Son dönemin en büyük projelerinden birisi olan ve Kınalı-Çatalca kesimi geçtiğimiz mart ayında hizmete açılan “Kuzey Marmara Otoyolu” Ege, Marmara ve İç Anadolu’yu birbirine bağlayan 400 kilometre uzunluğunda bir proje... Özellikle İstanbul trafiğini rahatlatacak olan projede kaydadeğer birçok inşaat çözümü de yaratılmış. Bunlardan bazılarını Kuzey Marmara Otoyolu 1. Kesim Kalyon-KRP Proje Müdürü Eftal Gökçe, Şantiye okurları için özetledi. Gökçe en çok, havalimanı bölgesinde dünya çapında özel yöntemlerin kullanıldığı zemin iyileştirmeleri üzerinde durdu...
Projeye "Temmuz-Ağustos 2020" sayımızın e-dergi versiyonundan da göz atabilirsiniz
Ege, Marmara ve İç Anadolu’yu birbirine kesintisiz bağlayan 400 kilometre uzunluğundaki Kuzey Marmara Otoyolu’nun Kınalı-Çatalca kesimi geçtiğimiz martayında hizmete açılmıştı. Kınalı-Çatalca kesiminin açılması ile Tekirdağ, Edirne ve İstanbul’un batısından gelen araçlar Kınalı’dangirerek Kuzey Marmara Otoyolu üzerinden Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü kullanarak Dilovası-Ankara veya Osmangazi Köprüsü ile Bursa, İzmir’e kadar kesintisiz seyahat edebiliyor.Tekirdağ’dan Çanakkale’ye uzanan turizm yollarını İstanbul’a bağlayan Kınalı-Çatalca kesimi, aynı zamanda Marmara Bölgesi’ni Ege ve İç Anadolu bölgelerine bağlayan Kuzey Marmara Otoyolu’nun da başlangıcı konumunda yer alıyor.
Asya ve Avrupa kıtasını birbirine bağlayan Kuzey Marmara Otoyolu, ülkemizin en büyük sanayi bölgelerini barındıran Marmara Bölgesi’nin ulaşımını rahatlatacak yüksek standartlı, güvenli, kalitelive kesintisiz bir ulaşım yatırımı olma özelliğine sahip. Kuzey Marmara Otoyolu projesinin Avrupa kesiminde (K1-K2 Kınalı-Odayeri arası) 14 viyadük, 37 köprü, 3 tünel, 19 üstgeçit, 43 altgeçit ve 118 adet menfez; Asya kesiminde ise 16 viyadük, 106 köprü, 5 tünel, 54 üstgeçit, 53 altgeçit ve 481adet menfez yer alıyor.
Proje ile Kuzey Marmara Bölgesi’nde Doğu-Batı istikametindekiana ulaşım arterleri civarında gelişerek büyüyen, kentleşme ve sanayileşmenin oluşturduğu bölgesel trafik ile bölgeden geçen şehirlerarası ve uluslararası trafik birbirinden ayrıştırılarak ulaşımdaki hizmet kalitesinin ve güvenliğinin artırılması hedefleniyor. Kuzey Marmara Otoyolu, tüm kısımları tamamlandığında Edirne-Kınalı-İstanbul-AnkaraOtoyolu, İstanbul-İzmir Otoyoluile birleşerek Marmara Bölgesi’niEge ve İç Anadolu Bölgesi’ne otoyolağıyla bağlayacak. Bu sayedeİstanbul’dan Bursa’ya ulaşımın 1,5saate, İstanbul’dan Eskişehir’e ulaşımın2,5 saate, İstanbul’dan İzmir ve Ankara’ya ulaşımın 3,5 saate inmesi planlanıyor.
Tekirdağ ve Sakarya arasında Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve İstanbul Havalimanı bağlantı yolları ile birleşen otoyol güzergahı, mevcut ulaşım ağları ve özellikle İstanbul Boğazı geçişlerinde kapasitenin üzerinde olan trafik yükünü önemli ölçüde azaltacak. Ayrıca artan yakıt tüketimi, araç bakımı ve onarım giderleri gibi ekonomik kayıplar, trafik yoğunluğunun neden olduğu gürültü, çevre kirliliğive emisyon salımı da en aza inecek.
Kuzey Marmara Otoyolu 1. Kesim Kalyon-KRP Proje Müdürü Eftal Gökçe: “Dünya Çapında Özel Yöntemlerin KullanıldığıZemin İyileştirmeleri Yapıldı”
Şantiye: Kuzey Marmara Otoyolprojesini özetleyebilir misiniz? Kalyon Grup ve diğer firmalar ne tür çalışmalar yapıyorlar?
Eftal Gökçe: Kuzey Marmara Otoyolu bilindiği üzere Sakarya-Akyazı’dan başlayarak İstanbul-Kınalı’ya uzanan bir proje. Yap-İşlet-Devret (YİD) kuralları ile Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) idaresinde, Yüksel Proje’nin müşavirlik nezaretinde, görevli şirket olan Marmara Otoyolu İşletmeA.Ş.’nin sorumluluğunda (KMO), Kalyon-KRP, Limak İnşaat, Cengiz İnşaat, Kolin İnşaat firmalarına ayrılan7 adet kesimde inşaatın sürdürüldüğübir çalışma.6. Kesim olan Sakarya’nın Akyazı-Akmeşe arasındaki 72 kilometreyiKolin İnşaat yapıyor, 5. Kesim ise Akmeşe-Sevindik/İzmit arası ve 44 kilometre olup, Cengiz İnşaat’ın sorumluluğunda. Limak İnşaat’ın yapımını tamamladığı 36 kilometrelik Sevindik-Kurna/İzmit arası olan 4. Kesim otoyol ise 19 Mart 2019’da trafiğe açılmıştı. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün bağladığı, Anadolu yakasında 42 kilometrelikKurna-Poyrazköy ve Avrupa Yakasında ise Garipçe-Odayeri’ne kadarolan 74 kilometrelik otoyol, İCA tarafından yapılmıştı.
Bizim, yani Kalyon Grup-KRP AdiOrtaklığı sorumluluğundaki Kuzey Marmara Otoyolu’nun 2. Kesim yaklaşık 22 kilometrelik Odayeri-Yassıören Otoyolu 29 Ekim 2018’de İstanbul Havalimanı ile trafiğe açılmıştı. Yaklaşık10 kilometrelik Yassıören-ÇatalçaOtoyolu ise 16 Mart 2019’da açılmış, kalan yaklaşık 29.5 kilometrelikÇatalça-Kınalı Kavşağı arası otoyolun ise 8 Mart 2020’de Sayın Cumhurbaşkanı tarafından açılışı yapılmıştı. Bu açılış, Koronavirüs pandemisi öncesi Türkiye’deki son açılış olma özelliğine sahiptir.
İstanbul Havalimanı işletmesi vebugün bile çok yoğun bir araç trafiğine ulaşan yaklaşık 10 kilometrelik Habibler Kavşağı-Hasdal Kavşağı arası, Kuzey Marmara Otoyolu 7. Kesim otoyol inşaatını Kalyon Grup-KRP yapıyor. Bu yolun, özellikle Cebeci TaşOcağı yanından, Gazi Mahallesi altından 3362 metrelik tünelle geçilmesi dikkat çekicidir. Keza 2 kavşak, 3 viyadük, 7 köprü, 6 menfez, 9 alt geçide haiz sanat yapıları ile yoğun yaşamalanında verimli bir trafik rahatlatıcı çözüm oluyor.
Ayrıca Kalyon Grup-KRP, Kesim 6’daki Sakarya Nehri-Mudurnu Çayıarası olan 7 kilometrelik otoyol inşaatında, iş programına uygun 19 adetsanat yapısı, kazı-dolgu işlerini de tamamladı. Üstyapı çalışmaları isesürüyor.
Akyazı’dan Kınalı’yı her iki yönde 4 şeritli otoyol ile bağlayan Kuzey Marmara Otoyolu iş programı hedefinegöre yan yollar ve bağlantı yolları dahil 2020 yılı sonunda bitmiş olacak.
Şantiye: KMO projesinde Kalyon-KRP olarak inşaat aşamalarında sizineler zorladı? Zemin sorunları başta geliyor galiba...
Eftal Gökçe: Tabii doğal olarak vereceğim cevaplar, Kalyon-KRP ortaklığının (Kalyon İnş., RSY İnş.ve Pakİnş.) inşaatını üstlendiği Avrupa yakasındaki otoyol inşaatı hakkındaolacak. Özellikle İstanbul’un kuzeybatısında, eskiden kömür için hoyratçatahrip edilmiş köy tarımı alanı,orman ve endemik alanların olduğuİstanbul Havalimanı yakınındaki bölge... Bilindiği gibi dünyanın en büyük havalimanı için çevrelenen etkili alan kabaca 8000 hektar, havaalanı inşaatı için tesviye edilerek kullanılıyorolacak. Biz de bu kapsamda kömür ocakları tahribatı olan çukurların-bozuk satıhların, İBB’nin resmi atık-döküm alanlarının zemin iyileştirilmesi sayesinde otoyol yapımı için asfalta hazırlanması için büyük gayret sarfettik. Dünya çapında özel yöntemlerin kullanıldığı bir zemin iyileştirmesi yapıldığını söyleyebilirim. Zemindendolayı havalimanının zorlukları neyse otoyolun da zorlukları oydu. Çünkü havalimanının olduğu yerde birçok kömür çukuruydu, hepsine iyileştirilme veya kazı dolgu gibi yeniden kullanıma hazırlama yöntemleri ile havalimanı yapıldı. Biz de onun neredeyse sınırında, benzer zemin bozuklukları içeren alanları iyileştirerek otoyol geçirdik.
TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı’na bağlanan ve buradan başlayan Kuzey Marmara Otoyolu 1. Kesimi’nde Km0+000 / 39+500’deki Yassıören’e kadar Kalyon Grup-KRP Adi Ortaklığı uhdesinde 4 kavşak, 4 viyadük, 16 köprü,20 alt geçitli sanat yapıları yanı sıraÇatalça ormanlarına zarar vermemekiçin 2145 m + 593 m’lik 2 adet tünelile Çatalca yerleşimine teğet geçilerekdevam edildi. Yassıören’den başlayarak, İhsaniye-Odayeri Kavşağı bağlantısına kadar olan 20+500 km’lik Kuzey Marmara Otoyolu 2. Kesim güzergâhı ise 5 kavşak, 2 viyadük, 20 köprü, 7 alt geçit, 20 menfezli sanat yapısı inşaatını Kalyon Grup-KRP Adi Ortaklığıekip ve ekipmanları yaptı. Buradaki eski kömür ocakları çukurlarının doldurulması ile oluşan bozuk satıhlı 5 kilometrelik pasada (kömür için kazılan ve civara yerleştirilen malzeme) zemin iyileştirme çalışmaları ise yapılan müthiş bir gayret gerektiren teknik faaliyet örneğiydi.
İBB’nin 2014’e kadar neredeyse50-60 metre derinlikteki büyük birkaççukuru atık-döküm alanı olarak doldurmasıgibi zayıf zemin problemleri yanı sıra “pasa bölgeleri” diye bahsedilen eski doldurulmuş kömür çukurları, çok tahrip olan Tayakadın-İhsaniyearasındaki 5 ayrı bölümde yaklaşık5000 metrelik güzergâhta pasa içindeheyelan-akma-kayma gibi duraysızlık görüntüleri de çoktu. En eskisi 20-30-40 senelik olan bu çukurlar yeni kömür arayışları sırasında diğer açılançukurlardan çıkarılan atık malzemenin düzensiz çukurlara dökümü ile doldurulmuş olup, pasa tabiri ile geoteknik açıdan duyarsız bir zemin şeklindeydi. Yüksek şev-palye kesmeye ve üzerine doğrudan otoyol inşa etmeye uygun zemin koşullarını sağlamıyordu. Aynı sıkıntılar yeni havalimanı inşaatı çalışmalarında da yaşanmıştı.
Derinliği 6-30 metre arasında değişenbu pasa ile doldurulmuş çukurlarıgüvenli kazı teknikleri ile kazmakkontrollüdolgu ile tanzim etmek bileuzun süre ve yüksek maliyet içeriyordu.Bu vesileyle Marmara Otoyolu İşletme A.Ş. danışmanı Geomed Geoteknik Müşavirlik ve KRP danışmanı Prof. Dr. Kutay Özaydın’ın değerli katkıları ile yerinde zemin iyileştirme yöntemlerinin tercihi mümkün oldu. Böylece 8 milyon metreküp kazı artığı yeni bir döküm alanına aktarılmamış,6 ay gibi bir sürede zemin iyileştirilerek otoyol kırmızı kotuna teslim edilmişti. Kavşak kollarındaki çalışmalar sürdürülürken, kazı-dolgu yöntemine göre daha ekonomik ve verimli bir çalışma olan 100 cm’lik deep mixingkolonları (DM) ve 40 cm’lik çimentolukolon (düşük dozlu donatısız beton kazık-GCC) kombinasyonu belirli bazı patern’ler ile uygulanmıştı.
Pratik olarak 3-7 metre kadar olan yerlerde kazı-dolgu yöntemi iyileştirme, 6-12 metre kalınlıktaki pasa için sığ iyileştirme olan çimentolu kolon ÇK/GCC (Geo Concrete Columns) kullanılmış ve daha derin (10-20 m) pasa iyileştirmesi ise Soil Deep Mixing (DM)ile yapılmıştı. Sığ ve derin iyileştirme için otoyol üstyapı kotu öncesi bir önkazı ile maliyet düşürücü gayretler deteknik olarak projeye katkı sağladı. Yaklaşık güzergâh üzerinde 200bin metrekare alanda, 800 bin metrelikDM ve GCC ile pasa iyileştirmenin 6 ay gibi bir sürede bitmesi için Türkiye’nin birçok değerli altyapı firmasından destek alınmıştı.
Belirli bir patern ile uygulananbu pasa iyileştirme çalışmaları bitincegüzergah alanı üzerine 3 sırageogrid+nitelikli taştan oluşan 1.5metrelik yük transfer platformu oluşturuldu.Otoyol üst yapısı ise bu yüktransfer platformu üzerine inşa edildi.
Kalyon Grup olarak 2. Kesim’dekibu zemin iyileştirme çalışmaları yapılırken,günlük yaklaşık 50 adet çimentosilobazı ve yaklaşık 65 adet betonmikserini verimli yönetmeyi sağlayanekibi cesaret, teknik, müthiş bir betonve çimento-su tedariki sağlayan organizasyonolarak takdirle anmakta yararvar.
Kuzey Marmara Otoyolu (KMO)Avrupa bölümü 1., 2., ve 7. KesimlerOtoyol inşaatı kapsamında yaklaşık250 bin metre forekazık imalatı yapıldı.Çoğunlukla çapları 120 cm, 165 cmve kısmen 100 cm’lik olan forekazıklarınboyu viyadük ayaklarında 30-50metreye ulaşırken, İBB eski moloz dökümalanında ise 56 metre kadar kazıkyapmak gerektirdi.
Şantiye: Koronavirüs salgını kapsamındaneler yaptınız, neler yaşadınız,ne tür tedbirler aldınız?
Eftal Gökçe: Salgın başladığındahemen merkezimiz Kalyon Holding ilebirlikte bir pandemi süreci oluşturdukve ilave tedbirler aldık. Şansımız, salgınhenüz Türkiye’de tam kendini göstermeden,8 Mart günü otoyolun resmiaçılışının yapılmış olmasıydı. Genel,asli işlerin bittiği bir dönem olduğundanşantiye kadromuz da zaten 3’tebire düşmüştü.Kalan personelimizi de yasal kurallarauyarak izin verdik. Bir kısımpersonelimizin de evden çalışmasınısağladık. Otoyol açılmış olduğu içinçok çok aciliyeti olan işler de olmadığındaniki buçuk ay, haziran başınakadar çalışmalara ara verdik. Tabii buarada yatakhanelerdeki odalarımızıdört kişiden birer kişiye düşürdük, yemekhaneyikapatıp, dışarıdan hijyengıda sağlamaya çalıştık, yemek masalarımıztek kişiye düşürüldü. Ayrıcaher odada bir kişi çalışacak düzenlemeleryaptık.
Projeye "Temmuz-Ağustos 2020" sayımızın e-dergi versiyonundan da göz atabilirsiniz
EFTAL GÖKÇE: “GURUR DUYUYORUM”
“Projede çevreci bir yaklaşım sergilendi. İstanbul’a hizmetin kutsal olduğuna inanıyorum. Kuzey Marmara Otoyolu inşaatının Avrupa Yakas ıişlerini süresinden erken tamamlayan Kalyon Grubu adına da gurur duyuyorum. Hızlı ve verimli bir mühendislik ekibinin içinde olmak, ülkemize eser kazandırmak bizi fazlasıyla mutlu etti. Kısmet olursa hedeflerimiz arasında kara ve deniz taşımacılığının can damarı için ihtiyaçolan Kesim 8 ve Kanalistanbul’u da en kısa sürede ülkemize kazandırmakvar...”“Kesim 8, Kuzey Marmara Otoyolu Avrupa yakasındaki son halkası, Km 37+000’lerdeki Nakkaş Kavşağı’ndan Habibler Kavşağı ve Avcılar-TEM’e (Ambarlı Limanı’na) ulaşacak otoyolun adı. Nakkaş-Habibler arası24 kilometre, Nakkaş-Yeşilbayır üzeri Karaagaç-TEM arası bağlantı yolu 10kilometre ve Bahçeşehir-Avcılar TEM (Ambarlı Liman) arası bağlantı yolu 5 kilometre olarak iki transit otoyolun buluştuğu otoyol inşaatı en kısa zamanda başlarsa iyi olur. Yeni otoyol inşaatında, Kanalistanbul geçişi ise Sazlıdere Eğik Askı Köprü ile düşünüldü. İstanbul’un batısındaki Hadımköy civarındaki sanayi tesislerinin girdi-çıktıları ve Ambarlı Limanı deniz ticareti konteynerlerinin Avrupa-Asya transit geçişine bağlantısı ise KMO Kesim8’in kullanılması ile olacak...
”Marmara Denizi’ni çevreleyen bir otoyol tamamlanmalıdır“Marmara Denizi’nin etrafı Türkiye’nin kalbi gibi... Endüstri, sanayi,tarım, ulaşım, ihracat, ithalat, eğitim, sağlık, kültür ve benzer birçok işkolu bu bölgede. Üretimin ve dağıtımın çıkış noktası. Öyleyse Marmara Denizi’ni çevreleyen bir ring otoyol yapımı tamamlanmalıdır. Planlanan 324kilometrelik Kınalı-Malkara-Çanakkale ve Balıkesir Çanakkale Otoyolu (18Mart Çanakkale Köprüsü ile), bu ringin kalan halkasıdır. Avrupa’dan gelen ve Trakya üzeri İzmir’e kadar rahat bir seyahat imkanı ancak bu şekilde sunulabilecektir.”
15 Ağustos 2020
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 35 bin e-bülten abonesi, 15 bini aşkın takipçiye sahip facebook ile 2 bin takipçiye sahip instagram sayfaları ve 16 bin linkedin bağlantısıyla inşaat sektöründe hedef kitleye erişimin en verimli ve hızlı çözümü olmaya dijital ortamlarda da devam ediyor... 1988'den bu yana basılı yayıncılıkta olduğu gibi...