Portland Uluslararası Havaalanı, enerji verimli ve ekolojik anlamda daha hassas bir yapıya kavuşturulması amacıyla kapsamlı bir genişleme ve yenileme programından geçiriliyor. Doğadan ilham alan iç mekanlara sahip olacak havalimanındaki en dikkat çekici yenilemelerden biri ise 37 bin m2lik çatıda gerçekleştiriliyor. Çatı ahşapla kaplanıyor ve malzemenin tümü yerel kaynaklardan tedarik ediliyor...
Mimar: ZGF Architects
Mühendislik:KPFF (Strüktür) ; PAE (Mekanik)
Yüklenici:Hoffman Skanska Joint Venture
Amerika Birleşik Devletleri’nin en iyi havalimanlarından biri olarak kabul edilen Portland Uluslararası Havaalanı (PDX), verimliliği optimize etmek ve yolcu deneyimini geliştirmek amacıyla büyük bir genişletme ve yenileme programından geçiriliyor. 2025’te tamamlanacak proje ile mevcut yapı yüzde 50 daha fazla enerji verimli hale getirilirken 1250 kişiye de iş imkanı yaratılması hedefleniyor.
Proje, ana terminal altyapısının yeniden geliştirilmesini, diğer bazı mevcut tesislerin fonksiyonlarını optimize etmek amacıyla altyapının iyileştirilmesini ve istikrarlı yolcu akışı ile gelişmiş havayolu hizmetlerini sağlamak için güvenlik kontrol noktalarının genişletilmesini içeriyor. Yenilenen yolcu giriş terminalinde bilet işlemlerinin yapıldığı alanın ve lobinin boyutu iki katına çıkarılıyor.
Havaalanı’nın yıllık kapasitesinin 35 milyon yolcuya çıkartılmasının planlandığı projeyi Oregon merkezli mimarlık ofisi ZGF tasarlamış. ZGF Architects, projenin terminal çekirdeğinin yeniden geliştirilmesi kısmı için mimari, iç tasarım ve alan planlama hizmetleri sağlıyor.
37 bin metrekarelik ahşap çatı malzemesi yerel kaynaklardan karşılanıyor
Proje kapsamında terminal binasının kapladığı alan iki katına çıkartılırken ziyaretçilerin en çok dikkatini çekecek unsur ise çarpıcı ahşap çatı olacak. 600 millik bir yarıçapta bulunan arazi sahipleri ve fabrikalardan yerel olarak temin edilen ahşap malzemelerle inşa edilen çatı, 37 bin m² genişliğinde. Ahşap, yerel kaynaklardan elde edildiğinden, küçük işletmelere ve yerel halka da ekonomik anlamda oldukça katkı sağlamış. Dalgalı kontrplak ve glulam (yapıştırılmış lamine ahşap) malzemeden imal edilen 9 bin tonluk çatıyı 34 adet Y sütun taşıyor. Çatı, genişletilmiş lobi ile bilet alanları boyunca uzanıyor ve ışıklıklar, Oregon’un yaprak dökmeyen ormanlarına bakan güneş ışınlarını taklit edecek şekilde yerleştiriliyor.
Yeni terminale girdikten sonra ziyaretçiler adeta ormanda bir yürüyüşe çıkacaklar. Yolcular terminalde oldukça hoş, doğal, ekolojik, bol günışığı alan, sanat eserleriyle dolu bir iç mekanla karşılaşacak.
Terminal, proje kapsamında depreme karşı da oldukça dayanıklı bir yapıya kavuşuyor. Bunda, dalgalı, masif ahşap çatının da katkısı var. Yeniden yapılandırılan ve genişletilen bilet salonu, yolcuların ihtiyaçları ve teknoloji anlamında gelecekteki olası değişiklikler dikkate alınarak tasarlanmış. Güvenlik kontrol noktalarına doğru ilerleyen yolcular, çevredeki ağaçların gölgesinden gelen ışıktan oluşan büyüleyici bir manzarayla karşılaşacak. Kuzeybatı Pasifik’in sevilen ormanlarından birinde dolaşma hissi yaratılırken aynı zamanda geleceğe doğru ilerleyen modern yaklaşımı da işaret ediyor. Bu merkezi eşik, yerini benzersiz bölgesel ürünler ve yemeklerin sunulduğu güvenlik öncesi bir pazar alanına bırakacak. Güvenlik kuyruklarına ve şeritlerine yönelik hatlar, yolcuların güvenliğe doğru telaşla koşturmak yerine rahat ve sakin hareket etmelerine olanak tanıyacak.
Yeşil, ekolojik...
Genişletilmiş ana terminale ilerici, yeşil-ekolojik ve “terk edilmesi zor” Portland karakterini aşılamak, en başından beri kritik öneme sahipmiş. Yolculara dinlenme ve keyifli zaman geçirmeleri için çeşitli ölçeklerde alanlar sunulacak. Bu kapsamda havalimanında yer alan küçük plazalar, pavyonlar ve aktif koridorlar Portland’ın kentsel planlama geleneğini hatırlatıyor. Samimi ölçek aynı zamanda Portland’ın yaya dostu, ağaçlarla kaplı sokaklarını andırıyor. Terminalde kafe ve oturma yerleri ile konukları oyalayan kent mobilyaları da mevcut.
Yerel tedarik önemsendi
Proje ekibi, Oregon’un orman ürünlerindeki inovatif geçmişine atıfta bulunmak amacıyla havaalanının inşaatı için bölgesel olarak Oregon ormanlarından ve komşu Washington eyalet ormanlarından ciddi bir metrajda tutkallı kiriş ve ağır ahşap yapı ile 400 bin metrekareden fazla kontrplak paneli tedarik ediyor. Projenin temel hedeflerinden biri, ahşabı yerel ve sürdürülebilir bir şekilde tedarik etmek ve nihai ahşap ürünlerini var oldukları, çıktıkları ormanlara geri kazandırmaktı. Bu, kulağa basit gelse de, FSC gibi kuruluşlardan sertifikalı sürdürülebilir ahşabın sınırlı miktarda bulunması ve kereste fabrikalarındaki geleneksel toplu işleme uygulamaları, proje ekibinin sürdürülebilir kaynak kullanımına yönelik tamamen yeni bir yaklaşım tanımlaması gerektiği anlamına geliyordu.
Proje, dikkatli planlama, arazi sahipleri ve imalathanelerle diyalog ve biraz da yaratıcılık sayesinde, bu ölçekte başka hiçbir projenin daha önce başaramadığı bir şeyi başarmış: “Projede kullanılan tüm ahşabın kaynağına kadar izlenebilmesi-takip edilebilmesi.”
Çatı prefabrik olarak üretildi
Projenin en önemli zorluklarından biri, en yüksek güvenlik hususlarına bağlı kalarak havalimanı operasyonlarını minimum yolcu kesintisiyle sürdürmekti. Kesintiyi azaltmak ve inşaatı basitleştirmek için Portland Uluslararası Havaalanı’nda çatı bir yıl boyunca tamamen prefabrik olarak üretiliyor. Tavan pencereleri, ışıklıklar, yalıtım, mekanik bileşenler ve kaplamalar dahil olmak üzere “kaset” adı verilen 20 parçaya bölünmüş. Her kasette yaklaşık 120 parça bulunuyor. Prefabrikasyon tamamlandıktan sonra, en büyüğü 67 metre x 33 metre olan kasetler, inşaat alanının altında hiçbir yolcunun bulunmadığı bir alanda birkaç gecede kuruldu.
Sismik olaylara dayanıklı
Havaalanı, Amerika’daki hassas sismik bölgelerden birinde bulunuyor. Dolayısıyla yapının herhangi bir sismik olaya dayanma kabiliyetine de özel önem verilmiş. Çatı ve giydirme cephe sistemi herhangi bir yönde 60 cm’ye kadar hareket edecek şekilde tasarlanmış ve bu önlem sismik bir olayda önemli yapı hasarını en aza indiriyor. Bu hareket, çatı yapısını destekleyen ve onu izole eden sismik taban izolasyon mesnetleri sayesinde mümkün oluyor ve sismik bir olay sırasında yanal harekete izin veriliyor. Giydirme cephe, aşağıdaki yapıya göre kaymasına ve dönmesine izin veren menteşeli bağlantılarla birleştirilmiş.
Ek olarak, yüksek performanslı bir kaplama, pasif ısıtma ve soğutma sistemleri ve doğal gün ışığının dahil edilmesi, yapının elektrik şebekesinden bağlantısı kesildikten sonra da pasif olarak fonksiyonlarını devam ettirebilmesine imkan tanıyor.
Sürdürülebilir bir yapı
Portland Havalimanı’nın tasarım sürecinin başlangıcından itibaren sürdürülebilirliğe oldukça önem verilmiş. Mevcut havaalanı yapısında yüzde 50 oranında karbon azaltımına yönelik iddialı hedef, ahşap, çelik ve geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanılmasıyla karşılanıyor. Ayrıca yeni bir terminal inşa etmek yerine mevcut terminali yenilemeyi ve genişletmeyi tercih eden proje, önemli miktarda karbon tasarrufu da sağlamış.
Yüzde 95 fosil yakıtsız ısıtma sistemi
Bilindiği üzere ısıtma ve aydınlatma, mevcut havalimanları için en önemli operasyonel karbon kaynakları. Yüksek verimli, açık devre toprak kaynaklı ısı pompası sistemi, tüm havaalanı için yüzde 95’e yakın fosil yakıtsız ısıtma sistemi sağlamış ve enerji şebekesinin zaman içinde yenilenebilir olacak olmasından yararlanacak. Ana terminalde LED’lerin kullanımı ve belirgin gün ışığı aydınlatması, projenin yüzde 30 daha az enerji tüketmesini sağlıyor.
Yolcu hacmi önümüzdeki on yıl içinde artacak olsa da, toplam su tüketimiyle birlikte, kuyu suyunun içme dışı kullanımlar için kullanılması nedeniyle yolcu başına tüketim miktarının da azalması öngörülüyor.
Proje kapsamında yolcu ve çalışanların sağlığı ve konforu da önemli önceliklerden biriymiş. Araştırmalar, doğayla bağlantının, stresin azalmasına, bilişsel performansın artmasına ve ruh halinin iyileşmesine yol açtığını gösteriyor. Bu kapsamda tasarım ekibi, havaalanı deneyimini geliştirmek için geniş bir biyofilik tasarım stratejisinden yararlanmış.
9 Aralık 2023
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.