superstudio ve Archigram tarafından geliştirilmiş mimari ütopyalarının mirasçısı olarak anılıyor.
İç mekan ve fonksiyonlar
Farklı Sistem, Farklı Renk
Binanın dışındaki farklı sistemler, farklı rollerini ayırt etmek için farklı renklere boyanmıştır. Yapı ve en büyük havalandırma bileşenleri beyaza boyanmış, merdivenler ve asansör yapıları gümüş griye boyanmış, havalandırma maviye boyanmış, tesisat ve yangın kontrol boruları yeşile boyanmış, elektrik elemanları sarı ve turuncu, asansör motor odaları ve şaftları veya binanın her yerinde hareket imkanı sağlayan elemanlar kırmızıya boyanmıştır.
Merkezin en bilinen "hareket" unsurlarından biri, (alt kırmızıya boyanmış) batı cephesindeki yürüyen merdivendir; bu, ziyaretçilere Paris şehrinin muhteşem bir manzarasını sunan binanın tepesine zigzag çizen bir tüptür.
Farklı renklere boyanan teknik unsurlar
Meydana bakan cephede yer alan tüp içerisinde yürüyen merdivenler
Toplumsal ve Kültürel Katkı
Yapı, mimari harika olmasının ötesinde modern ve çağdaş sanatın geniş bir koleksiyonuna ev sahipliği yapar. Geçici sergiler, etkinlikler ve eğitim programlarının da düzenlendiği Centre Pompidou bu nedenle dünyanın önde gelen uluslararası kültür kurumlarından biri olarak kabul edilir.
Sanat galerileri, kütüphane, müze, sinema salonları ve kafeleri ile de çok yönlü bir kültür merkezi olan Centre Pompidou, genel olarak mimari tasarımı, modern ve çağdaş sanatı yenilikçi ve dinamik bir ortamda tanıtma misyonunu yansıtır. Bu da onu sanat tutkunları ve mimari meraklıları için görülmeye değer bir yer haline getirir.
Halk kütüphanesi
Kaynakça
https://www.centrepompidou.fr/en/collection/our-building
https://www.gzt.com/arkitekt/20-yuzyilin-mimari-ikonlarindan-biri-centre-pompidou-3566656
https://www.arkitektuel.com/centre-pompidou/
https://www.archdaily.com/64028/ad-classics-centre-georges-pompidou-renzo-piano-richard-rogers
Referans
https://www.arkitektuel.com/centre-pompidou/
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.