Bir inşaat projesinin yapım sürecinde birçok potansiyel tuzak vardır. Proje Yöneticileri, bir projenin sorunsuz, güvenli, belirli bir program ve bütçe dahilinde çalışmasını sağlamakla görevlidirler. Fakat bu bazen çok zor bir sınav haline gelebilir.
YAZAN: Selim Rıdvan GÜNGÖR
Proje ve Yönetim Danışmanı / İnş. Müh.
Office SRG
Yapılan bir araştırmaya göre inşaat projelerinin yüzde 98,5’inin bütçeyi aştığı ve yüzde 77,8’sinin önemli gecikmelere maruz kaldığı tespit edilmiştir.
Peki, bu gecikmelere ve bütçe sorunlarına yol açan etken veya etkenler nelerdir? Proje yöneticileri bu etkenlere karşı nasıl hazırlanabilirler?
Bu yazımda sizlere bir inşaat projesinin karşı karşıya kalabileceği en yaygın 7 tipik zorluk ve bunları engellemek için bazı proaktif stratejilerden bahsedeceğim.
1) Yetersiz Risk Yönetimi
Proje yöneticileri genellikle uzun vadeli riskler için önlemler alırlar. Bununla birlikte, kısa vadeli sorunlar genellikle denklemin dışında bırakılırlar. Bu sorunlar hızla, çığ gibi büyüyebilir ve kârlılık üzerinde gerçek bir etki yaratmaya başlayabilirler.
Güvenilmez olduğu ortaya çıkan taşeronlar, sürekli sorun yaratan tedarikçiler, iş programında ortaya çıkan zamanlama çakışmaları veya paydaşların değişen kararları olsun, küçük görünen herhangi bir sorun bir projeyi yolundan çıkarabilir. Bu nedenle, acil durum planları yapmış ve burada öngörülmüş şartların sürekli takibini yapmak önemlidir. Bu nedenle, İş Programlarını hazırlarken biraz esneklik katmak ve olası sorunlardan kaçınmak için herhangi bir tehlike anında oluşabilecek etkileri ortadan kaldırmak veya en aza indirmek için çalışanlara sunulan güvenlik eğitimi gibi programlara da yatırım yapmak faydalı olacaktır.
2) Yapı Eksikliği
Net hedefler olmadan işleri verimli bir şekilde yapmak zordur. Şirket sahiplerinin ve/veya yöneticilerinin ulaşması gereken net bir hedefi yoksa, bir inşaat projesi kolayca bütçenin gerisinde kalabilir veya bütçeyi (veya her ikisini birden) aşabilir. Bu hedefler olmadan, proje yöneticilerini bir projedeki rollerinden dolayı sorumlu tutmak zordur.
Performans yönetimi, proje yönetiminin önemli bir yönüdür. Bunu uygulamak ve herkesi görev başında tutmak için hepsinin gerçekleştirilmesi gereken net görevlere ihtiyacı vardır. Proje hedeflerini çok büyük hedefler yerine bireylerin başarması için daha küçük, günlük hedeflere ayırmak gerekir. Bir gün bir şey yapılmazsa, ertesi gün birleştirilme imkanları araştırılmalıdır. Belirlenen süreçler aracılığıyla çalışanlar sorumlu tutulmalıdır. Bu şekilde, tüm projenin altınızda çökmesini önleyebilirsiniz. (Not: Bütçenin geride kalması gider kalemlerine bağlı gerçekleşirse gelir kaybına neden olacağı için büyük kabus haline dönüşebilir.)
3) Zayıf İletişim
İletişim, herhangi bir meslekte en önemli araçtır; ancak iş çeşitli taraflara delege edildiğinde özellikle önemlidir. Açık ve etkili iletişim olmadan, önemli görevler çatlaklardan geçebilir ve ekip, düzeltmek için çok geç olana kadar bir sorunun farkında olmayabilir. Bu nedenle, proje yöneticilerinin net yönergeleri yürürlüğe koymaları gerekir.
Her günün sonunda ekibi herhangi bir ilerleme veya engel hakkında bilgilendiren net bir organizasyonel iletişim ağı olmalıdır. Bu şekilde problemler proaktif olarak çözülebilir. Yüz yüze toplantılarda ima mükemmel bir çözüm şeklidir.
4) Gerçekçi Olmayan Beklentiler / Kötü Öngörü
Müşteriler ve paydaşlar büyük taleplerde bulunabilirler. İster hızlandırılmış bir programda ister sınırlı bir bütçede projenin tamamlanmasını istesinler, beklentileriyle birlikte gelen bazı zorluklar olabilir. Yetenekli bir proje yöneticisi için bazı şeyler mümkün olsa da, bazı şeyler kesinlikle mümkün değildir. Ulaşılamaz hedeflerle çalışmak aslında üretkenliği engelleyebilir; Çabalara rağmen yetersiz kalacağı baştan belli olan fazla mesai yapmak, yöneticinin kendisini yorduğu gibi hem bütçenin aşılmasına hem de motivasyon kaybına neden olur.
Bu beklentilerin bazıları, ki çoğunlukla işin alınması sırasında yapılan teklif hatalarına dayanır, kötü tahmin nedeniyle belirlenir. Risk yönetimine çok benzeyen bu tahmin, kısa dönem yerine uzun vadeye odaklanıyor olabilir. Gerçekten ulaşılabilir olup olmadıklarını görmek için bu tahminleri aylık, haftalık ve günlük hedeflere ayırmak ve ardından, gerekirse, sorunlar hakkında paydaşlara bilgi aktarmak, hedefin doğru belirlenmesinde büyük yarar sağlar. Agresif ancak ulaşılabilir bir iş programı (zaman çizelgesi) veya bütçe görebilmeleri için alternatif bir plan sağlamak, beklentileri baştan yönetmek ve kazanan bir proje oluşturmak için size geniş bir çalışma alanı sunar.
5) Gecikmiş Nakit Akışı
İnşaat işi, bazen modası geçmiş bir sistem olabilen faturalandırmaya dayanır. Ödemeler geride kalırsa, bir şirketin nakit akışını olumsuz etkileyebilir. Bu da diğer projeler için büyük miktarda fonu kurutabilir ve gecikmelere neden olabilir. Bu nedenle, faturalandırma sistemlerinin gelişmesi gerekir. İyileştirilmiş yazılım ve yeterli takip ile inşaat şirketleri nakit akışının diğer projeleri olumsuz etkilememesini sağlayabilir.
Şantiyelerde ön muhasebe tutmak ve bu muhasebe kayıtlarına dayanarak ödemeleri kısmak, özellikle tedarikçilere veya taşeronlara zamanında ödemeleri yapmamak, şirket çalışanları için psikolojik bir baskı ortamı meydana getirir ve olumsuz bir etki yaratır. Sonuçta ihtiyacınız olan motivasyon, kendi çalışanlarınıza bir mobbing uyguladığınız sonucunu doğurur.
6) Sınırlı Beceriler
İnşaat, itibara dayalı bir endüstridir. İnsanlar tanıdıkları ve güvendikleri insanlarla çalışma eğilimindedir. Birlikte çalışmayı bilen ekipler inanılmaz derecede verimli olabileceğinden, bu genellikle mükemmel olabilir ancak takımda bir beceri boşluğu olduğunda, bazı gecikmelere neden olabilir.
Çözüm, proje üzerinde bir etkisi olmadan önce bu beceri boşluklarının farkında olmaktır. Bu boşlukları tespit ettiğinizde, bunları hızlı ve verimli bir şekilde doldurmanız gerekir.
7) Mobbing
Müşterilerinizle, paydaşlarınızla kurduğunuz iletişimi çalışanlarınızla kurmadığınızda başarılı olmanız imkansızdır. Kazanç elde etmek için bu kapıları sağlayanlarla iletişiminizde nasıl davranıyorsanız, bu kazancı elde etmenizi sağlayan çalışanlarınızla da aynı iletişimi kurmak zorundasınız.
Dr. Heinz Leyman’ın çalışmalarında belirttiği beş grup mobbing tipini kısaca özetleyecek olursak,
çalışanın;
- Kendisini göstermeye ve iletişim oluşumunu etkilemeye yönelik davranışlar
- Sosyal ilişkilerine yönelik davranışlar
- İtibarına yönelik davranışlar
- Yaşam kalitesi ve mesleki durumuna yönelik davranış ve talepler
- Sağlığına doğrudan etki edecek davranış ve talepler
ihtiyacınız olan motivasyonu ve projenin bütçe ve zaman akışını olumsuz yönde etkiler.
8 Temmuz 2022
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.