Su yalıtım sektöründe pazarlanan ve satılan malzemelerin, hayatın doğal akışına göre “su geçirimsiz”, yani İngilizce tabiriyle “waterproof” olması beklenmektedir. Geomembran tarzı sentetik örtülerde son yıllarda sıkça adını duyduğumuz ve markanın yanına eklenen “Prufe”, “Proof” vb. uzantılar ise taze betona yapışan geosentetik örtüleri ayrı şekilde kategorilendirmek içindir.
BU MAKALEYİ, ŞANTİYE®NİN MART-NİSAN 2022 (392.) SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN DA OKUYABİLİRSİNİZ.
Bu ürün tipinin ilk versiyonu (Yapı kimyasalı üreticisi bir firmanın ürettiği) 1 mm kalınlıkta ve yapışkan bantlarla birleştirilen HDPE esaslı geomembran olup, altına lamine edilen bir tabaka ile betonun kimyasal reaksiyona gireceği, %100 su sızdırmazlık sağlayacağı, su kaçağı olursa nereden olduğunun kolaylıkla tespit edileceği ve o bölgeye enjeksiyon gibi işlemlerle müdahalede bulunularak sızdırmazlığın sağlanacağı iddia edilmiştir.
Koruma betonu gerektirmeyen, üzerine doğrudan donatı uygulaması yapılan ve üzerine dökülecek radye betonuna %100 yapışacak bu mucize su yalıtım sistemi(!), ortak veya birlikte çalışılan müşavir firmaların da desteğiyle, piyasaya çok hızlı bir giriş yapmış, ortalama piyasa şartlarının çok üzerindeki maliyetine rağmen onlarca projede kullanılmıştır.
Özellikle ülkemiz pazarında çok karşılaştığımız dönemin “moda” ürünlerin çok satılması, diğer firmaların da iştahını kabartmış, benzer yapı kimyasalları üreticileri de yine bantlarla birleştirilen, taze betona yapışması beklenen tarafında betonla kimyasal tepkimeye girecek veya mekanik olarak yapışacak özellikte malzeme üretimlerine (veya alt üreticilere fason üretim) başlamışlardır. Ancak hızlarını alamamışlar ve kalınlıkta 0,8 mm’ye, hatta 0,5 mm’ye kadar düşmüşlerdir!
Bu ürünlerin çok büyük hızla popüler olmalarını takiben, bitümlü membran üreticileri de bu fırsatı kaçırmamış ve bitümlü proof(!) malzemelerin üretimine başlamışlardır. Bitümlü membran üreticilerinin tezi de bitümlü membran üzerine lamine edilen bir tabakanın, betonun hidratasyon ısısyla(!) taze betona yapışmasıdır.
Ülkemizdeki yalıtım bilincinin her sene katlanarak arttığını iddia etsek de, taze betona yapışan ürünlerle ilgili sorulması gereken soruları bugüne kadar neden sormadığımız açıkçası manidardır. Özellikle temelinden su gelen projelerde, maalesef enjeksiyon rekorları kırılmıştır. Peki konu malzeme seçimi midir? Uygulama metodu mudur? Yoksa sistem midir? Gelin, birlikte sorgulayalım.
Öncelikle malzemenin ister kimyasal olarak ister mekanik olarak taze betona yapışma kriteri / testi nedir?
Grout harcına yapıştırılmış küçük bir el numunesini alıp, elimizde malzemeyi tüm gücümüzle sıyırmaya çalışmak mıdır (ki çoğunda malzemede açılma görülmekte, hatta bazı malzeme altındaki geotekstil keçeden ayrılmaktadır); yoksa örneğin Almanya’da yerleşik ve uluslararası akredite bir kurumun laboratuvarlarında Waterproof Concrete Guideline’a istinaden, malzeme taze betona yapıştıktan sonra betonda açılan 1 mm’lik bir yapay çatlağa 5 bara kadar basınç uygulayıp, malzemenin suyu yürütmediği ve tam sızdırmazlık sağladığının raporlanması mıdır?
Malzemenin kimyasal yapısı ve teknik performansı ne olmalıdır?
Uygulama sırasındaki UV ışınlarına bile dayanım gösteremeyecek, boyut stabilitesi düşük, delinme dayanımı düşük, hidrostatik su basınç dayanımı değeri 50-60 kPa civarında olan, kalınlığı 0,5 ile 1.0 mm arasındaki HDPE, PVC vb. esaslı bir ürün mü; yoksa saf flexible polyolefin (FPO) hammaddesi ile 1.2 mm kalınlıkta üretilmiş, ortası cam elyaf donatılı, boyut stabilitesi yüksek, delinme dayanımı yüksek, hidrostatik su basınç dayanımı değeri 500 kPa’dan büyük olan ve tahmini ekonomik ömrü minimum 50 yıl olarak değerlendirilen bir ürün mü?
Malzemenin uygulama metodolojisi ve uygulandıktan sonraki sistem sürekliliğinin testi nedir?
Şantiye ortamında bütün açılan ruloların en ve boy kısmında binlerce metrelik kenarları toz, toprak, nem, yağış, kimyasal vb. etkenden koruyamadan uygulanacak, uygulama sonrası ise üzerine elle vurunca bile birleşim yerlerinden açılacak bir bant sistemi mi yalıtımda süreklilik sağlar; yoksa birleşim yerleri otomatik kaynak makineleri ile yaklaşık 600 C ısı verilerek çift sıra kaynatılan, bir manometre yardımıyla basınçlı hava verilerek bütün kaynakları test edilebilen bir uygulama metodu mu?
Çok satan bir ürünü veya sistemi kopyalayarak üretip pazarlamak yerine mevcut üretilen ve pazarlanan ürünlerin sıkıntılarını ortadan kaldıracak şekilde dizayn edilmiş, uygulayıcıya, müteahhite, yatırımcıya, idareye güven verecek ürünler araştırılmalı, bolca sorgulanmalı, referansları dikkatli bir şekilde incelenmeli diyenler için, el değmeden tam otomasyon sistemi ile üretilen, taze beton ile sızdırmaz bir bağ oluşturan Polyfin FCM (Fresh Concrete Membrane) 4012v FPO Geomembran’ı öneriyor, bize bugüne kadar gösterilen güvene bu vesileyle bir kez daha teşekkür ediyoruz.
YAZAN: Burak KIYICI / İnşaat Y. Müh.
Polyfin Geomembran Yön. Kur. Bşk.
BU MAKALEYİ, ŞANTİYE®NİN MART-NİSAN 2022 (392.) SAYISININ E-DERGİ VERSİYONUNDAN DA OKUYABİLİRSİNİZ.
3 Nisan 2022
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Chryso, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.