Metodoloji dosyalarına getirilecek "Sayfa sınırı" hem yüklenicilerin hem de idarelerin zamandan tasarruf etmesini sağlar; ayrıca ihalelerde daha verimli değerlendirmeler yapılmasına imkan tanır...
YAZAN: İnş. Müh. Ahmet Said EYİGÜN / Mott MacDonald
Metodolojiler neden çoğunlukla birbirinin aynısı olur?.. Ve idarelerde çalışan mühendisler sayfalarca metodoloji okumaktan sıkılmazlar mı?
Bazı işlerde idareler fiyat ile beraber Metodoloji, Method of Statement gibi teknik dosyalar isterler ve yüklenicilerin bu dosyalarda neleri anlatması gerektiğini ihale dokümanlarında belirtirler. Mesela imalatın nasıl yapılacağını, çevre ve biyoçeşitliliğin nasıl korunacağını, organizasyonunun nasıl yapılacağını ve benzer konuları yüklenicilerin tarif etmesini isterler. Sadece fiyat endeksli bir değerlendirmenin riskli olduğunun farkındadırlar ve projeye dair hassasiyetlerini yükleniciye yüklenici gözünden metodoloji sayesinde anlattırmış olurlar.
Buraya kadar bence herşey güzel ve mantıklı.
Fakat iş metodolojiyi yazmaya geldiğinde, müteahhitlerin çoğunlukla yaptığı şey, klasik inşaat aşamalarını yazmak oluyor. Bir üstyapıda kalıpların yağlanacağı, beton döküm sonrası vibratör kullanılacağı, vibratörün daldırma derinliği gibi temel bilgiler veriliyor. Veya bir karayolunda katmanların nasıl serileceği anlatılıyor. Ya da bir tünel tahkimatında hasır çeliklerin bindirmeli olarak yerleştirileceği belirtiliyor.
Bu bilgiler elbette doğru bilgiler, fakat genel geçer kabullere dönüşmüş ve inşaatlarda zaten uygulanan standart işlemler.
Oysa ki metodoloji bunlardan öte bir şey olmalı.
Bunlar metodolojide verilmeseydi yine kalıplar yağlanacaktı, hasır çelikler yine bindirmeli yapılacaktı.
Dolayısıyla metodolojilerde herkesçe malum bilgilerinin verilmesi maalesef hem yazanlar hem okuyanlar için sadece malumu ilama sebep oluyor ve süreci verimsizleştiriyor.
Bunun önüne geçmek ve metodolojileri verimli hale getirebilmek için ise bence en önemli şey sayfa sınırı.
Mesela İsveç'te yerel idarelerin Added Value denilen fiyat dışı indirim dosyaları en fazla 50 sayfadan oluşuyor.
Veya Norveç'te SMART adı verilen metodoloji dosyaları 8 sayfadan oluşuyor.
Bunlarda da idareler aynen FIDIC ya da Dünya Bankası ihalelerinde olduğu gibi fiziki ve sosyal çevreye dair, şantiye ve iş organizasyonuna dair bilgiler istiyorlardı ve sonrasında bu raporları okuyup yükleniciye sunum yaptırıp sorular soruyorlardı.
Gerçekten de yüklenici olarak biz de hazırladığımız raporları satır satır okuyacaklarını bildiğimizden, işi daha hassas incelemek zorunda kalıyorduk. Herkesin zaten yapacağı standart inşaat işlerini yazmak yerine proje özelindeki konularla ilgileniyorduk... Yani "Bir hastanenin altından geçecek olan tünelin kazısı sırasında titreşimi nasıl azaltırız", "Yüksek patlatma seslerinden ilkokul çocuklarının etkilenmemesi için ne çözümler üretiriz" ve "Şantiye personeli ile idari personel arasındaki sürekli iletişimi nasıl sağlarız" gibi konulara odaklanıyorduk.
Özetle, sayfa sınırı hem yüklenicilerin hem de idarelerin zamandan tasarruf etmesini sağlar ve ihalelerde daha verimli değerlendirmeler yapılmasına imkan tanır.
Türkiye'deki idarelerin de bu yaklaşımı benimsemesi, süreçlerinin daha verimli olmasını sağlayacaktır diye ümit ediyorum.
19 Temmuz 2024
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.