Bir tiyatro salonu en fazla kaç koltuk kapasiteli olmalı? Bir opera salonunun akustiği nasıl düşünülmeli? Bir kongre merkezinde farklı etkinlik deneyimleri yaşatılabilir mi?.. Mimari tasarımda, aklımıza bu soruları getiren yeni bir uzmanlık alanı aralandı: “Kültürel Mimarlık” ya da daha geniş tanımıyla “Performatif Mekan Tasarımı”. Ülkemizde bu konuya odaklanan çok fazla isim ve firma yok; bildiğimiz ya da deneyimlediğimiz pek çok kültür merkezinin tasarım danışmanı olan Desmus bize kültür merkezi inşasında bambaşka bir boyut olduğuna işaret ediyor.
Şehirlerin dokusunda, ülkelerin toplumsal gelişiminde büyük rol oynayan ve geleceğe ışık tutan kültür mekanları nasıl tasarlanmalı? İstanbul’un kültürel mirasında önemli bir rolü olan AKM’nin tüm performans alanlarının yeniden canlanmasında tasarım danışmanı rolünü alan ve pek çok kültür ve sanat merkezini tasarlayan Desmus, sahadan da gelen tecrübesiyle deneyimsel, teknolojik, çevresel ve ekonomik faktörleri bütünsel olarak ele alıyor.
Desmus Kurucu Ortağı George Andreou, şehrin sabırsızlıkla yeniden açılmasını beklediği Atatürk Kültür Merkezi’ndeki çalışmalarıyla ilgili şunları söylüyor: "AKM ile yaklaşık 4 yıldır çalışıyoruz. Ana mimar firma Tabanlıoğlu Mimarlık. Kültürel mimarlık kapsamında opera, tiyatro, çok amaçlı salonlar, prova odaları, sergi alanları gibi performans alanları tasarımında birlikte çalıştık ve buraya kadar muhteşem bir proje getirdik. Orijinal bina projesini çok değiştirmeden, daha iyi ve yeni bir AKM oluşturduk.”
Dünyanın en estetik ve teknolojik performans mekanını inşaa etmek yetmiyor...
Andreou, kültürel mimari uzmanlığını bir örnekle şöyle açıklıyor; "Yatırımcının hayal ettiği yapının, bitene kadar çok ciddi ve düzgün şekilde, hizmet edeceği kitleye göre tasarlanması gerekir. Mesela birisi diyor ki, 'Ben buranın 3-4 bin kişilik olmasını istiyorum.' 'Peki, müzikal mi, tiyatro mu yoksa opera mı; hangi gösterilerin yapılması planlanıyor?' 'Her şeyi yapacağım.' diyor. Böyle cevapların arkasındaki detaylara bakıldığında, küçük küçük düşünülmesi gereken pek çok konu var. Gerçekten burada 3 bin kişilik bilet satabilir miyiz? Bunun için kaç metrekareye ihtiyacımız olacak? Bu kişi sayısı için yangın yönetmeliğine uygun giriş-çıkışları oluşturabiliyor muyuz? Koltuklar 55 mi 60 santimetre mi olacak? Koridor genişliği 120 cm mi 100 cm mi olacak? Muhtemelen elimizdeki metrekareye bu koşullarda sığmayacak. 3 bin bilet satamayacağınızı öngördüğünüz bir yerde, maliyetler nedeniyle çok pahalı prodüksiyonlara ev sahipliği yapamazsınız."
Bir kültür sanat kompleksinin olmazsa olmazları neler?
“Tasarlanan komplekslerin, tam olarak hangi kullanım amaçları için yapıldığını çok net belirlenmeli” diyen Andreou sözlerine şöyle devam ediyor: “Sinema, tiyatro, konser ya da opera-bale sahnesi… Bunların her birinin farklı ihtiyaçları, ‘olmazsa olmazları’ var. Dolayısıyla içeriğe uygun projeler ve ekipman tercihleri yapılması gerekiyor. Bunun için de bu konuda uzmanlaşmak şart. Bir mekanın sahnesinden, seyirci koltuk düzenine, iklimlendirmesine kadar özen gösterilmesi ve planlanması gereken bir çok farklı dinamik var. Bir yandan şunu unutmamak gerekiyor; kültür-sanat yatırımları bugünden yarına sonuç verecek işler değiller. Bugünkü yatırımlar uzun vadede çok daha iyi olacaktır. Bunun bilinciyle çalışarak, mekanın 5-6 ay işletmesini yapıp o şekilde danışınamıza teslim etmeyi tercih ediyoruz.”
“Topluma değer kattığımızın bilincindeyiz”
Desmus Yönetici Ortağı Ersin Çetinel ise yaptıkları işin toplumsal açıdan değer katan bir uzmanlık dalı olduğuna dikkat çekiyor: “Kültürel mimarlık bulunduğu şehrin ve ülkenin kültürel geleceğine de ışık tutuyor. Bu nedenle tasarlanan sadece bir “bina” olmaktan çıkıp, o toplumun kültürüne katkı sağlayacak bir içerik üretimhanesi haline geliyor. Desmus tasarım ekibi, bunun bilinciyle çalışmalarını sürdürüyor.”
Gelişen bir sektör, ihtiyaçlar artıyor. “Knowhow” ihracatı başladı bile...
Faaliyetlerine 2015 yılında başlayan Demus, 2021 yılı itibarıyla mimar ve mühendislerden oluşan 10 kişilik ana tasarım ekibiyle çalışmalarına devam ediyor. Alanında uzman, yurt dışından özel danışmanlar da proje bazlı tasarım ekibine katılıyor. Son yıllarda ülkemizde kültür-sanat alanında gerçekleştiren projelerin başında gelen Atatürk Kültür Merkezi (AKM) projesinde, Tabanlıoğlu Mimarlık’la birikte müellif mimar görevini üstlenen Desmus, 2021 yılı itibarıyla Nigeria Logos’da bulunan National Arts Theatre restorasyon projesi ile yurt dışı çalışmalarına da ağırlık vermeye başladı.
2 Eylül 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2025 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Artus, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Chryso, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Deutsche Messe, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hannover Fairs, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Molecor, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Samsung, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Viessmann, Wermut, Wilo, Winsa, XCMG, Xylem ve ZF'nin değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1.800 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.