Günümüzde tüm dünyadaki çağdaş eğitim modellerive yaklaşımları ile beraber eğitim mekânları da isteristemez dönüşüyor. Gökçeada Lise Kampüsü’nünyarışma ile elde edilmesi de alternatif, yenilikçi, öğrenciyimerkeze koyan, katılımcı ve şeffaf eğitim modellerinintest edilebileceği bir öğrenim ortamının sağlanabilmesibakımından değerlidir. Gökçeada Lise Kampüsü; Anadolulisesi, meslek lisesi, yurt, spor salonu, konferans salonuve kütüphaneden oluşan bir yerleşkedir. Lise kampüsüproje süreci, 2014 yılında ilan edilen yarışma ile başladıve seçilen önerinin uygulama projeleri 2016 yılında tamamlandı.Aynı yıl içerisinde başlayan inşaat çalışmaları,2019 yazında tamamlanarak, kampüs 2019-2020 öğretimyılından itibaren kullanıma açıldı. Projenin ana çıkış noktası,eğitim ve donatı alanlarının kent hayatı ile entegre biryaşam oluşturması, “açık bir kampüs” kurgulanmasıdır.Gökçeada gibi küçük ölçekli, kısıtlı imkanlara sahip birada yerleşimindeki halkın, kampüsün kütüphane, çokamaçlı salon, spor merkezi, kafeterya, konferans salonugibi sosyal alanlarını, meydanını ve açık spor alanlarını ikifarklı lisenin öğrencileri ile beraber ortak olarak kullanabilmesikamu kaynaklarının çok yönlü kullanımına imkantanırken, sosyal etkileşimin de üst düzeye çıkmasını sağlar.
Kampüs sadece öğrencilere değil, tüm kentlilere hizmetedecek, kentle entegre olmuş ve adadaki mevcut sosyaldonatı eksiğini gideren bir yerleşke olarak örgütlenir. Buöngörü, sınırlı kaynaklarında tüm kamuyla daha paylaşılabilirve verimli kullanılabilir olmasını mümkün kılar.Ana cadde üzerinden gelen yaya akışı kamusal fonksiyonlarlave peyzajla desteklenmiş bir rota ile arazininiçine dahil olur. Yaya önce eğitim bloklarını sınırlayançeperden beslenerek kampüs meydanına ulaşır. Kentli;meydan ve çevresinde bulunan kütüphaneden, açık vekapalı spor alanları ile diğer sosyal donatılardan faydalanabildiğigibi rotanın devamında, yeni geliştirilecekkoru dokusu içerisindeki hobi bahçeleri, spor, piknik veçayır alanlarını da kullanabilir. Yerleşkeye ait donatılaradalının gündelik hayatının bir parçası olacak şekildekurgulanarak, yerleşkenin çevreyi dönüştürecek bir katalizörolması amaçlanır.
Meslek Lisesi ve Anadolu Lisesi’ne ait öğrenim mekânları,iki kurumun bu mekânları ortak bir şekilde paylaşabileceğidüzende, öğrenciler ve öğretmenler arasındakietkileşimi (dolayısıyla etkileşim ile öğrenmeyi) üst seviyeyeçıkarak şekilde kurgulanır. Öğrenim mekânları ve ilgili sosyal donatılar, parçalı ve az katlı bir yapılaşmaoluşturur. Zemin katta iki kurumun ortak kullanabileceğibirimler(laboratuvar, ortak derslikler,yemekhane, vb.) geçirgen ve yaya akışı sağlayacakşekilde düzenlenerek, hem öğrenciler hem de öğretmenleriçin korunaklı açık ve yarı açık alanlaroluştururlar. Farklı karakterlere sahip bu alanlarve iç avlular öğrencinin aidiyet hissini kuvvetlendirerekaçık alan kullanımına, fiziksel hareketeve dolayısıyla etkileşime katkı sağlar. Parçalı yapılaşma,derslik-koridor düzeninde de kendisinihissettirerek üst katlarda koridorlar üzerinde kapalıteneffüs nişleri ile yarı açık ve açık teraslar sağlayaraköğrenimin sınıf dışında da devam etmesini teşvikeder; doğal ışık ve hava yönünden zengin sirkülasyonalanlarının oluşmasını sağlar.
Öğrenim mekânlarının zemin katında yer alan resim,müzik derslikleri, laboratuvarlar, atölyeler, yemekhane vekantin gerek cadde gerekse yerleşke içerisindeki avlularlaşeffaf ve geçirgen bir ilişki kurarak hem ada halkının buöğrenim faaliyetleri ile etkileşime geçmesini hem de öğrencilerinçevrelerindeki sanatsal ve bilimsel faaliyetlerirahatça gözlemleyebilmesini amaçlar. Şeffaf, geçirgen,erişilebilir, merak ve keşif duygusunu tetikleyen, katılımcıbir öğrenim ortamı kurulur.
Gökçeada’nın organik planlı köylerindeki küçük ölçeklitaş evlerden oluşan karakteristik dokusu, malzemekararı olarak seçilen yerel taş doku ile parçalı ve az katlıyapılaşma kararında yeniden yorumlanır. Arazi üzerindekitüm düzenlemeler çevreyle ve yerel yapısal karakterleuyumlu bir şekilde ele alınır. Önerilen yapılar ve sertpeyzaj alanları (yurt yapısı dışında) arazide yer alan öncekiyapıların izleri üzerine yerleşir. Arazinin halihazırda sahipolduğu zengin doğal peyzaj arazi genelinde korunarak,ana peyzaj karakterini oluşturur.
Yaya rotası üzerinde ve meydan etrafında konumlananbüyük hacimlere sahip spor salonu ve konferans salonugibi kütleler, arazideki şevlerden ve kot yapısından faydalanarakkısmi olarak yeraltına alınarak, kütlelerin insanölçeği ve doğal doku ile ilişkisinin korunması sağlanır.Gökçeada Lise Kampüsü’nde alternatif, yenilikçi,öğrenciyi merkeze koyan, katılımcı ve şeffaf eğitim modellerinintest edilebileceği bir öğrenim ortamının sağlanabilmesiamacıyla başlayan tasarım süreci sonucundaelde edilen fiziksel mekânlar, eğitim modelleri ile mekânarasındaki ilişkiyi vurgulayarak eğitim politikaları açısındanda yenilikçi ve örnek bir model teşkil edecektir.
Aldığı Ödüller: Cityscape Awards Dubai - “Geleceğin Kamu, Kültürve Turizm Yapıları” Kategorisi Ödülü (2016)Turgut Cansever Mimarlık Ödülleri – Jüri TakdiriÖdülü (2017)
Mimari Tasarım: PAB Mimarlık
Proje Ekibi: Pınar Gökbayrak, Ali Eray,Burçin Yıldırım, ÇağlarYılmaz, Sinem Yardımcı,Ekin Aytaç, Arzu Meyvacı,Serkan Polat
İşveren: Çanakkale İl Özel İdaresi
Yarışma Tarihi: 2014 (1.'lik ödülü)
Proje Tarihi: 2014-2016
İnşaat Süreci: 2016-2019
Kapalı İnşaat Alanı: 17.500 m2
Fotoğraflar: Yerçekim