Hikayesi 2003’te başlayan ve Mimar Ragıp Buluç tarafından tasarlanan Keçiören’deki Cumhuriyet Kulesi inşaatında sona yaklaşıldı. Tankyapı’nın ana müteahhitliğinde yürütülen projenin Ankara’nın sembol yapılarından birisi olması hedefleniyor... Biz de projeye katkı sunan önemli firmalardan 1C Mühendislik & Mimarlık’ın genel müdürü İnş. Y. Müh. Yüksel Kaya’dan güncel bilgileri ve teknik ayrıntıları aldık. Kaya, “Multidisipliner taşıyıcı sistemler dolayısıyla meslektaşlarımın gelip incelemesi gerektiğini düşünüyorum” diyor...
Mimar Ragıp Buluç tarafından tasarlanan ve 2003 yılında inşaatına başlanan fakat bir buçuk yılda tamamlanması öngörülmesine rağmen mal sahibi Keçiören Belediyesi’nin müteahhit ve Ankara Büyükşehir Belediyesi ile çıkan anlaşmazlıkları nedeniyle inşaatına uzun bir süre ara verilen Kule’de çalışmalar 2020’de yeniden başlamıştı. Bugün itibariyle Tankyapı’nın ana müteahhitliğinde inşaatı sona ermek üzere olan projeye hizmet sunan firmalardan biri de 1C Mühendislik & Mimarlık. Biz de firmanın genel müdürü Y. İnş. Müh. Yüksel Kaya’dan projeyle ilgili güncel bilgileri ve teknik ayrıntıları aldık.
Uzun süre yarım kalan inşaatın yeniden başlamasıyla birlikte, kulenin çevresindeki otopark ihtiyacını karşılayacak iki katlı yapıda taşıyıcı sistemdeki bazı proje ve imalat hatalarını düzeltmek için projeye 2020’de dahil olduklarını söyleyen Yüksel Kaya, “Söz konusu proje tamamladıktan sonra kulede başlayan çalışmaları göz ucuyla takip ederken, üst kat kirişlerindeki hatalar dikkatimi çekmişti. İlk gördüğüm kirişteki çatlağı işçilik hatası zannetmiştim. Fakat aynı hasarı diğer 6 kirişte de görünce proje yürütücüsüne bilgi vermiştim. İlk başlarda pek önemsenmeyen konunun ciddiyeti zamanla anlaşıldı” diyor ve şu bilgileri veriyor: “Gazi Üniversitesi’nde Sabahattin Hocamla birlikte yerinde bir inceleme yapıldı. Bu incelemede, ana taşıyıcılarda bir sorun olmadığı ama o katlarda bazı tasarımsal hatalar olduğu, bazı yük davranışlarının göz ardı edildiği anlaşıldı. Ayrıca bu kirişin üzerine bir de projeye sonradan eklenen en sondaki çelik yapı basacaktı. Kiriş mevcutta 50’ye 70 boyutlarında, takviye olarak da üzerine 70 cm’lik daha takviye yapılması öngörülmüş. Bunun da yeterli olup olmadığını inceledik. Yani söz konusu kiriş, istenilen tamamlama yapılsa acaba kendini taşır mıydı? Çelik yapının yükünü hesaba katmamamıza, yük güveni katsayıları uygulamamamıza rağmen bu kirişler mevcut yükü dahi taşıyamıyordu. Mevcut durumda da yaklaşık sehim sınırını yüzde 50’den fazla aşmıştı. Bunların yetersizliklerini firmaya sunduk, akabinde bir proje çalışması yaptık ve önerilerimizi paylaştık. Mümkünse bu kirişin üzerine herhangi bir yük gelmemesini önerdik. Birinci önerimiz, kirişi betonarme ile tamamlamaktı. İkinci önerimiz ise çelik destekler oluşturma, yani üstten çelik bir kiriş oluşturup, kirişi o çelik kirişe taşıtmaktı. Başta betonarme önerimiz kabul edildi ama yerinde imalatlara başlandığında, kirişin üzerindeki donatı yoğunluğundan dolayı kirişe filiz ekilemediği görüldü. Mevcut kirişe bağlantı sağlanamadığı için üstteki kirişin de çok bir yararı olmayacaktı. Bu durumda onun yerine aşağıdan çelik payandalar oluşturduk ve bu payandalar döşemeyi taşıdı. Şu an herhangi bir salınım ve titreşim yok. Daha önce üzerinde biri yürüdüğü zaman dahi titreşim hissedilebiliyordu...”
Asıl problem çelik yapıydı
“Bu çözüldükten sonra asıl problem çelik yapıydı. Kulenin en üst katına, yani 144 kotuna ve üstüne 35 metreyi bulan bir yüksekliğe çıkan bir fanus oluşturmanız gerekiyordu. Bunu nereye taşıtacaktık? İlk önerim, var olan 6 perdenin başlığına basan ana taşıyıcı kolonlar, çelik kolonlar oluşturmaktı. Ama istenilen mimari görsel etkiyi vermeyeceği için bunu belediye kabul etmedi. Akabinde perdenin en üst kotunda tüm çelik fanusu taşıyacak, yükü de perdelere ve döşeme sistemine aktaracak 150 tonluk bir aparat yaptık. Ağır ve tamamen çelik plakalardan oluşan bir ring kirişi oluşturduk. Bu ring kirişinin üzerine de şu an çelik fanus kuruldu. Cam montajları ise tamamlanmak üzere...”
Bizi zorlayan kapasite değil, sehimlerdi
“Bu ringi oluştururken bizi zorlayan kapasite değil, sehimlerdi. Çünkü camı yapan Metal Yapı’nın camdan sorumlu olan mühendisi maksimum 6 mm deplasmana izin verdi. Yani, geçtiğimiz açıklık 20 metre, yapacağımız sehim 6 mm. Nereden baksanız L/3000’den (L bölü 3000) daha büyük bir sehim sınır şartı. Ki, biz yapılarımızı L/240, L/300 şartlarında tasarlıyoruz. Bunu aşabilmek için çelik ringi ilk planlamamız, ana perdelere bastırmaktı. Yani ring kirişimizi 6 tane perde başlığına bastırmayı planlıyorduk ama burada sehim sınırlarını sağlayamıyorduk. 40-50 mm’leri bulan sehimler oluşuyordu. Bunu azaltmak için ringi 20 noktadan ana çekirdeğe de bağladık. Yani hem perdelerin uç kısmına hem de döşemelere bağlayarak yükü tamamen yayan bir sistem oluşturduk. Ring sadece 6 noktadan değil, artık 20 noktadan perdeli sisteme yükünü aktarıyor...”
Güçlendirilmesi gereken unsurlar vardı
“Bu kısımları da bitirdikten sonra, ringin üzerinde, fanusun içinde bir düğün salonu yapılması planlanıyordu. Fakat projeler bir süre durdurulduğundan, betonarme olarak planlanmış ama 2 katın yapımına devam edilmemişti. Biz buralara da çelik sistem önererek mevcut betonarmeye bağlanan bir çelik sistem, ortada da zaten bizim ana perdelere bağlanan bir asansör perdemiz var. Betonarme perde oluyor, buna bağlanan bir çelik sistem oluşturduk ve düğün salonu, gelin ve VIP odaları bu sisteme bağlanmış oldu. Aşağıdaki iki katta da aşırı sehim yapmış, güçlendirilmesi gereken unsurlar vardı. Perdelerin alt kısımlarına basan çelik kemerler oluşturup, bu katların da taşıyıcılıklarını artırdık...”
Yangın güvenliği kapsamında revizyonlar yapıldı
“Projede, bugünkü yangın yönetmeliğine uygun olmayan bazı durumlar da revize edildi. Mevcut yönetmelik asansörlerde en fazla 7 metrede bir kaçış istiyor; yani asansörün ara katlarda durması halinde 7 metrelik bir mesafede insanların ulaşıp dışarı çıkmasını, tahliye edilmesini sağlayan bir sistemi şart koşuyor. Ama kulenin katları 11 ve 12 metre. Yani 11-12 metrelerde yangın yönetmeliği sağlanamıyordu. Dolayısıyla buralara 7 metreleri sağlayacak şekilde ara çelik katlar oluşturduk. Onun dışında kulenin en üst katı düğün salonu olduğu için orada yaklaşık 60 kişiye hizmet verecek bir alan var. 60 kişinin tahliyesinin sağlanması en az 8-10 kişiyi aynı anda yukarı ve aşağı yönde götürecek bir asansöre ihtiyaç duyuluyor. Ama kulenin mevcut projesindeki asansör en fazla 2 kişiyi götürebilecek boyutta yapılmıştı. Daha önceden yapılmış asansör çekirdeğini kırıp oraya daha geniş bir asansör kuyusu oluşturduk ve bunlar tabii projenin bitim sürecini biraz uzattı. Tabii beton dökümünün de çok kolay olmadığı bir kattı. Çünkü herhangi bir pompa ile bunu sağlayamıyorduk. Ya yer pompası ya da kule vinç kullanılacaktı. Biz kule vinci tercih ettik. Çünkü o yüksekliğe beton basımı için ciddi bir yer pompası boru sistemine ihtiyaç vardı...”
Bir ay içinde inşaatın tamamlanacağını tahmin ediyorum
“Kulenin cephesi ilk projede beton üzerine bir sıva-boya kaplama olarak öngörülmüş. Fakat yaptığımız harita ölçümlerinde cephede 10 cm’yi geçen eğrilikler olduğunu fark ettik. Bu eğrilikleri de düzeltilerek kapatılacak eğrilikler değildi. Yani maalesef düz bir form elde edilemiyordu. Bu nedenle kulenin dışı fibercement levhalarla kaplandı ve boyandı. Eğer hava şartları elverirse 1 ay içinde kulede inşaat işinin tamamlanmış olacağını tahmin ediyorum...”
Aşağının görülebildiği cam bir zemin
“Kulenin yerden en yüksek noktası 180 metre. Komplekste biri otopark olmak üzere üç bölüm var. Kulenin en altındaki geniş kısımda market, etkinlik ve sergi salonu, spor merkez, sauna, kafe gibi mekanlar olacak. Kule kısmında ise farklı katlarda seyir terasları olacak. Bazı katlarda su depolarının saklandığı veya sinedomların olacağı çelik fanus yapılar da var. Kulenin 133. kotunda manzaranın seyredilebileceği eğimli camdan oluşan kapalı bir seyir katı mevcut. 137 kotunda kafe olacak. Çelik-cam fanusun da başladığı kot burası oluyor zaten. Çelik taşıyıcı sisteme sahip ve üzeri cam olacak bir açık teras mevcut. Bu açık terasta, 1 metre uzunluğunda çıkıntı şeklinde altı boşluk olan ve doğrudan aşağının görülebildiği cam bir zemin var. İki metre uzunluğundaki korkuluğu da cam...”
Özel bir projelendirme ve imalat gerçekleştirildi
“Kuleye yaptığımız güçlendirmenin herhangi bir yerde örneği yok. Dolayısıyla özel bir projelendirme ve imalat gerçekleştirildi. Bu projede bulunmuş olmak bile bizim için çok ciddi bir referans. Tabii böyle bir çalışmanın hocalarımız tarafından da takdir ediliyor olması başka bir gurur vesilesi...”
Meslektaşlarımın incelemesi gerektiğini düşünüyorum
“Ülkede bu yükseklikte, bu taşıyıcı sistemle oluşturulmuş nadir yapıdan biri oldu. Türkiye’de en yüksek yapılar arasında yer alıyor. Üzerinde oluşturulmuş multidisipliner taşıyıcı sistemler dikkate alındığında, ben bir eşinin daha olduğunu zannetmiyorum. Belli bir kota kadar tamamen betonarme bir taşıyıcı sistem var. Üzerine farklı bir malzeme ve şartları çok ağır olan bir yapı oluşturuldu. Meslektaşlarımın gidip incelemesi gerektiğini düşünüyorum...”
1C Mühendislik & Mimarlık
“Ankara merkezli, 2019’de kurulan bir firmayız. Deprem performans analizleri, kentsel dönüşüm, riskli yapı tespiti, yapı güçlendirme, betonarme ve çelik projelendirme ve proje uygulama danışmanlığı yapıyoruz. İzmir ve Elazığ’da da şubelerimiz var. Bugünlerde Cumhuriyet Kulesi’ndeki işlerimizin yanı sıra özellikle Hatay’da, bazısı ruhsat alma sürecinde bazısı da projesi başlamış altmışa yakın orta hasarlı binada güçlendirme faaliyeti yürütüyoruz.”
14 Aralık 2023
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.