Aralık 2019’da Çin'de başlayan ve hızla yaygınlaşan Covid-19 (koronavirüs) salgını kısa sürede tüm dünyanın en önemli gündem maddesi haline geldi. Topyekûn mücadeleye tanık olunan bu dönemde en çok ihtiyaç duyulan ise yaşamın ve üretimin en sağlıklı şekilde sürdürülebilirliğini sağlamak... Bu kapsamda TSKB (Türkiye Sınai Kalkınma Bankası), koronavirüs salgını döneminde toplumsal hayatın devamlılığı için sahada çalışmaya ve üretmeye devam eden şirketler için etkili bir yol haritası çıkardı. Yedi temel başlıkta toplanan yol haritasını bir infografik haline de getiren TSKB, hazırladığı çalışmada, öncelikle önlemlerin planlama, uygulama ve yürütme süreçlerini bir proje ciddiyetiyle ele alacak ekiplerin kurulmasının önemine işaret ediyor.
SÜRDÜRÜLEBİLİR YAŞAM VE ÜRETİM İÇİN ŞİRKETLER NE GİBİ ÖNLEMLER ALABİLİR?
ŞİRKETİNİZDE COVID-19 EKİBİ OLUŞTURUN
Her ölçekte şirket, çalışanlarının bu olağanüstü süreci sağlıkla atlatabilmesi için bir dizi önlemi hayata geçirmeli. Bu önlemlerin planlama, uygulama ve yürütme süreçlerini bir proje ciddiyetiyle ele alacak proje ekiplerinin kurulması, örgütsel psikoloji uzmanlarının önerilerinin başında yer alıyor. Proje ekiplerinde, yönetim takımlarının, İK, bilgi işlem, iş sağlığı ve güvenliği ekiplerinin ve kendiekiplerinin çalışma koşullarını yakından tanıyan bölüm temsilcilerinin de yeralması öneriliyor.Proje ekipleri, servis koşullarından işyeri temizliğine, vardiya düzeninden yemekhane sistemine kadar çok yönlü bir proje planını başlatmalı, şirket içinde alınan önlem ve uygulamalar tüm çalışanlarla şeffaf bir şekilde paylaşılmalı. Her kriz döneminde olduğu gibi koronavirüs sürecinde de aktif liderliğin önemi büyük. Liderlerin, hem çalışanlarına hem de müşterilere yönelik önlem çalışmaların içinde aktif yer almaları, kurumsal ve kişisel hesaplarında tutarlı ve pozitif bir iletişim yürütmeleri sürecin başarıyla yönetilmesine katkı sağlayan unsurlar arasında yer alıyor.
UYGUN EKİPLERİNİZLE ESNEK VEYA UZAKTAN ÇALIŞMA DÜZENİNE GEÇİN
Ülkemizde birçok şirket, 16 Mart 2020 tarihinden itibaren esnek veya uzaktançalışma uygulamasını hayata geçirdi. Öyle ki "uzaktan çalışma" kavramı,pandemi sonrası "evden çalışma" şeklini aldı. Hizmet tipi uygun olan pek çok şirket dijital altyapılarını uzaktan çalışma için uygun hale getirdi ve çalışanlarıgünlük işlerini evden yürütmeye başladı.Müşteri ziyaretlerinin, seyahatlerin ve fiziksel toplantıların ertelendiği bu dönemde, siz de şirketinizde çalışanların görev tanımları ve iş yüklerini bir kez daha gözden geçirerek, uzaktan çalışmaya uygun olan çalışanları evden çalışmaya teşvik edebilirsiniz. Bilgi işlem ve insan kaynakları ekiplerinin ortak çalışmasıyla oluşturulacak uzaktan çalışma sistemi ile virüsün dolaşım hızını azaltmış, çalışanları korumak için önemli bir adımı hayata geçirmiş olacaksınız.
ÜRETİM TESİSİ, DEPO, OFİS GİBİ ORTAK ALANLARDA TEMİZLİK ÖNLEMLERİNİ ARTIRIN
Çalışanlarınızın belli bir kısmı sahada veya ofiste çalışmaya devam etmek zorundaysa, çalışma ve masa mesafelerine dikkat edilmeli, sosyal mesafe korunmalı, günlük temizlik operasyonunda profesyonel bir hizmet alınması sağlanmalı. Başta masa olmak üzere ortak kullanılan tüm alanlar; telefon, cep telefonu, bilgisayar, klavye, mouse ve kalemler dezenfektan veya alkolle temizlenmeli. Ofiste ya da fabrikada, el temizliği için dezenfektan noktaları oluşturulmalı. İşyerlerinin havalandırılmasında ve solunan havanın temizlenmesinde süreklilik olmalı. Bu süreçte, sabun ile minimum 20 saniye boyunca el yıkamanın, diğertemizleme ürünlerinden daha etkili olduğu, çalışanların öncelikle bu konudabilgilendirilmesi gerektiği uzmanların ortak görüşü. Koronavirüs ile mücadelede maske kullanımı çok önemli. Şirket içinde vedışında kullanılacak maskelerin temin edilerek, her çalışanın maskesiolduğundan emin olunması, tüm ofis, fabrika veya şantiyelerde uzun süreli koruma sağlayan ilaçlama ve temizlik yapılması, dışarıdan sipariş edilenher türlü malzeme ve paket dezenfekte edilerek içeri alınması önem taşıyor. Çalışanların işe geliş hikâyelerini de analiz ederek, bu yönde atılacak adımlar planlanırken, çok kalabalık şirketlerde çalışma saatleri, farklı vardiyakombinasyonlarıyla iş süreçleri tekrar oluşturulmalı.Ulaşım servislerindeki insan sayısı azaltılmalı, gerekirse bu döneme özel olarakservis sayıları ve saatleri çeşitlendirilmeli. Ofise dışarıdan girmesi gereken personel ve müşterilerin öncelikle ellerinin dezenfekte edilmesinin sağlanması ve yakın temastan kaçınılması da büyük önem taşıyor.
KURUM İÇİNDE VE DIŞINDA SAĞLIK ÖNLEMLERİNİN UYGULANDIĞINDAN EMİN OLUN
Çalışanlara, kendi sağlıklarının yanında çalışma arkadaşlarının sağlıklarını dakorumakla sorumlu olduklarını hatırlatın. Toplu taşıma kullanarak işe gelenlere ve diğer tüm çalışanlara yönelik çözümleri işyeri hekimleri ile iş sağlığı ve güvenliği uzmanlarıyla birlikte planlayın. Girişte çalışanlarınızın ateşlerinin ölçülmesini sağlayın. Personelin vücut ısısı sabah-akşam düzenli ölçülerek not edilmesi, vücut sıcaklığının 38 derecenin üzerine çıkması halinde işyeri hekimine bilgi verilmesi,çalışanların, semptomları hissettiğinde bunu hemen işyeri hekimiyle paylaşmasısağlık açısından dikkate alınması gereken kurallar. İşyerlerinde yemek saatleri, çalışanların en seyrek şekilde yemek yemeleri içinyeniden düzenlenmesi, ekmek ve suyun tek kullanımlık gıda ambalajıylasunulması, su sürahilerinin kullanılması durumunda, sürahilerin ciltle temasınıkesmek için kağıt peçeteler kullanılması sağlanmalı. Salgın boyunca mutfak araç gereçlerinde hijyen kuralları en üst seviyede tutulmalı. Alınan tüm önlemlere rağmen koronavirüs tespit edilen çalışanlarınız varsa onların ve ailelerinin izolasyon kurallarına uygun şekilde evlerinde veya tedavi altında olduklarından emin olun. Sık sık arayıp sağlıklarıyla ilgili bilgi alın.
İÇ VE DIŞ MÜŞTERİLERE YÖNELİK İLETİŞİM ÇALIŞMALARINA ÖNEM VERİN
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemisi ile ilgili önlemler, ana başlıklarıdışında her kurum için değişiklik gösterebilir. Kurumlar, olanakları çerçevesindedaha etkin uygulamalar geliştirebilirler. İletişim uzmanları, yönetim takımlarınabu önlemleri alırken iletişimin gücünden yararlanma konusunda bir dizi tavsiyede bulunuyor:Güven ve tutarlılık; çalışanların kurumlara yönelik en büyük beklentileri. Budönemde açık iletişim her zamankinden önemli. Kurumsal iletişim ekipleri veinsan yönetimi departmanları, İSG uzmanlarının da desteğini alarak tutarlı vegüven veren bir iletişim stratejisi kurmalı ve hayata geçirmeli.Takım liderlerinin, ekiplerine yönelik bilgilendirici online toplantılar yapmalarıyararlı fakat bire bir görüşmelerin önemi de göz ardı edilmemeli. Örgütsel psikologlar jenerik bilgilendirme ve dileklerin dışında, çalışanların özeldurumlarının (kayıp, hastalık, yalnız anne-babalar için çocukların durumu gibi)takibinin, çalışan bağlılığı için büyük önem taşıdığını vurguluyor.İşlerin aksamaması ve iş takibi elbette önemli. Fakat başta kadınlar olmaküzere, evlerinde çalışmakta olanların iş yükü dışında da sorumluluklar taşıdığı unutulmamalı. Günümüz iş dünyasında müşteriye yönelik kişiselleştirilmiş hizmetler nasıl önemliyse, iç müşterilere yönelik kişiselleştirilmiş uygulamalarda o denli önemli. Şirketin Covid-19 pandemisi konusundaki önlemlerini ve yeni iş yapışbiçimlerimi müşterilere aktarması da sürdürülebilirlik açısından önem taşıyor. Bazı faaliyetler yavaşlamış olsa da, müşteriye doğru bilgi akışının önemi büyük. Şu anda faaliyetlerini aktif olarak sürdüren ve özellikle de müşteriyle temas halinde olan kurumların, enfekte olmuş çalışanlarının bilgileri de dahil olmak üzere, tüm süreçleri ve önlemleri müşterilerine şeffaf olarak aktarmaları güven duygusunu artırıyor.
PSİKOLOJİK DESTEK VERİN
Nüfusun çoğunluğunun evde olduğu, birçok iş yerinde uzaktan çalışmaya geçildiği bu dönemde çalışanlara uygulanacak mental desteğin kritik önemi var. Dünya için çok yeni bir deneyim olan pandeminin mental sonuçlarıyla ilgili araştırmalar henüz oluşum aşamasında olsa da, uzman psikolog ve psikiyatristler, hem uzaktan çalışan hem de iş yerinde çalışmak zorunda kalanlara yönelik mental tedbirleri önemli ve gerekli görüyor. Uzmanlar mental desteğin sadece çalışanlara yönelik değil, çalışan ailelerini de kapsayacak şekilde oluşturulması gerektiğinin altını çiziyor. Siz de, oluşturacağınız proje ekibinin uzmanların görüşleriyle şekillendireceği mental destek uygulamalarını, teknolojinin olanaklarından yararlanarak hızla hayata geçirebilirsiniz.
KURUMSAL PROJELERLE TOPLUM SAĞLIĞINA DESTEK OLUN
Dünyada ve Türkiye'de birçok şirket, belirli bölgelerdeki çalışanlarına yönelik destek paketleri hazırlıyor ve gönderimini gerçekleştiriyor. Bu destek paketleri arasında gıda dışında, hijyenik malzeme, eldiven, maske, dezenfektan gibimalzemeler yer alıyor. Birçok şirket uzaktan eğitim programlarını ve online akademi uygulamalarını çalışanlarının yanı sıra ailelerin ve hatta tüm paydaşlarının kullanımına açıyor. Nakdi ve ayni bağışların yanında, sağlık ekiplerine konaklama olanağı sağlayan oteller, üretim bantlarında maske ve sağlık malzemesi üretimine geçen markalar, bilgilendirici mesajlarla toplumsal farkındalığı ve motivasyonu artıran şirketler, bu zorlu dönemin hızla geride kalması için sorumluluk alırken, toplumsal dayanışma açısından da örnek teşkil ediyor.