“Ciddi bir işsizlik var; ama nitelikli insanı bulmak da kolay değil...”
Eleman arayışında olan firma yetkililerinden sıklıkla duyduğum bir söz. Bu noktada ana sıkıntının, üniversite bittikten sonra mezunların kendilerini yeterince yetiştirememeleri olduğunu düşünürüm. Okul bilgisi geçmişte de tek başına yeterli olmamıştı ancak her şeyin hızla değiştiği bugün artık hiç değil. En karlı ve dönüşü yüksek olan yatırım borsa, döviz, kripto paralar değil, insanın kendisine yaptığı yatırımdır. Özellikle firmaların arayışlarında dile getirdikleri mesleki yazılımlara hakim olduğunuzda bir adım önde olup, işinizin kolaylaşabileceğini söyleyebilirim.
YAZAN: Cem Kafadar
1inşaat Danışmanlık Kurucusu / İnş. Müh.
Şöyle bir düşünün...
Her şey istediğiniz gibi. İyi bir okuldan iki yabancı dili ana diliniz gibi konuşacak şekilde mezun oldunuz, mesleğinizin gerektirdiği programları üniversite yıllarında olabildiğince öğrendiniz, firmaların peşinizden koşacağı bir Linkedin profiline sahipsiniz.Rüya gibi bir kariyere başlamak için gün sayıyorsunuz. Ancak yaptığınız başvurular, bir türlü istediğiniz gibi sonuçlanmıyor. Belki kısa listeye seçiliyorsunuz ama sonrasında eleniyorsunuz. Aynı firmaya başvuran diğer aday sizin kadar donanımlı değil, herhangi bir torpili yok, fakat işi alıyor. O zaman bir yerlerde yanlış yapıyorsunuz demektir.
Peki nedir bu yapılmaması gerekenler?
Bunları, özgeçmiş-ön yazıda yapılan yanlışlar ve mülakat yanlışları olarak iki başlık altında toplayabiliriz
1) ÖZGEÇMİŞ VE ÖN YAZIDA YAPILAN YANLIŞLAR
Özgeçmişinizde veya kapak yazınızda gereğinden fazla bilginin yer alması
İnsan Kaynakları yetkilisinin bir özgeçmişe ayıracağı zaman ortalama 30 saniye. Niteliklerinizin gereksiz bilgilerin içinde kaybolmamasına dikkat edin.
Anlaşılması zor uzun paragraflar
Özgeçmişinizde olabildiğince kısa ve net cümlelerle kendinizi anlatın. Uzun bir paragraf yazmak durumundaysanız rahat anlaşılması için bullet’lardan yararlanabilirsiniz
İşten ne istediğiniz üzerine odaklanmak
İşveren özgeçmişinizde sizin işten ne istediğinizden çok, sizin firmaya ve bu pozisyona ne katacağınızı öğrenmek ister.
Genel ifadeler
Özgeçmişinizi okuyan kişi sizin somut başarılarınızı ölçülebilen terimlerle göstermenizi ister. O nedenle genel ifadelerle yaptığınız anlatımlar inandırıcılıktan uzak kalacaktır.
Başarı hikayelerinizin yer almaması
Tıkanmış ya da sıkıntılı bir işi, tecrübeleriniz, becerileriniz ve problem çözme yeteneğinizle nasıl çözdüğünüzü anlatan birkaç örneğe özgeçmişinizde yer verin.
Niteliklerinizin aranan pozisyonla eşleşmemesi
Her iş ilanı için aynı özgeçmişi göndermeyin. Pozisyonun ihtiyaçlarına göre yeniden düzenleyerek iletin.
“Ben” ile başlayan cümleler
Özgeçmişinizde “yaptım” değil, “yapıldı” kalıbını kullanın.
Gereksiz deneyimler ve beceriler
Olabildiğince istenen pozisyona yönelik deneyim ve becerilerinize yer verin. Verdiğiniz ilgisiz bilgiler, özgeçmişinizi okuyan kişinin dikkatini dağıtacaktır. Bu durum seçtiğiniz kelimeler için de geçerlidir.
Yazım yanlışları ve imla hataları
Sizinle ilgili iki ipucu verecektir. Birincisi dili iyi kullanamamanız, diğeri ise yazdıklarınızı yeterince kontrol etmemeniz.
İstenen becerilere işaret etmeyen hobi ve ilgi alanları
Aranan pozisyona yönelik ilgisi olmayan uğraşlarınızın özgeçmişinizde bulunmasına gerek yok.
Fotoğrafınız
Mankenlik ya da oyunculuk için başvuru yapmıyorsanız özgeçmişinize fotoğrafınızı koymayın derim. Fotoğrafınız, değerlendirme yapan insan kaynakları yöneticisinde sizinle ilgili farklı algılamalara yol açabilir. Linkedin profil linkinizi iletirseniz, gerektiğinde oradan bakabilirler.
2) MÜLAKAT YANLIŞLARI
Ön hazırlık yapmamak
Size sorulma olasılığı yüksek olan sorulardan biri, “Şirketimizle ilgili ne biliyorsunuz” sorusudur. Buradaki yanıtlarınız sizin pozisyon için hazır olup olmadığınıza dair ipuçları verecektir. Yapacağınız iyi bir hazırlık, işi ne kadar istediğinizi gösterecektir. Hiçbir şey yapamıyorsanız firmanın web sitesini ve sosyal medya hesaplarını incelemenizi öneririm.
Yanlış kıyafet seçimi
Mülakattaki özensiz kıyafetiniz sizin için olumsuz bir değerlendirmeye neden olduğu gibi, seçtiğiniz giysinin firma ve yapacağınız işle uyumuna da dikkat etmelisiniz. Şantiyede bir pozisyon için bir görüşmeye gittiğinizde gereğinden fazla resmi giyinmeniz, sizin ne iş yapacağınızı iyi anlamadığınız algısını oluşturacaktır.
Mülakatta kendinize ait gereksiz bilgiler vermek
Görüşmeyi yapan kişinin sizden öğrenmek istediği aranan pozisyona yönelik, firmaya katacağınız artı değerlerdir. Bu odağın dışına çıktıkça anlattıklarınıza yeterince dikkatini vermeyecek, istediği bilgileri alamadığı için sizin doğru kişi olmadığınızı düşünecektir.
Görüşmeye zamanında gitmemek
Sizin planlı biri olmadığınız izlenimini yaratacaktır. Böyle bir olumsuz durumun oluşma riski varsa, görüşme yapacağınız kişiyi olabildiğince erken bilgilendirmelisiniz.
Firmanız ve yöneticilerinizle ilgili olumsuz değerlendirmelerde bulunmak
Bu işe girdikten sonra işler kötü giderse, bu sefer de benzer yorumları onlar için yapacağınızı düşüneceklerdir. Ayrıca dünya küçüktür, görüştüğünüz kişi, negatif düşüncelere sahip olduğunuz insanları tanıyor olabilir.
Görüşmeye elinizde bir içecek veya alışveriş paketiyle girmek
İşi yeterince ciddiye almadığınız veya gereğinden fazla rahat olduğunuz algısını yaratacaktır.
Görüşme sırasında ara ara cep telefonuna bakmak
Bu pozisyonun sizin için o kadar da öncelikli olmadığını, odağınızın farklı bir yerde olduğunu düşündürtecektir.
Mülakatta dikkatinizin dağınık olması
Mülakat yapan kişi, sizin odaklanma güçlüğü çektiğiniz kanaatine varacaktır. Görüşmeye uykunuzu almış ve dinlenmiş olarak gidin.
Sorularınızın olmaması
İyi bir mülakatçı, görüşmenin bir yerinde size “Sormak istediğiniz sorularınız var mı” diye soracaktır. Öncesinde firma ve işle ilgili iyi bir hazırlık yaparsanız kafanızda basit bir soru listesi olacaktır.
İş arama sürecinde bir şeyler istediğiniz gibi gitmiyorsa bu listedekileri gözden geçirmenizi tavsiye ederim. Fark ettiğiniz bir küçük yanlış, kaderinizi değiştirebilir.
7 Ağustos 2022
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.