Youtube kanalımızda gerçekleştirdiğimiz, sonrasında web sitemizin ŞantiyeTV sayfalarında ve Şantiye®nin basılı versiyonunda yayınladığımız “10 SORUDA” isimli canlı yayın serimizin 27 Mart 2024 Çarşamba günkü konusu “İş Makinelerinde Teknoloji”, uzman konuğu ise Borusan CAT Ürün Lideri Erman Pektuncer’di... Erman Pektuncer programda teknolojik bir atılım içindeki iş makineleri sektöründe “dijitalleşme”, “yapay zeka”, “otonom teknolojiler”, “verimlilik”, “3D”, “enerji, pil ve yakıt”, “güvenlik”, “dayanıklılık”, “kullanıcı konforu”, “bakım-onarım” ve “yenileme-revizyon” başlıkları altında ne tür gelişmeler yaşandığını; kendilerinin yeni araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında nelere odaklandıklarını; gelecekte iş makinelerinin ne tür özellik ve yeteneklere sahip olacağını; Türkiye pazarının söz konusu teknolojilere yaklaşımını ve iş makineleri pazarıyla ilgili güncel verileri Şantiye® okurlarıyla paylaştı.
BU ÖZEL İÇERİĞİ, ŞANTİYE®NİN MAYIS-HAZİRAN 2024 (405.) SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN DA OKUYABİLİRSİNİZ... GÖZ ATMAK İÇİN LÜTFEN TIKLAYIN
BU RÖPORTAJIN VİDEOSUNU ŞANTİYE TV SAYFALARINDAN DA SEYREDEBİLİRSİNİZ... LÜTFEN TIKLAYIN
1) Borusan Cat hakkında kısa bir bilgi alabilir miyiz? Faaliyet alanları, çözüm ve hizmetleri anlamında kısaca bilgilendirebilir misiniz?
Borusan Cat, bildiğiniz üzere Borusan Holding’in kuruluşlarından biri ve 1994 yılından bu yana Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya’da Caterpillar ürünlerinin temsilciliğini yapıyor. İnşaat, madencilik ve enerji-ulaşım endüstrisi olmak üzere üç ana sektörde faaliyet gösteriyoruz. Caterpillar’a ait bütün iş ve maden makineleri ile güç sistemlerinin Türkiye ve bahsettiğim coğrafyada yeni ürün satışı, ikinci el satışı, kiralaması, yedek parça-servis ve garanti hizmetleri ile dolaylı hizmetlerin tümünden sorumlu olarak faaliyet gösteriyoruz. Geliştirdiği teknoloji ve yeniliklerle Caterpillar’ın dünyadaki en önemli temsilcilerinden biriyiz. Bu sene şirketimizin 30. kuruluş yıl dönümü. Dolayısıyla bizim için önemli bir yıl.
2) İş makinelerinde ve iş makineleri sektöründe genel anlamda neler değişiyor? Ve Borusan Cat’in bu kapsamdaki çalışmalarını özetleyebilir misiniz?
Borusan Cat olarak “Daha iyi bir dünya için çözüm üretiriz” şirket amacıyla çalışıyoruz. Bu kapsamda öncelikle süreç verimliliğine çok dikkat ediyoruz. Dijitalizasyon ve yapay zekayı ne kadar etkili kullanabileceğimiz konusunda çok çalışıyoruz. Yaklaşık yüz kişilik Ar-Ge ekiplerimiz ile bu alanda ciddi yatırımlar yapıyoruz.
Araştırmalarımız ağırlıklı olarak, müşterilerimizin iş makineleri komponentlerinin arıza çıkarmadan durumu erken teşhis edebilir miyiz arayışıyla başladı. Birkaç sinyalle, matematiksel yöntemlerle bunu erken anlayabilmeye odaklandık. Bu kapsamda müşterilerimize, olası arıza veya sorun çıkartabilecek unsurları önceden haber vererek çıkabilecek masraf ve iş gücü harcamalarını azaltmaya çalıştık. Yapay zeka bazlı uygulamalar geliştirdik. Müşterimizin makinesinin kondisyonunu ve makine komponentinin sağlık durumunu, gelen sinyallere göre tahmin etmeye çalıştık. Bunun da adını, ileriye dönük tahminde bulunma kavramına ithafen, “Müneccim” koyduk. Amacımız müşterilerimize bir avantaj yaratmak, fazla masraf yapmadan, sorun yaşanmadan problemi çözmelerini sağlamaktı. Bu kapsamda biz de bu tip proaktif çalışmalarla hizmetlerimizi genişlettik, daha planlı programlı çalışma imkanı bulduk. Sadece arıza çıktığı anda değil, öncesinde de desteğimizi sunarak birçok anlamda verimli bir iş modeli geliştirdik.
Bu çalışmamız, ilerleyen zamanda daha farklı bir noktaya evrildi. Erken tanım yapabilmek, müşterimize doğru çözümleri sunabilmek, çok daha düşük maliyetlerle problemlerini çözmelerini sağlamak ve işin en önemlisi kontrollü bir süreç ve doğru bir müşteri deneyimi yaratabilmek, bizim için en büyük öncelik. Finans, muhasebe gibi departmanlarımızda da yine teknoloji bazında verimli hale gelebilmek için ciddi anlamda çalışmalar yürütüyoruz. Bu kapsamda gündelik, rutin işlerimizi robotlar ve dijital zeka aracılığıyla çözüyoruz.
Bu kapsamda Boom360’a da değinmek isterim...Artık sektörlerde jenerasyonlar değişiyor. Yani bizleri ofise davet edip yüz yüze konuşmak, katalog karıştırmak, karşılıklı pazarlık etmek isteyen büyüklerimiz artık koltukları yavaş yavaş yeni jenerasyona devrediyorlar. Yeni jenerasyonun karakteristiği ve talebi de tamamen farklı oluyor. Çevrim içi ürünleri inceleyip, toplantıları online organize etmek istiyorlar. Onlarda, bir problem olduğunda Whatsapp’tan yazma veya internet üzerinden erişim daha öncelikli. Biz de böyle bir ortama hitap edebilmek için 5-6 sene önce mobil uygulamamız Boom360’ı geliştirdik. Müşterilerimizin bütün makine filosu, servis kayıtları, teklifleri, servisle alakalı arıza tespitlerine kadar çeşitli kullanım alanları var. Örneğin, ses üzerinden arızayı tespit edebilen bir modül yarattık. Bir müşterimiz, herhangi bir şehirdeki şantiyesinde Boom360 ile teknik ekibimizden kolaylıkla yardım alabiliyor. İş makinesinin motoruna yaklaştırılan telefondan gelen sesle arızanın ne olabileceğine yönelik bir ön tahmin yapılabiliyor. Buna göre de nasıl bir çözüm geliştirileceği konusunda bilgilendiriyoruz. Aynı zamanda servis ekiplerimizle hızlıca müdahale etmeye çalışıyoruz. Burada yine ana odak, müşterimizin işinin hızlı bir şekilde çözülmesi. Mesela bir müşteri, bir makine almak istediğinde bu uygulamayla fiyatlardan, tüm teknik bilgilere kadar her şeye çok kolay ulaşabiliyor. Kampanyalar, yedek parça, servis, garanti hizmeti, finans gibi tüm konular kişiye özel, tek bir uygulama üzerinden edinilebiliyor. Akıllı dijital çözümlerimizin tamamı Boom360 mobil uygulaması sayesinde müşterilerimizle buluşuyor. Tüm bu çalışmalarda odak noktamız verimlilik ve bir şekilde karbon ayak izinin azaltılmasına katkı sağlamak. Bir makine nedeniyle on saat kaybetmek ciddi bir maliyet...
Uydu takip sistemi olarak tanımlayabileceğim VisionLink® de (Şantiye'nin Yıldızı Ödülleri 2023 kapsamında Şantiye® Özel Ödülü'ne layık görülmüştü) oldukça farklı ve yenilikçi çözümlerimizden biri... Makinelere bağlı bir sistem. Filo yönetiminde tahmine yer bırakmamak üzere geliştirilen VisionLink®, her seferinde bilinçli kararlar verilmesine yardımcı olmak üzere kolay anlaşılan, eyleme geçirilebilir içgörüler sunuyor. Tek bir sezgisel ve güvenilir uygulamayla tüm filodan en iyi şekilde yararlanılabiliyor. Envanterdeki iş makinelerinin uzaktan izlenmesine olanak sağlayan dijital bir yazılım olan VisionLink, araçların anlık ve geçmiş yakıt verilerinin, rölanti ve yükte çalışma bilgilerinin online olarak izlenebilmesine olanak sağlıyor. Ek olarak Def seviyesi, anlık yakıt seviyesi, makinenin anlık çalışma veya diğer durumlardaki bilgileri görülebiliyor. Makinelerin bakım süreçleri ve her kısım için ayrı ayrı takvim oluşturulabiliyor. Makinede oluşabilecek hata kodlarını online olarak izleyebiliyor, bu hata kodlarını ilgili Caterpillar sitesine yönlendirerek mevcut hata kodlarının sebepleri ve çözümleri incelenebiliyor. İşletme maliyetlerini azaltmak için bilgiye dayalı, veri tabanlı kararlar alınmasını sağlayan VisionLink, yeni ve eski Cat ekipmanları ve diğer OEM makinelerle kullanılabiliyor. Biz, biraz önce de belirttiğim üzere, salt bir makine ithalatçısından ziyade, müşteriye uçtan uca doğru bir deneyim yaşatan hem müşteri ve kendimize hem de ülkemize faydalı işler çıkarmaya çalışıyoruz.
Yakıt ve emisyon konusu da odaklandığımız konulardan biri... Türkiye’de, AB’ye paralel olarak yeni regülasyonla birlikte Faz5 emisyon regülasyonuna geçildi. Bu regülasyon, motordan çıkan dumanı, karbondioksiti ve diğer gazları daha fazla filtreleyerek yaklaşık sıfır emisyona yaklaştıran bir sistem. Tüm iş makineleri, 31 Mart 2023 itibarıyla bu sisteme geçti. Dünya neredeyse artık sıfır emisyona doğru gidiyor. Hatta bazı İskandinav ülkelerinde elektrikli makinelerin zorunlu hale getirildiğine şahit oluyoruz. Caterpillar da belli ürünlerde elektrikli modelleri test ediyor. Yakın bir zamanda seri üretime geçecek makinelerimiz var ve bunları Türkiye pazarında da göreceğiz. Artık elektrikli, akülü, lityum iyon pilli motorlar gündemde. Bu kapsamda Borusan Cat olarak biz de gittikçe önem kazanan şarj istasyonlarının yenilenebilir enerji kullanıp kullanamayacağıyla ilgili çalışmalar yürütüyoruz.
Otonom, yani operatörsüz, robotik ya da uzaktan iş makinelerinin kullanımı olarak tanımlanabilecek otonom teknolojiler ise bambaşka ve önü açık bir alan... İş makineleri, görev gereği oldukça zor sahalarda, eğimli, dik, yüksek, yamaç ya da madenlerin içi-dışı, üstü-altı gibi yerlerde ciddi görevler alıyorlar. Tabii burada çalışan operatör arkadaşlarımızın hayatı ve sağlığı çok önemli. Bu kapsamda artık belli ürün gruplarında uzaktan kumandalı, uzaktan yönetilebilen iş makinelerinin sıklıkla görülmesi gerektiğine inanıyorum. Özellikle belli, 50 ton üzeri ekskavatör grupları ve loder dozer grupları ile ilgili uzaktan makinelerin kullanımı konusunda ciddi bir Ar-Ge çalışması içindeyiz. Müşterilerimize uzaktan operatörlük hizmeti verme, onları hem daha fazla verimliliğe hem de daha çok iş güvenliğine sevk edecek çözümler konusunda partnerimiz Caterpillar ile yoğun çalışmalar içindeyiz. Zannediyorum ki, ileride belki bir operatör istasyonundan yüzlerce kilometre uzaktan bir ocağa bağlanılıp, bir loder veya ekskavatörü kullanma imkanına teknik olarak sahip olunacak. Bu makineleri de tabii ki yine operatör arkadaşlarımız yönetecekler ama çok daha risksiz ve konforlu bir ortamda.
Diğer taraftan önem verdiğimiz başlıklardan biri de “bakım-onarım” ve eski makinelerin elden geçirilip sıfırlanması... Müşterimiz ne arzu ederse ve müşterimizin ne faydasına olursa kendimizi konumlandırmaya gayret ediyoruz. Buna göre sıfır makine düşünmeyen müşterimize ikinci el, kısa dönem işi olan müşterimize kiralama yoluyla alternatifler sunuyoruz. Bunlar tabii dönüşüm ekonomisine de önemli katkılar. Sürekli sıfır ürünün piyasaya arzından ziyade mevcutların onarılıp tekrardan yapılması artık önem arz ediyor. Keza bunlar bizim komponentlerimizde de mevcut. “B’Daha” isminde bir programımız var. Her seferinde sıfır, kullanılmamış komponentlerden ziyade tekrar üretilmiş, onarılmış komponentleri kullanıp ekonomiye kazandırmaya gayret ediyoruz. Müşterilerimize kimi zaman makinenin tüm komponentlerinin revizyonunu içeren, hatta buna kaportanın düzeltilmesi ve boyanması da dahil, neredeyse sıfır ürüne yakın revizyon yapıyoruz. Hatta makinenin plakasını da yeniden düzenliyoruz. Düzenli olarak makine değiştirmektense daha makul bir bedelle makinelerinin garantili olarak bütün ana komponentlerinin, yani iç organlarının tümünün sıfırdan revizyon yapılması, yani makinenin tekrardan sahalara kazandırılması konusunda ciddi birlikteliklerimiz var. Hizmet anlayışımızı 2017’den sonra değiştirdik. Şu anda, Türkiye’de 2 revizyon merkezimiz bulunuyor. 8-9 bölgedeki atölyemizi kapattık ve parça depoları ve gezici servislere çevirdik. Artık her arıza için makineyi alıp atölyeye getirtmektense bir komponenti olduğu yerde söküyor, hemen revizyon merkezine getiriyoruz. Hızlı bir şekilde onarımını yaptıktan sonra götürüp makineye takıyoruz. Bu, hem nakliye hem maliyet, hem de müşteriyi zaman açısından rahatlatıyor. Keza bazen aldığımız motorun yerine geçici bir motor koyup müşterimizin işinin devam etmesini sağlama yoluna gidebiliyoruz. Önemli olan müşteri makinesinin hiçbir zaman durmaması çünkü şantiyede makine durursa iş de durur. Bunun haricinde, müşterimizi durduran bakım onarımda da yine Boom360’tan veya demin bahsettiğimiz uydu takip üzerinden müşterilerimizin ne zaman bakım periyodlarının geldiğini haberdar ediyoruz. Mesela 3-4 gün sonra bakımının geleceğini bildirip, dilenirse hızlı bir programla müdahale edip bu sürecin asgari kayıpla atlatılmasına yardımcı oluyoruz. Tüm bunlar yapay zeka ve kullandığımız diğer teknolojik sistemlerle oluyor. Bu tip ayrıntılar için insan eforu harcamamaya gayret ediyoruz. Çünkü insan eforu yeni geliştirmelerde, yeni yaratım ve kaynaklarda gerekli. Dolayısıyla verimlilik odağımızda ve hep proaktif olmaya gayret ediyoruz.
2D ve 3D yine sıklıkla kullandığımız teknolojilerden biri oldu... Örneğin SITECH isimli makine kontrol sistemlerimiz var. Mesela bir taahhüt firması ekskavatörle bir şev kesme yapacak; biz projenin planını makinenin ana beynine yüklüyoruz. 120 cm derinliğinde, 60 cm genişliğinde bir doğalgaz kanalını çizeceğimizi düşünelim. Mevcut uygulamada bir iki tane haritacı iş makinesinin önünde kazıyı kontrol eder. Devamlı müdahale gerekir. Bizim makinelerimizde ise hem iki hem üç boyutlu teknolojiler var. Bunlara göre bütün proje, kodlarıyla beraber makinenin ana ekranına yükleniyor ve operatörün kullandığı joystick’te limitleme oluyor. Yani operatör joystick’i istese de hareket ettiremiyor. Dolayısıyla iki haritacının manuel kontrolüne gerek kalmıyor. Taahhüt firmaları için en önemli konu... İşin en kısa sürede bitirilip realizasyonlarını yapmak, hak edişlerini alabilmek. Bu bağlamda da örnek bir makine eski sistemle bir kilometreyi 5 günde yapıyorsa bu sistemle 2,5-3 günde yapıyor ve tekrar eden işler pek yaşanmıyor. Bu geliştirdiğimiz model uydularla irtibatlı ve aşağıdaki projeyi 2 boyutlu, 3 boyutlu olarak görebilme imkanı sağlıyor. Yine bir verimlilik ve zaman kaybını önleyici bir metot. Maliyetleri de inanın birkaç kat iyileştiriyor. Örneğin, İstanbul Havalimanı’nda birçok makinede buna benzer teknolojiler çok kullanıldı. Çünkü bir an önce işlerin bitmesi, hızlanması lazımdı. Birçok makine şehir içinde çalışıyordu trafiği devamlı durdurmak çok mümkün olamazdı.
3) Makinelerin kullanım kolaylığı anlamında operatörlere yönelik ne gibi iyileştirmeler yapılıyor?
Makineleri kullanan operatörlere yönelik kullanım kolaylığı ve diğer bir takım işi kolaylaştırıcı unsurları da makinelerimize adapte ediyoruz. Şanslıyız ki, dünyanın en büyük motor ve iş makineleri üreticisi firma ile bir partnerliğimiz var. Caterpillar, ürün gelişimine çok ciddi yatırım yapan bir firma. Ekskavatörden greydere tüm ürün gruplarını üreten bir yapıya sahibiz. 300’ün üzerinde modelimiz var. Hemen hemen tüm ürün gamlarında olabilecek en iyi ürünü üretme konusunda çalışıyoruz. Haliyle birçok sektörde çok fazla müşteri deneyimi de yaşıyoruz. Dolayısıyla sektör tecrübesi yüksek olduğu için ürünlerin tümünde, olabilecek en akıllı teknoloji ve yatırımları yapmaya gayret ediyoruz. Bu bağlamda da iş makinelerinde operatörün kullanımını kolaylaştıracak ya da ana firmanın hem verimliliğini hem maliyetlerini doğru optimize edecek çözümlere sahibiz. Örneğin, ekskavatörlerimizde hem görüş açıları hem kullanımı hem de yakıt tüketimi çok iyi olduğu gibi aynı zamanda teknolojiye hizmet eden birçok farklı unsur da var. Mesela ekskavatörlerimizde, biliyorsunuz hafriyatçılar kantar kurarlar sistemlerine. Çünkü karayollarında toprak taşıdıkları kamyonların bir yük limiti vardır. Milyonlarca lira harcarlar bu sisteme. Ama bizim ekskavatör ve loderlerimizde otomatik kantar sistemi vardır. Kamyona yüklenen yük ölçülür. Buna göre fiş de veriyor. Karayollarında kontrollerde bunlar geçerli şeyler. Bu, her seferinde kantara girip fazla kalan yükü ekskavatörün arkasıyla eşelemeyi engelliyor, kantar maliyetini azaltıyor, verimlilik sağlıyor. Bu, bilhassa şehir içinde hafriyat taahhüt işi yapan müşterilerimizin çok sevdiği bir özellik. Keza, şehir içinde kazı yapan bir elektrik müteahhidi firma düşünün... Mesela yerin 40 cm altına inerse elektrik hatları var, zarar verebilir veya kepçeyi 50 cm yukarı kaldırırsa yüksek gerilim hattına çarpabilir ya da yolun sol tarafında trafik olduğundan makineyi 60 cm’den fazla sola döndürmemesi lazım. Geliştirdiğimiz teknolojik yazılımlarla buradaki makine hareketliliğini istediğimiz ölçüde kısıtlayabiliyoruz. 60 cm’den yukarı çıkma, 40 cm’den aşağı inme ya da kule dönüş 50 cm’den fazla sola gitme gibi... Bu da bize iş güvenliği ve verimlilik anlamında büyük katkı sağlıyor.
4) Borusan Cat, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde neleri farklı yapıyor?
Borusan Cat, Caterpillar temsilcileri arasında yapay zeka ve dijital kullanımıyla önde gelen firmaların başında geliyor. Yaklaşık yüz kişilik bir Ar-Ge ekibimiz var. Bu bağlamda tekrara düşmeyeyim ama kendi içimizde geliştirdiğimiz birkaç ilave şeyden bahsetmek isterim. Örneğin işin bir de müşteri tarafı, yani ihtiyacı olan müşteriyle temas etme boyutu var. 15-20 sene önce bizden önceki jenerasyon arabalarla, çantalarla, telefonlarla sokak sokak gezerek kimin makineye ihtiyacı olduğunu anlamaya çalışırdı. Fakat takdir edersiniz ki geldiğimiz çağda bu bilgiye farklı şekilde ulaşmamız gerekiyor. Bir kere pazarı ürünler bazında tahmin etmeye çalışıyoruz. Hangi ürün gamı ne kadar, hangi şehirde büyür gibi bir pazar tahmin modülümüz var. Anlamlı mesajları buralardan okumaya gayret ediyoruz. Bunu haricinde bir satış hunisi yönetimimiz mevcut. Hangi müşteri segmentinde ne zaman-ne kadar ihtiyaç olacağını yapay zeka bazlı kestirmeye odaklanıyoruz. Müşterilerimizin son 15-20 yıldaki satın alma alışkanlıklarını yapay zeka ve robotlarla analiz edip, tahmini bir sonraki iş makinesi alımının ne zaman olabileceğine yönelik çalışmalar yapıyoruz. Çünkü sürekli müşterilerimizi arama süreci hem bir efor kaybı hem müşterimizi bazen mutlu etmeyebiliyor. Biz verilerle çalışıp doğru tahminlemeler yapıp zamanında müşterimize müdahil olmak istiyoruz. Bu bağlamda da yaptığımız bu geliştirmelerin faydalarını görmeye başladık. Aylık, haftalık, yıllık satış planlarımızı veriler üzerinden konuşuyoruz. Kampanyalarımızı da bu yapay zeka ve teknolojilerle ölçüyoruz.
Tabii kullandığımız başka sistemler de var. Özellikle genç jenerasyona hitap edecek “Makineni bul” isimli bir mikrosite kurduk. Burada birçok ürünümüzün fiyatı, donanımı, ataşman seçenekleri, bağlı opsiyon seçenekleri, leasing ödeme tabloları gibi birçok şeye ulaşabilecekleri bir modül mevcut. Yani artık makine fiyatlarının internette olması gayet doğal. Belli ürünlerde bunları yayınlamaktan çekinmiyoruz. Zaman kaybını engellemek adına da belli ürünlerde fiyatımızı, farklı seçeneklerimizi yayınlıyoruz. Bunun haricinde yine buraya bağlı “Makine 360” isimli bir randevu sistemi oluşturduk. Örneğin bir müteahhit firmasısınız ve bir 20 ton ekskavatör arıyorsunuz, “Makineni bul”a girdiniz, 320 GC ürününü tüm ayrıntılarıyla incelediniz, fiyatını öğrendiniz ama alıp almama konusunda hala çekinceleriniz var. Bu süreçte “Makineni bul”dan bir randevu alıyorsunuz. İstediğiniz gün ve saatte danışman arkadaşımız söz konusu makineyi uzun uzun anlatıyor ve soruları yanıtlıyor. Kısaca verimlilik, karbon salımını azaltma, lüzumsuz trafiği engelleme, müşterimizin işini kolaylaştırma gibi konulara odaklanıyoruz.
5) Teknolojik açıdan en üst düzey örnek bir veya birkaç makinenizi biraz daha ayrıntılı anlatabilir misiniz?
Çok klasik olacak bir cevap olacak ama her ürünümüz, her makinemiz ve her uygulamamız zaten sahanın yıldızı... Teknik anlamda bundan hiç şüphe duymuyoruz. Çünkü Cat her şeyden önce bir motor üreticisi. Tüm makinelerimizde, Caterpillar’ın kendi ürettiği motorları bulunuyor. Makinelerinin tümünün organlarının birbiriyle konuşması, motorun kendi üreticisi olmasından kaynaklı çok çok verimli oluyor. Yakıt ve yakıt tüketimine, güce, makinenin verimli çalışmasına çok çok önem veriyoruz. Makinelerimiz anlamında da tabii en çok teknoloji gerektiren ürünler zor aplikasyonlarda çalışabilecek ekskavatör grupları... Biraz önce saydığım iki ve üç boyutlu kazı kontrol sistemleri ve yine bu ekskavatörlerin ucuna takılacak ataşmanların makinenin beyni tarafından algılanması ve buna göre makinenin koordine edilmesi... Keza, kantarlarda tartım süreçlerinde geliştirdiğimiz teknolojiler ekskavatörlerimizi ve makinelerimizi oldukça verimli kılıyor. Benim de şahsen en sevdiğim ürün gruplarıdır ekskavatörler. Çünkü çok yönlüdürler. Keza, lastikli gruplarda kazıcı yükleyicilerimiz de aynı şekilde. Bilirsiniz, şantiyelerde İsviçre çakısı gibidirler, her işe koşarlar. Hem çok güçlü hem çok seri hem de yakıt tüketimleri azdır. Dolayısıyla genel olarak ürünlerimizin her biri müşterilerimize büyük değer katar. O sebeple biraz duygusal olacak ama ürünlerimizi birbirlerinden ayırıp, birkaçını ön plana çıkarmak bizim açışımızdan biraz zor.
6) Gelecekte iş makineleri sizce nasıl olacak veya nasıl olmalı? Elinizde sihirli değnek olsaydı bireysel olarak ne tür, hangi özelliklere sahip iş makineleri imal ederdiniz?
Kişisel olarak, “dönüşüm ekonomisi”nin mevcut komponent ve makinelerin yenilenerek, yeniden hayat verilerek tekrar tekrar kullanılması konusunun önem kazanacağını düşünüyorum. Hem canlıların hem dünyanın sağlığı için önemli bence. Bunu bir dünya vatandaşı olarak kalpten istiyorum. Bunun haricinde verimliliğin daha da önem kazanacağını tahmin ediyorum. Teknoloji bu anlamda çok yardımcı oluyor. Örneğin, artık Faz5’e geçtik ve Avrupa ile çok yakın konfigürasyonlardayız. Oralarda ataşman kullanımları, doğru makine kullanımları çok daha kritik. Her işe göre makineyi tercih ediyorlar. Özellikle Türkiye’de ataşman kullanımının daha yayılması konusunda biraz daha sektörü destekleyici olmaya gayret edeceğiz. Kırıcıyla yapılması gereken işin kırıcıyla yapılması, kovayla sökerek yapılmaması ya da bir kar küremenin bir kar küreme ataşmanıyla yapılması gibi daha verimli çözümlere sevk edecek tarafta olmaya çalışacağız. Ayrıca tabii elektrikli makinelere ve devamında otonom ve uzaktan kumandalı makinelere geçileceği de aşikar.
7) Türkiye’de iş makineleri pazarı hakkında güncel bilgileri paylaşabilir misiniz? Pazar yapısı ve özellikleri...
Türkiye’de oldukça büyük bir iş makineleri pazarı var. Aynı zamanda Afrika, Ortadoğu ve Avrupa pazarında da en önemli pazarlardan bir tanesi. Geçen sene 15 bin civarında bir satış rakamı yakalandı. Yerli üreticilerin yanında Avrupalı, Çinli, Japon ve Koreli saygıdeğer rakiplerimizin de olduğu yaklaşık otuzun üzerinde marka faaliyet gösteriyor. Rekabet ise oldukça sert. Türkiye pazarının en temel özelliği, küçük makine gruplarının pazarın yüzde 50’sinden fazla olması. Kazıcı yükleyici ürün grubu, yıllara sair pazarın yüzde 35’leri seviyesindeydi. Şu anda yüzde 22-23’lere geriledi. Biraz iş yapış şekilleri değişiyor. Artık müşterilerimizi her işi bekoloderle yapmaktansa mini ekskavatör gibi daha dar alanlar için makinelere evrildiklerini görüyoruz. Keza, ekskavatörde belli ürünlerde tonajlar büyürken, taş ocakları, madenlerde artık 50, 75 tonlara çıkarken belli gruplarda da tonajların, şehir içi hafriyat gibi daha dar alan, daha çok nakliye gerektiren yerlerde de tonajların 20 tonlara, 14 tonlara değiştiğini görüyoruz. Dinamik bir pazar. Hızlı aksiyon alınması ve hızlı bir şekilde farklılık yaratılması gerekiyor. Makineleri bilen bilinçli bir tüketicisi var.
8) Türkiye pazarının söz konusu teknolojilere yaklaşımı nasıl; neleri benimsiyor, nelere mesafeli duruyor?
Bu konu tabii jenerasyondan jenerasyona değişiyor. Mesela “operatörsüz makine” biraz zor anlaşılır bir konu... Eski jenerasyon, büyüklerimiz genellikle bu konularda dirençli olabiliyor. Ama tabii yeni jenerasyona doğru konu daha da anlaşılabilir, kabul edilebilir hale geliyor. Müşterilerin ciddi önerilerde bulunduğu, beklenti içinde olduğu şeyler oluyor. Çok dikkate alıyoruz onları da. Önemli olan ülkede maliyetleri, verimliliği doğru yönetebilmek. Müşterilerimize doğru bir şekilde edecekleri faydayı, rakamsal kârı, maliyeti, iş verimliliğini doğru bir şekilde anlatabilirsek müşterilerimiz bu yolculukta bizimle oluyorlar. Önemli olan doğru iletişimi kurup doğru anlatabilmek. Yeni jenerasyon teknoloji kullanımına, yeniliklere çok açık. Ülkemizin genel gelişiminden ve sektörün bu teknolojileri kabulünden umutluyuz. Kesinlikle daha da iyi olacaktır. Önemli olan verimlilik ve değer yaratmak.
BU RÖPORTAJIN VİDEOSUNU ŞANTİYE TV SAYFALARINDAN DA SEYREDEBİLİRSİNİZ... LÜTFEN TIKLAYIN
10 Haziran 2024
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.