Türkiye’nin tek ayaklı ilk asma köprüsü olan Kömürhan Köprüsü, tek pilonlu kategoride 380 metrelik açıklığı ile dünyanın en geniş orta açıklığına sahip köprülerinden biri... Projenin diğer bir önemli özelliği ise yüzde yüz yerli mühendislik, teknoloji ve işgücüyle tamamlanmış olması...
Geçtiğimiz ocak ayında hizmete giren ve Elazığ-Malatya Devlet Yolu’nun Fırat Nehri ile kesiştiği noktada yer alan yeni Kömürhan Köprüsü’nün Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından 2013 yılında yapılan ihalesi Doğuş&Gülsan Adi Ortaklığı uhdesinde kalmış ve 6 Ocak 2014 tarihinde işyeri teslimi yapılarak çalışmalara başlanmıştı. Proje kapsamında 2 x 2.400 metre uzunluğunda ÇİFT TÜP TÜNEL, 660 metre uzunluğunda GERGİN EĞİK ASKILI KÖPRÜ ve 2.095 metre BAĞLANTI YOLU bulunuyor. Projenin toplam uzunluğu ise 5.155 metre. Gergin eğik kablolu ve 168,50 metre yüksekliğindeki tek pilonlu köprü, 180 metre uzunluğunda arka temel bloğa ve 380 metre ana açıklığa sahip.
Taşıt trafiğine 2 x 2 şeritli hizmet veren Kömürhan Köprüsü, ters-Y tipi kule olarak tasarlanmış; tek pilonda 380 metre orta açıklığa sahip olması sebebiyle dünya literatüründe 4. sırada yer alıyor. Büyük ölçüde yerli teknoloji ile yürütülen bu çalışmaların neticesinde “Özel Teknolojik Köprü” olarak inşa edilen Kömürhan Köprüsü Bağlantı Tüneli ile Yolu projesinin yapım, tasarım ve kontrolü yüzde yüz yerli ve milli kaynaklarla gerçekleştirilmiş.
Türkiye’nin Doğu-Batı Aksamı için Stratejik bir Öneme Sahip
Kömürhan Köprüsü coğrafi ve lojistik açıdan stratejik bir noktada yer alıyor. Malatya-Elazığ arasında, Fırat Nehri üzerinde yer alan köprü, Doğu Anadolu’nun 16 ili için geçiş noktası konumunda bulunuyor. Öncesinde, Malatya-Elazığ arasındaki bölünmüş yol, eski köprünün bulunduğu noktada tek şeride düşerek kesintiye uğruyordu. Bölgedeki bu kesinti ulaşım konforunu aksatıyordu. Zamanla bu stratejik bölgedeki tek şeritli köprü yeterli gelmemeye başlamış. Bölgedeki yol boyunca bölünmüş yol bütünlüğünü sağlayarak tünel, köprü ve yeni yollarla daha rahat ve güvenli bir ulaşım sağlamak amacıyla 2014 yılında yapım için çalışmalara başlanmış. Kömürhan Köprüsü, bağlantı tüneli ve yollarının tamamlanmasıyla birlikte Malatya ile Elazığ arasındaki en kısa güzergah, kamuya minimum maliyet getirecek şekilde sağlanmış. Bu da ulaşım ve lojistik bakımından hem bölge hem de ülke için zaman ve yakıttan tasarruf anlamına geliyor.
Türkiye’nin Mühendislik Başarısının Bir Nişanesi
Aslında projeyi öne çıkartan sebepler coğrafi şartlara uygun olarak en ileri ve modern mühendislik çözümleri bulunmasında yatıyor. Bu doğrultuda proje, bünyesinde birçok ilki de içeren önemli nitelikleriyle öne çıkıyor.
Kömürhan Köprüsü, Türkiye’nin tek ayaklı ilk asma köprüsü olacak şekilde inşa edilmiş. Dahası, tek pilonlu kategoride 380 metrelik orta açıklığı ile dünyanın en geniş orta açıklığına sahip köprülerinden biri sıfatıyla sadece Türkiye’de değil, dünyada da sayılı köprü projelerinden biri olarak gösteriliyor. Ters-Y tipi kule olarak tasarlanan ve taşıt trafiğine çift şeritli hizmet veren Kömürhan Köprüsü, tek pilonlu kategoride orta açıklığı itibariyle dünya literatüründe ön sıralarda yer alıyor. Böylesine yüksek teknoloji ve mühendislik çözümlerinin geliştirildiği projenin tamamen Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edilmesi Türkiye’nin mühendislik alanındaki başarısını göstermesi açısından gurur verici.
Eyfel Kulesi’ndeki Kadar Çelik Kullanılmış
Projede iki yakayı birbirine bağlamak için 25 adet çelik segment ve 42 adet gergin eğik kablo montajı gerçekleştirilmiş. Kömürhan Köprüsü Bağlantı Tüneli ve Yolu projesinin tamamlanmasıyla 1 milyon 750 bin metreküp toprak, 180 bin metreküp beton, 6 bin ton demir, 7.000 ton çelik imalatı, 920 ton gergin eğik kablo, 210 ton art germe çelik, 120 bin ton plentmiks temel ile 73 bin ton asfalt işi gerçekleştirilmiş. Bu rakamlar göz önüne alındığında projenin yapımında Eyfel Kulesi’nin çeliği kadar çelik kullanıldığı göze çarpıyor.
Köprüde, çelik imalatların montajlarının yapılabilmesi için kullanılan kaynak boyu yaklaşık 450 kilometre, çelik segmentlerin kule bağlantısını sağlayan kablo uzunluğu ise 853 kilometre olmuş. Çelik segmentlerin montaj yerlerine nakli, üretim sahasından itibaren Karakaya baraj gölünde yüzdürülerek sağlanmış.
Proje Kapsamında Velipalas Heyelanı’nın Yapımı da Gerçekleştirilmiş
Tam adıyla Malatya-Elazığ Devlet Yolu, Velipalas Heyelanı işi Malatya-Elazığ devlet yolunu birbirine bağlayan toplam uzunluğu 1,2 kilometre olan çift şeritli bölünmüş yol, 549 adet ve toplam uzunluğu 21.000 metre olan Ø120 cm fore kazık, 2 x (12 x 6,5) ebatlarında 426 metre uzunluğunda aç-kapa yapısı ile çeşitli sanat yapılarını kapsıyor. Velipalas Heyelanı’nın şu anda 426 metre uzunluğundaki aç-kapa yapısı imalatı tamamlanmış.
Projenin tümü köprü, tünel ve bağlantı yolları ile birlikte 2021 yılı itibariyle tamamlanarak trafiğe açılmış.
29 Ağustos 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.