Türkiye’de iki farklı geoteknolojinin (Geosentetik Donatılı Dolgu ve Geofoam Blok) kullanıldığı “HİBRİT ÇÖZÜMLÜ” ilk köprü yaklaşımı olan Kuzey Marmara Otoyolu U48 Köprüsü Yaklaşım Dolguları projesi yenilikçi bir çalışma olarak kayıtlara geçti... Önceden inşa edilmiş olan yaklaşım dolgularının üzerinde geleneksel dolgu yöntemleri ile bir rehabilitasyon yapılmak istenseydi, dolgu imalatına başlanılmadan önce temel zemininde toplam-farklı oturmalara ve taşıma gücü aşılmasına karşı iyileştirme çalışmalarının yapılması gerekecekti. Zemin ıslahı teknolojilerinin kullanılabilmesi için de öncelikle mevcut dolgunun kaldırılması gerekiyordu. Bu, proje için ilave maliyet artışının yanında, yolun tekrar trafiğe açılmasını da geciktirecekti. Bu kapsamda üretilen çözüm ise mevcut dolgunun tamamı kaldırılmadan düşük maliyetli GEOSENTETİK DONATILI DOLGU + GEOFOAM DOLGU projesini hayata geçirmek oldu...
Sakarya’nın Akyazı mevkiinde Kuzey Marmara Otoyolu (KMO) projesi kapsamında inşa edilen ve Akyazı’yı Yeniorman’a bağlayan U48 Köprüsü’nün yaklaşım dolgularında geofoam bloklar kullanıldı. Proje, iki farklı geoteknolojinin (geosentetik donatılı dolgu + geofoam blok) hibrit olarak kullanıldığı yenilikçi bir proje olarak hayata geçirildi.
Açıklığı yaklaşık 75 metre olan U48 Köprüsü’nün her iki yaklaşım dolgularının bir tarafında 135 metrelik, diğer tarafında ise 107.5 metrelik kısmında Austrotherm geoBLOCK®lar kullanılarak yaklaşım dolgularının imalatları gerçekleştirildi. İmalat süresinin çok kısa ve uygulamanın kolay olması, ağır işçilik gerektirmemesi, geleneksel yöntemlere göre hızlı ve ekonomik çözümler üretmesi nedeniyle projede geoBLOCK® uygulamasında karar kılınmış ve çalışmalar Austrotherm İnşaat Mühendisliği Uygulamaları Departmanı tarafından yürütülmüş. Dünyanın pek çok ülkesinde altyapı gereksinimlerinin karşılanmasında yaygınlıkla kullanılan, geleneksel yöntemlere göre hem inşaat süresi hem de toplam maliyet açısından avantaj sağlayan geoBLOCK® teknolojisi ülkemizde yol dolgularının inşasında alternatif bir geoteknoloji olarak 2017 yılından itibaren kullanılıyor.
1 m³ sıkıştırılmış toprak dolgunun ağırlığı yaklaşık 2000 kg/m3 iken, geofoam dolguların ağırlığı 16-30 kg/m³ arasında değişiyor; yani geleneksel sıkıştırılmış toprak dolgudan yaklaşık 100 kat daha hafif bir malzeme. Hızlı imalat imkanı, düşük işçilik maliyeti, ağır iş makinelerinin kullanımı gerektirmemesi, doğada çözünmemesi, su ya da topraktaki minerallerle etkileşime girmemesi, geoBLOCK® teknolojisinin tercih edilmesinin başlıca nedenleri oluyor.
AUSTROTHERM TÜRKİYE GENEL MÜDÜR YARDIMCISI BÜLENT YILDIRIM:
“MEVCUT DOLGUNUN TAMAMINI KALDIRMADAN HEM ZAMAN HEM DE MALİYET AÇISINDAN FAYDA SAĞLAYAN BİR PROJE HAYATA GEÇİRİLDİ”
Bu özel projeyle ilgili bilgi aldığımız Austrotherm Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Yıldırım, sorularımıza şu cevapları veriyor:
Şantiye: Köprüde çözülemeyen problem neydi? Austrotherm geoBLOCK®un projeye dahliyle ne kolaylaştı, ne daha iyi oldu?
Bülent Yıldırım: Yüzde 7-8 eğimle inşa edilmiş olan köprü yaklaşım dolgularının sürüş konforunu artırmak amacıyla eğiminin yüzde 5’e düşürülmesi talep edilmişti... KMO projesi kapsamında inşa edilmiş olan U48 Köprüsü’nün geosentetik donatılı yaklaşım dolgularının üzerinde birim hacim ağırlığı sıkıştırılmış toprak dolgu birim hacim ağırlığının 100’de biri olan Austrotherm geoBLOCK® ürünleri ile geleneksel zemin iyileştirme yöntemleri kullanılmadan hızlı bir şekilde yaklaşım dolguları rehabilite edildi ve yaklaşım dolguları yüzde 5 eğimli olacak şekilde inşa edildi.
Önceden inşa edilmiş olan yaklaşım dolgularının üzerinde geleneksel dolgu yöntemleri ile bir rehabilitasyon yapılmak istenseydi, dolgu imalatına başlanılmadan önce temel zemininde toplam-farklı oturmalara ve taşıma gücü aşılmasına karşı iyileştirme çalışmalarının yapılması gerekecekti. Geosentetik donatılar ile inşa edilmiş mevcut yaklaşım dolguları üzerinden temel zemininde iyileştirme çalışması yapılamayacağından, öncelikle mevcut dolgunun tamamen kaldırılması, daha sonra zemin iyileştirmesinin yapılıp tekrar dolgunun inşa edilmesi gerekirdi. Bu şekilde yapılacak bir imalat hem maliyet hem de zaman açısından oldukça olumsuz sonuçlara neden olacaktı.
Mevcut yaklaşım dolgularının üzerinde parsiyel olarak yapılan kazılardan sonra Austrotherm geoBLOCK® ürünleri ile temel zemininde herhangi bir iyileştirme ihtiyacına gerek duyulmadan dolgu imalatı yapıldı. Bu sayede ilave dolgu imalatından dolayı meydana gelecek gerilme artışları ihmal edilebilecek mertebelerde olup, herhangi bir zemin ıslahına gereksinim duyulmadan yaklaşım dolguları kısa süre içerisinde tekrar trafiğe açıldı.
Şantiye: Neden iki farklı geoteknoloji kullanıldı?
Bülent Yıldırım: U48 Köprüsü’nün yaklaşım dolguları geosentetik donatılar kullanılarak inşa edilmişti. Mevcut dolgularının üzerinde rehabilitasyon çalışması yapılarak yolun eğimi düşürülmek istenseydi, bu temel zemininde toplam-farklı oturmalara ve taşıma gücü aşılmasına karşı zemin iyileştirmesinin yapılması gerekecekti. Zemin ıslahı teknolojilerinin kullanılabilmesi için de öncelikle mevcut dolgularının kaldırılması gerekirdi. Bu yöntemin tercih edilmesi, proje için ilave maliyet artışının yanında, zaman yönünden de yolun tekrardan trafiğe açılmasını geciktirecekti.
Geleneksel sıkıştırılmış dolgudan 100 kat daha hafif olan Austrotherm geoBLOCK® ürünleri zemin iyileştirme ihtiyacını ortadan kaldıran çözümler sunuyor. Austrotherm Türkiye İnşaat Mühendisliği Departmanı Mühendisleri yapmış oldukları tasarım ile mevcut dolgunun tamamını kaldırmadan düşük maliyetli geosentetik donatılı dolgu + geofoam dolgu projesini hayata geçirdiler.
Austrotherm geoBLOCK® ürünleri kullanılarak hem mevcut yaklaşım dolgusunun hepsi kazılmadı hem de zemin iyileştirmesi yapılmadan yolun eğimi düşürülerek kısa sürede yol tekrardan trafiğe açıldı. Böylelikle hem ekonomik hem de hızlı bir çözüm gerçekleştirildi.
Şantiye: Ne kadar geoBLOCK® uygulandı? Bu uygulamayı kim-nasıl yaptı?
Bülent Yıldırım: U48 Köprüsü’nün yaklaşım dolguları projesinde yaklaşık 6000 m3 geoBLOCK® kullanıldı. Bu uygulama da Austrotherm İnşaat Uygulamaları Departmanı mühendisleri süpervizörlüğünde KMO tarafından yürütüldü. Projede emeği geçen tüm departmanlara, Austrotherm Türkiye İnşaat Mühendisliği Uygulamaları Departmanındaki mühendis arkadaşlarımıza ve danışman hocamıza bu vesileyle teşekkür ederiz.
Şantiye: geoBLOCK® uygulaması nasıl bir uygulama? Uygulamada ne tür bir yöntem ve teknoloji kullanılıyor?
Bülent Yıldırım: EPS blok (geofoam block) teknolojisi 1972 yılından beri inşaat mühendisliğinin birçok alanında (yol dolguları, köprü yaklaşım dolguları, demir yolu dolguları, menfez üzeri dolgular, istinat duvarı geri dolguları vb.) kullanılıyor. Toprak dolgudan yaklaşık 100 kat daha hafif olan bu malzeme ile zayıf zeminler üzerinde herhangi bir zemin iyileştirme yöntemine gerek duyulmadan hızlı ve ekonomik çözümler sunuluyor. Sadece zayıf zeminler üzerinde yapılacak dolgularda değil, gömülü altyapı sistemleri üzerinde (borular, menfezler gibi) dolgu yükü nedeniyle meydana gelecek gerilme artışlarını azaltarak sistemi daha güvenli hale getirmek gibi daha birçok alanda da kullanılıyor.
Austrotherm Türkiye İnşaat Mühendisliği Departmanı Mühendisleri proje özelindeki yük ve zemin koşullarına göre en uygun tasarımı ortaya çıkarıyorlar. Projenin özelliklerine göre en uygun geoBLOCK® ürünümüz belirlendikten sonra uygulamanın yapılacağı alana özel blok yerleşim planı hazırlanıyor ve sonra sahada teknik ekibiminiz desteği altında dolgu imalatları yapılıyor. Ayrıca proje tasarım ve uygulama desteğinin yanında dolgu içerisine yerleştirdiğimiz enstrümantasyonlarla da inşa edilmiş olan geoBLOCK® yol dolgularımızın servis yükleri altındaki performanslarını sürekli gözlemleyerek, ilgili idarelere raporlarımızı sunuyoruz.
Geofoam teknolojisinin yaygın kullanım alanlarını şöyle özetleyebilirim: “Otoyol Dolguları", "Köprü Yaklaşım Dolguları”, “Menfez Üzeri Dolgular ve Gömülü Boru Hatları Geri Dolguları”, “Gömülü Boru Hatları Üzeri Dolguları”, “Demiryolu ve Hafif Raylı Sistem Dolguları”, “Yeşil Düz Çatı ve Peyzaj Uygulamaları”, “Şev Duraylılığı Uygulamaları”, “İstinat Duvarı Uygulamaları”, “Sıfır Toprak Basıncı (ZEP) Konsepti”, “Azaltılmış Toprak Basıncı (REP) Konsepti”, “Kot Yükseltme ve Basamaklı Dolgu Uygulamaları”, “Havaalanı Dolguları”, “Sismik İzolasyon ve Titreşim Sönümleme Uygulamaları”, “Kaya Düşmesine Karşı Koruma”, “Yüzen Adalar”, “Ses ve Gürültü Bariyerleri”.
Şantiye: geoBLOCK®un bu tür yapılarda avantajları nelerdir?
Bülent Yıldırım: Zayıf zeminler üzerinde geoBLOCK®lar ile bir dolgu imalatı yapılmak istendiğinde temel zemininde herhangi bir geleneksel zemin iyileştirme yönteminin kullanılmasına gerek kalınmıyor. İyileştirilmesi gerekecek tabaka kalınlığına ve alana bağlı olarak oldukça maliyetli ve zaman alacak bu yöntemlerin kullanılmasına gerek kalınmadan ve ağır iş makineleri de kullanılmadan hızlı bir şekilde dolgu imalatı tamamlanıyor.
Şantiye: Bugünlerde başka hangi benzer projelere dahliniz var?
Bülent Yıldırım: Austrotherm olarak Türkiye’de ilk örneğini 2017 yılında “İstanbul Acıbadem Bağlantı Yolu Yol Dolgusu” ile başladığımız ve 2019 yılında “Karayolları Genel Müdürlüğü Kayseri Boğazköprü yaklaşım dolgu” işi ile Avrupa’daki en büyük Geofoam dolgu işini gerçekleştirmiş bulunuyoruz. Günümüze kadar geoBLOCK® uygulanan projelerimiz ise şunlardı: “İstanbul Acıbadem Bağlantı Yolu Yol Dolgusu”, “Eskişehir Şehir Hastanesi Projesi Seviye Yükseltme Dolgusu”, “Ortaköy Mandarin Oriental Otel İnşaatı Seviye Yükseltme Dolgu”, “Rize Derepazarı Hafif Dolgu Seyir Terası İnşaatı”, “Kabataş Martı Projesi Seviye Yükseltme Rampa Dolgusu”, “Turgutlu Fabrika İtfaiye Araç Geçiş Yolu Dolgusu/Şerit Genişletme Dolgusu”, “KGM Kayseri Boğazköprü Köprü Yaklaşım Dolguları”, “Başakşehir İstinat Duvarı Arkası Yol Dolgusu-İstanbul Üst Yapı A.Ş.”, “Kuzey Marmara Otoyol Projesi IGA Deşarj Hattı Üzeri Yol Dolgusu”, “Rönesans Çam ve Sakura Hastanesi Toprakarme Üzeri Hafif Dolgu”, “Alaçatı Biblos Resort Hotel & Spa Teras Dolgu”, “Nef Reserve Yalıkavak Toprakarme Üstü Hafif Yol Dolgu”, “Bağcılar Medipol Mega Hastaneler Kompleksi Projesi-Medipol Eğitim ve Sağlık Hizmetleri A.Ş. Seviye Yükseltme Peyzaj Dolgu”, “Four Seasons Resort and Private Residences Bodrum”, “Nef Çekmeköy Projesi Peyzaj Alan Dolgu”, “ Mesa Kuzguncuk Projesi Perde Duvarı Dolgusu”, “KMO U 48 Köprü Yaklaşım Dolguları”, “Ataköy-İkitelli Metro Hattı Projesi” ve “Kaynarca-Sabiha Gökçen Metro Projesi”.
2 Aralık 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.