Dünyanın inşaat makineleri, inşaat malzemesi makineleri, maden makineleri, inşaat araçları ve iş makineleri alanında en önemli buluşma noktası BAUMA Fuarı, 7-13 Nisan 2025 tarihleri arasında Almanya’nın Münih kentinde düzenlenecek. 2022 organizasyonuna 60 ülkeden 3227 kurumun katıldığı ve 200 ülkeden 500 bine yakın profesyonelin ziyaret ettiği BAUMA’nın 2025 edisyonunda ise “dijitalleşme” ve “sürdürülebilirlik” üzerine yoğunlaşılacak.
Söz konusu alanlarda önemli konuların ele alınacağı, yenilikçi çözümlerin sunulacağı, sektörün geniş bir izdüşümünün görülebileceği, oldukça çok sayıda çözümün tanıtılacağı BAUMA 2025’te dünyanın dört bir yanından gelen katılımcılar, bilgi birikimlerini ve yenilikçi yaklaşımlarını ziyaretçilerle paylaşacaklar.
BAUMA 2025'in ayrıntıları, düzenlenen basın toplantısıyla gazetecilere aktarıldı
Yıllardır sektörün kilit oyuncularını ve düşünce liderlerini bir araya getiren ve bu sayede sektörü geleceğe taşıyacak trend ve konuları gözler önüne seren BAUMA’nın 2025 organizasyonu için iki gün üst üste online basın toplantıları düzenlendi. 28 Ekim 2024 Pazartesi ve 29 Ekim Salı günü gerçekleştirilen ve yayıncı Alexandra von Lingen’in moderatörlüğünü yaptığı toplantılara Messe München GmbH CEO’su Stefan Rummel ile Verband Deutscher Maschinen und Anlagenbau e.V. (VDMA) Genel Müdürü Joachim Schmid katıldı.
Genel olarak BAUMA 2025’te “İklim Nötrlüğü”, “Sürücü (drive) Alternatifleri”, “Ağ Bağlantılı (çevrimiçi) İnşaat”, “Sürdürülebilir İnşaat” ve “Yenilikçi Madencilik Çözümleri” olmak üzere beş ana konuya odaklanılacağını özetleyen konuşmacılar, organizasyonda özellikle “İnşaat süreçleri iklim açısından nasıl daha çok nötr olabilir” sorusuna yanıtlar aranacağını vurguladılar.
İnşaat sektörünün karbondan arındırılması
Bilindiği üzere Avrupa Birliği, 2050 yılına kadar iklim açısından nötr hale gelme hedefini duyurmuştu. İnşaat değer zincirinin AB içindeki karbon emisyonlarının yaklaşık yüzde 36’sını oluşturduğu tahmin ediliyor. Sera gazlarının büyük çoğunluğu, yapı malzemelerinin üretimi ve tamamlanmış binaların onlarca yıl işletilmesi sırasında yayılıyor. Yine de hedefe ulaşmak için, maksimum karbonsuzlaştırmayı elde etmek amacıyla her şeyin inşaat aşamasında yapılması gerekiyor.
Süreç optimizasyonuna yönelik yüksek beklentiler
İnşaat sahasında daha fazla iklim korumasına yönelik en önemli yaklaşımlardan biri, makine verimliliğini artırmak. Uluslararası inşaat makineleri endüstrisi, daha ekonomik bileşenler aracılığıyla bu gelişmeyi on yıllardır güçlü bir şekilde ilerlettiği için, bu konuda çok şey başarıldı. İnşaat makineleri kullanılırken proses optimizasyonunun şu anda iklim nötrlüğüne giden yolda özellikle güçlü bir etki vaat ettiğine inanılıyor.
Dijitalleşme ve otomasyonla gelen fırsatlar
Bauma 2025’te özellikle dijitalleşme ve otomasyon yoluyla sunulan olanaklar sergilenecek. Dijital çözümler, makinelerin daha iyi planlanmasına olanak tanıyor ve bu da boşta kalma sürelerinin önlenmesine yardımcı oluyor. Gelişmiş makineden makineye iletişimin geliştirilmesi, daha verimli üretim zincirleri sağlayabilirken, akıllı sensörler makine durumunu izleyebiliyor ve böylece teknik nedenlerle artan enerji tüketimini erken bir aşamada tespit edebiliyor. Makine operasyonlarında CO2in azaltılması konusunda da önemli bir potansiyel bulunuyor. Makine operatörleri için uygun eğitimin yanı sıra sektörün giderek daha fazla dijital yardım sistemlerine ve süreçlerin (kısmi) otomasyonuna geçmesi bu süreci hızlandırabilecek.
Ayrı bir temel konu olarak alternatif tahrik sistemleri
Karbonsuzlaştırma için bir diğer önemli kaldıraç, alternatif tahrik konseptlerinin geliştirilmesi. Elektrik motorlarının halihazırda yaygın olarak kullanılmasına ek olarak, birçok şirket ve araştırma enstitüsü hidrojenle çalışan inşaat makineleri geliştirmeye ve test etmeye odaklanıyor. Bitkisel yağın kullanımı da sera gazlarını azaltmak için büyük bir potansiyel vaat ediyor. BAUMA 2025’te de alternatif tahrik konseptleri üretici ve kullanıcılar için önemli olduğundan, bu teknoloji segmentine ayrı bir temel konu olarak bakılacak.
Sürücü (drive) alternatifleri... Fırsatlar, sınırlar ve altyapı
Yüksek performansları nedeniyle inşaat makineleri, makine türüne ve inşaat sahasının altyapısına göre uyarlanmış bireysel tahrik konseptleri gerektiriyor. Hidrojen, eYakıtlar, akülü elektrikliler gibi her şey mümkün olmalı; çünkü temel soru, her zaman enerjinin inşaat sahasına ve makineye nasıl ulaştığı.
Elektrik motorları, birkaç yıldır inşaat araçları ve makineleri için alternatif tahrikler arasında temel bir unsur oldu. İster ekskavatörler, ister tekerlekli yükleyiciler, silindirler, damperler veya titreşimli plakalar olsun birçok üretici, dünyanın önde gelen ticaret fuarı BAUMA’nın son edisyonlarında sürekli büyüyen e-portföylerinden yeni çözümler sundular. Ve bu trend devam edecek. Örneğin, önde gelen bir Avrupa OEM’i, 2040’tan itibaren yalnızca tamamen fosil yakıtlar olmadan çalışan araçlar tedarik edeceğini duyururken, analiz ve danışmanlık firması IDTechEx, elektrikli inşaat makineleri için küresel pazarın 2042 yılına kadar 105 milyar dolar değerinde olacağını öngörüyor.
Çoğunlukla akülü kompakt makineler
Öncelikle, kompakt makineler hala akülü elektrik sistemleri için oldukça uygun. Günlük enerji ve güç gereksinimleri, iyi tanımlanmış bir şarj stratejisiyle birlikte bir elektrik motoru ve orta büyüklükte bir lityum iyon pil ile karşılanabiliyor. Daha büyük ve daha ağır inşaat makineleri için, elektrikli tahrikler şu anda genellikle hala teknolojik ve ek elektriklendirme maliyetleri nedeniyle ekonomik sınırlarına ulaşıyor.
Alternatif yakıtlarla sürdürülebilir sürüş konseptleri
Tüm inşaat yelpazesinde mümkün olduğunca iklim açısından nötr olan tahrikler elde etmek için teknolojiye açık olmak hâlâ gerekli. Örneğin, bir OEM tarafından yaptırılan bir yaşam döngüsü analizi, diğer şeylerin yanı sıra mobil vinçleri hidrojene bitkisel yağ ile çalıştırmanın sera gazlarını azaltmak için en büyük potansiyeli vaat ettiği sonucuna varmış. Birçok şirket ve araştırma enstitüsü de hidrojenle çalışan inşaat makineleri geliştirmeye ve test etmeye odaklanıyor.
Yakıtın çıkarılması ve dağıtımında karşılaşılan engeller
Ancak, alternatif yakıtların büyük ölçekte kullanılabilmesi için, üretim ve dağıtımlarına ilişkin konuların açıklığa kavuşturulması gerektiği de açık. Çevreye gerçekten fayda sağlamak için, örneğin bitkisel yağlar ideal olarak yalnızca bitki ve gıda atıklarından üretilmeli ve yaygın olarak bulunabilmeli. Durum hidrojen veya e-yakıtlar için de benzer. Karbon nötr kaynaklardan yeterli miktarda üretim yapmanın yanı sıra bir diğer ön koşul da kapsamlı bir dağıtım ağı kurmak.
Ağ bağlantılı (çevrimiçi) inşaat
Çevre koruma ve personel eksikliği, makinelerin dijitalleştirilmesini ve süreçleri daha verimli, daha güvenli ve daha kullanıcı dostu hale getirmek için otomatik ve alternatif inşaat yöntemlerinin geliştirilmesini hızlandırıyor. Bu kapsamda “veri yönetimi” ve “seri inşaat”, ağ bağlantılı inşaatın iki temel faktörü oluyor.
Ağ bağlantılı inşaatta, dijital teknolojiler ve iletişim sistemleri inşaat sürecine entegre ediliyor. Bu, işbirliğini ve verimliliği açıkça iyileştiriyor. Akıllı inşaat makineleri ve akıllı ataşmanlar kullanılarak, inşaat maliyetleri yaklaşık üçte bir oranında azaltılabiliyor ve inşaat süreleri önemli ölçüde kısalıyor. İnşaat şirketlerindeki makineler, veriler ve yazılımlar arasındaki işbirliği, inşaat sürecini giderek daha şeffaf hale getiriyor. Bu, planlama yeteneğini iyileştiriyor ve optimizasyon potansiyelinin daha fazla kullanılmasına yardımcı oluyor.
Dijitalleştirme, çok sayıda veri sunuyor
Geleceğe yönelik inşaatın temel unsurlarından biri, inşaat makinelerinin giderek daha fazla dijitalleşmesi. Sonuç olarak, kullanıcılar yalnızca makinelerin durumunu göstermekle kalmayıp aynı zamanda performansları ve iş kaliteleri hakkında da değerli bilgiler sağlayan artan miktarda veri elde ediyorlar.
Standartlaştırılmış dijital dil ile akıllı ekler
Ekler, inşaat sahalarında giderek daha önemli bir rol oynuyor. Ayrıca daha akıllı hale geliyorlar, giderek daha fazla dijital işlem verisi sağlıyorlar ve ilgili taşıyıcı cihazlarla iletişim kuruyorlar. 2022’de düzenlenen son BAUMA’da dijitalleştirme alanında inovasyon ödülüne layık görülen MiC 4.0 BUS protokolü, bunun için gereken tek tip bir dijital dilin temelini atmıştı. Bu protokolün 1.0 sürümü artık tam işlevsel güvenlikle serbestçe kullanılabiliyor. MiC 4.0 BUS protokolü sayesinde taşıyıcı cihaz, örneğin hangi ataşmanın kullanılacağını, çalışması için hangi parametrelere ihtiyaç duyduğunu ve bu makinede kullanılmaya uygun olup olmadığını tanıyor. Bu sayede yanlış kilitlenen hızlı bağlantı elemanları, uygun olmayan hidrolik basınç veya yanlış boyutlandırılmış ataşmanlar nedeniyle meydana gelen kazalar önlenebiliyor.
Makine operatörleri için değerli destek
Dijital bilgi temelinde ve kalifiye eleman eksikliği göz önüne alındığında, daha az deneyimli makine operatörleri bile optimum makine performansıyla çok iyi iş sonuçları elde edebiliyor, hata ve kazaların önüne geçebiliyor.
Sensörler fiziksel ve sanal dünyayı birbirine bağlıyor
Bunun için temel gereklilik, insanların ve makinelerin ağa bağlı bir inşaat sahasında güvenli ve etkili bir şekilde birlikte çalışması. Bu, yalnızca farklı inşaat makinelerinde uygun tipte sensörlerle sağlanabiliyor.
Ağ bağlantılı inşaatın ve dijitalleştirilmiş inşaat makinelerinin diğer faydalarıysa şöyle özetlenebilir:
Basit görev yönetimi: Şantiye yöneticileri görevleri dijital olarak oluşturabilir, öncelik sırasına koyabilir ve atayabilir. Bu, şantiyede çok çeşitli makineler olsa bile şantiyenin net bir genel görünümünü sağlar.
Basitleştirilmiş dokümantasyon: Planlama ve inşaat sürecindeki tüm iş adımları, değişiklikler ve kararlar kesintisiz ve tek tip bir şekilde dijital ortamda kayıt altına alınır.
Verimli ve daha hızlı inşaat: İnşaat makinelerinden gelen dijital veriler, dijitalleştirilmiş yapı malzemesi tesislerinde üretilen inşaat modüllerinin hassas, standartlaştırılmış ve çoğunlukla robotik kullanılarak otomatikleştirilmiş ön imalatının da temelini oluşturur.
Sürdürülebilir inşaat
Yapı malzemeleri, karbon ayak izini önemli ölçüde azaltmanın anahtarı. Geri dönüştürülmüş malzemeler, yeni beton karışımları ve ikame yapı malzemeleri, işleyen bir döngüsel ekonomiyle bir araya gelerek kaynakları korumayı ve karbondioksit salımını önlemeyi mümkün kılıyor. Geri dönüşüm makineleriyle hassas yıkım süreçleri, inşaat atıklarını ve bertarafı mümkün olduğunca geçmişte bırakacak.
İnşaat önemli miktarda kaynak tüketiyor ve sera gazı üreten en büyük sektörlerden biri. Sadece bu sebepten ötürü bile sürdürülebilirliği hedefleyen toplumsal kalkınma, inşaat sektörünün temel katkıları olmadan düşünülemez.
Karbonsuzlaştırma
BAUMA 2025, mobil inşaat makineleri için düşük emisyonlu alternatif tahriklere ayrı bir ana konu ayırıyor. İnşaat malzemesi üreticileri de iklim dostu inşaatı destekliyor. Standartlaştırılmış üretim koşulları, enerji kullanımının optimize edilmesini ve geleneksel şantiye süreçlerine kıyasla karbon emisyonlarının azaltılmasını sağlıyor. Ayrıca, modüler inşaat şantiyede daha az inşaat atığı ürettiğinden atık taşımacılığından kaynaklanan emisyonlar en aza indiriliyor.
Sürdürülebilir inşaat hiçbir şekilde kaynak farkındalığı, kullanılan malzemelerin geri dönüşümü ve daha küçük bir karbon ayak iziyle de sınırlı değil. Ekonomik olarak uygulanabilir çözümlerin yanı sıra örneğin insan sağlığını korumak da önemli bir hedef.
Gürültü azaltımı
İnşaat alanındaki gürültüyü azaltmak da hem işçilerin hem de yerel sakinlerin sağlığı için iyi. Münih, Londra, Paris ve Zürih gibi dünyanın dört bir yanındaki birçok belediye, düzenlemeler ve sübvansiyonlar aracılığıyla daha sessiz inşaat makinelerinin kullanımını artırıyor. E-makineler yalnızca sessiz olmakla kalmıyor, aynı zamanda kullanıldıkları yerde zararlı egzoz gazları veya partikül madde yaymıyorlar.
Madencilik
Yüzey ve yeraltı madenciliğinin çevreyle uyumlu bir şekilde gerçekleştirilebilmesini sağlamak için, en başından itibaren sonuca yönelik düşünülmeli. Otomatikleştirilmiş ve mümkün olduğunda otonom süreçler daha fazla verimlilik ve güvenlik sağlıyor. ESG kriterleri (Çevresel, Sosyal, Yönetişim) şirketlerin hammadde tedariğini güvence altına alırken aynı zamanda etik ilkeleri de dikkate almasına yardımcı oluyor.
Dijital dönüşüm madencilik süreçlerini optimize etmede önemli bir rol oynuyor. Örneğin, bulut tabanlı platformlar makine kullanımıyla ilgili kapsamlı verilerin toplanmasına ve analiz edilmesine yardımcı olarak maksimum madencilik verimliliği ve hammadde tonu başına minimum maliyet için temel oluşturuyor. Hammaddelerin geleceğe yönelik tedariği için diğer dijitalleşme eğilimleri arasında ilerici otomasyon, telematik, uzaktan kontrol ve otonomizasyon yer alıyor. Gerekli bağlantıyı sağlamak için dünya çapındaki madenlerde pilot projeler ve 5G ağlarının ilk uygulamaları devam ediyor.
İklim koruma amacıyla, ancak aynı zamanda yeraltı egzoz emisyonlarını azaltarak operasyonları iyileştirmek için alternatif tahriklere geçiş uzun zamandır çevre dostu hammadde çıkarma önlemlerinden biri oldu. BAUMA her üç yılda bir, akülü ve kablolu elektrikli araçlar, dizel-elektrik hibritleri ve hidrojen tahriklerinin kullanımı ve yeni gelişmeler hakkında kapsamlı bir genel bakış sunuyor. Çakıl ocaklarında emisyonsuz ve çıkarma sahasında ekskavatörler, eleme makineleri ve konveyör bantları için enerji üretmek için nispeten yeni, akıllı bir çözüm olarak taş ocağı havuzlarında yüzen fotovoltaik enerji santralleri inşa ediliyor. Almanya, bu yüzen güneş sistemlerini uygulamada uluslararası öncülerden biri olarak kabul ediliyor.
“Mavi altın”ı korumak
Su, madencilikten hammaddelerin daha ileri işlenmesine kadar birçok süreçte önemli bir unsur. Dünyanın geniş bölgelerinde bulunabilirliği azalırken, su tasarrufu sağlayan teknolojilere ve süreçlere olan talep artıyor. Ancak, hammaddelerin çıkarılması hala sıklıkla büyük miktarlarda atıksu üretiyor ve bunların bir kısmı oldukça toksik ve çevre ile toplumu korumak için yenilikçi işleme tesisleri kullanılarak arıtılması gerekiyor.
Devre dışı bırakma bir son değil
Sürdürülebilir hammadde çıkarımı ayrıca iyi düşünülmüş bir madencilik sonrası süreç gerektiriyor. Buna çıkarma alanlarının yeniden doğallaştırılması ve peyzaj düzenlemesi ve ticari, konut ve eğlence veya yenilenebilir enerjiler için enerji santralleri gibi sonraki kullanımlar dahil. Ayrıca, yeniden madencilik kavramı eski cüruf yığınlarını ve artıkları hammadde perspektifinden tekrar ilginç hale getirebilir. Günümüzde, modern teknikler daha yüksek verimler sağladığı için geçmişte atık olarak kabul edilen malzemeden metaller ve mineraller hala karlı bir şekilde çıkarılabilir.
Bauma FORUM
İnovasyon Salonu Bauma LAB0’daki Bauma FORUM, 2025’te destekleyici programın temel unsuru olacak ve her gün beş temel konudan birine ayrılacak. Bauma 2025’te Bilim Merkezi bir kez daha Bauma FORUM’un yakınındaki İnovasyon Salonu Bauma LAB0’da yer alacak. Bauma 2025’te bazı üniversite ve bilimsel enstitüler, ziyaretçileri bir kez daha bilimsel araştırmaların son durumuyla ilgili bilgilendirecek.
Fuarı ziyaret etmek veya katılımcı olmak için:
Agora Turizm ve Ticaret Ltd. Şti.
Eren Ergen / ergen@agoratourism.com
Mehmet Arın Başaran / basaran@agoratourism.com
29 Ekim 2024
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.