Altı yüz yıllık Tersane-i Amire dünyanın en önemli kültür ve turizm merkezlerinden biri haline dönüşüyor... 1800 metre kıyı şeridi ile yaklaşık 238 bin metrekarelik bir alanı kapsayan ve oldukça ileri inşaat tekniklerinin uygulandığı projenin en zorlu kısımlarından birini ise şantiyede yer alan Tescilli Yapıların dönüşümü oluşturuyor...
Master planı Singapurlu DP Architects’e, mimari projesi Tabanlıoğlu Mimarlık’a ait ve Yap-İşlet-Devret modeliyle Sembol İnşaat tarafından hayata geçirilen Tersane İstanbul, mimari üretimin üç ana dalının, yani “Yeni Yapı”, “Restorasyon” ve “Rekonstrüksüyon”un eşzamanlı dahil olduğu bir proje. Çok işlevli ve karma kullanımlı, kentsel bir dönüşüm öngören Tersane İstanbul, kıyı alanının özelliklerine duyarlı yaklaşımıyla, topografik eşikler nedeniyle kapalı konumda olan sahil şeridinin kent yaşamına entegre edilmesine öncülük ediyor.
Tarihsel bir öneme sahip Haliç’in mirasının modern teknoloji ve mimari ile yeniden yorumlandığı Tersane İstanbul projesi kapsamında Osmanlı döneminden kalma Taşkızak ve Camialtı tersanelerinin eski yapıları ve ekipmanı korunurken, yeni inşa edilen binalarla tarihi bölgeye dört otel, iki adet yat limanı, bir şehir hatları iskelesi, üç müze (Kadın Müzesi, Sadberk Hanım Müzesi ve Türk İslam Eserleri Müzesi), ticari mekanlar, rezidanslar, sosyal yaşama alanları ve 5700 araç kapasiteli bir otopark ekleniyor. Projeyi diğer uluslararası kentsel geliştirme projelerinden ayıran en önemli nokta ise şehrin çok merkezi ve tarihle iç içe bir bölgesinde, sürdürülebilirlik standartları ve yenilikçi proje geliştirme yöntemleri ile geleceğe dair kullanım beklentilerinin karşılanacak olması.
Yıllık 30 milyon ziyaretçi hedefiyle İstanbul için ciddi bir çekim merkezi olacak projede en az 20 bin kişiye de istihdam sağlanması planlanıyor. 2022’nin sonlarına doğru ilk etabının tamamlanması planlanan Tersane İstanbul projesi 1.800 metre uzunluğunda kıyı şeridini ve yaklaşık 238 bin metrekarelik bir alanı kapsıyor. 83 bin metrekarelik 23 adet tescilli yapının restore edilerek kamunun kullanımına sunulacağı proje ile Haliç kıyısı yüzyılların ardından halk ile yeniden buluşacak.
238 bin metrekare arazi üzerinde multi fonksiyonel bir yatırım geliştirme projesi olan Tersane İstanbul’da toplam inşaat alanı yaklaşık 702 bin metrekare. Halen çalışmaları yürütülen 1. Faz kapsamında 202 bin metrekare kapalı alan tamamlanacak. 202 bin metrekare kapalı alanın fonksiyonlarına göre dağılımı ise 87 bin metrekare otel (Rixos), 32 bin metrekare otopark ve 83 bin metrekare ticari alan şeklinde öngörülmüş.
Önemli iksa ve zemin altı imalatlar yapılmış
Projenin inşa sürecinde de önemli yapım teknikleri uygulanıyor. Bu kapsamda 1. Faz dahilinde derin kazı yapabilmek, sızdırmazlık oluşturabilmek ve sıvılaşma riskine karşı blokları sağlam zemine oturtabilmek adına önemli miktarda iksa ve zemin altı imalatlar yapılmış. Zone 4 bölgesinde deniz kenarında ortalama üst kotu deniz seviyesinden +2,5 metre, ortalama alt kotu deniz seviyesinden -32 metre, toplam uzunluğu 240 metre, kalınlığı 80 ve 120 cm olan diyafram duvarlar inşa edilmiş.
1.270 adet kazık imalatı
Zone 4 bölgesinde, zayıf zeminde inşa edilecek otel bloklarının temel altına 1.270 adet, toplam 30 bin metre uzunluğunda Ø80 cm çapında kazık imalatı yapılmış. Zone 4 bölgesinde, diyafram duvar imalatının devamı olarak, Ø80 cm çapında 2.300 metre kesişen kazık, Ø100 cm çapında 3.900 metre kesişen kazık ve Ø80 cm çapında 1.000 metre teğet kazık imalatı yapılmış.
Servis tüneli...
Tüm sisteme hizmet edecek Servis Tüneli yapısının derin kazısı için Tersane İstanbul projesinin kuzey cephesi boyunca, Donanma Caddesi’ne paralel olarak toplam 245 metrelik bir hatta Ø100 cm ve Ø80 cm çaplarında toplam 8.700 metre fore kazık imalatı yapılmış.
2 bin metre IBO Bulon
Zone 4 ve Servis Tüneli kazılarında sistemdeki yükleri taşıyabilmek ve iksa yapılarının deplasmanını önleyebilmek adına 11 bin metre 3x0,6'' öngermeli ankraj, 7 bin 500 metre Ø32 çapında zemin çivisi, 2 bin metre IBO Bulon imalatları yapılmış. En derin kazı noktasında toplam 11 sıra zemin çivisi-ankraj imalatı gerçekleştirilmiş.
Jet grout
Tescilli yapı statüsündeki 8 No’lu bloğun önünde 13 bin metre Ø80 cm çapında jet grout imalatı yapılmış. Servis tüneli ve 19 No’lu blok temel altında sıvılaşma riski bulunan alanlarda 23 bin 700 metre Ø80 cm çapında jet grout gerçekleştirilmiş.
Tescilli yapı T5’in askıdayken döşeme imalatı ve temeli yapılacak
1. Faz dahilinde inşası devam eden “Tescilli Yapı” statüsündeki T5 No’lu blokta, mevcut kagir duvarlar ve bina bütünlüğü korunarak binanın alt kotlarına inilecek, bina askıda iken döşeme imalatları ve temeli yapılacak. İlk etapta, +12 kotundan -9,40 kotuna toplam 1.200 metre uzunluğunda 61 adet fore kazık yapılmış. Fore kazık makinesinin çalışması mümkün olmayan alanlarda toplam 720 m3 olmak üzere 5 adet, el ile kazı yöntemiyle kuyu çalışması yapılmış. Tamamlanan fore kazık ve kuyu imalatlarından sonraki ilk imalat, 120 cm kalınlığı ile binanın yükünü fore kazıklara ve kuyulara aktaracak olan transfer döşemesi.
Otelin kaba inşaatı yüzde 75 oranında tamamlanmış
Devam eden üst yapı inşa çalışmaları kapsamında bugüne kadar 50 bin metreküp beton dökülmüş; 6 bin ton demir donatı ile 76 bin metrekare betonarme kalıbı işlenmiş. 26-26 nolu yeni bina statüsündeki otel yapısının kaba yapı inşaatı yüzde 75 oranında tamamlanmış. İksa çalışmaları kapsamında bugüne kadar 55 bin metreküp beton dökülmüş, 4 bin 200 ton da demir donatı işlenmiş.
Beton, demir, çelik, kalıp...
İlk Faz kapsamında 105 bin metreküp beton dökülmüş, 10 bin 200 ton demir donatı işlenmiş, 1.235 ton çelik konstrüksiyon montajı yapılmış ve 76 bin metrekare betonarme kalıbı işlenmiş.
İş sonunda ise toplam 250 bin metreküp beton, 30 bin 200 ton demir donatı, 5 bin 935 ton çelik montajı ve 276 bin metrekare kalıp işi tamamlanmış olacak. 2. Faz kapsamında da toplam 400 bin metreküp beton dökümü, 50 bin ton donatı işlenmesi, 9 bin ton çelik montajı ve 440 bin metrekare kalıp işi öngörülüyor.
Proje Müdürü FIRAT KOÇ (Sembol İnşaat):
“Sadece Bu Şantiyeye Özgü Sorunlara Çözümler Yaratmaya Çalışıyoruz”
“Tersane İstanbul, dört yıl yapım ve 45 yıllık işletme süreci olacak şekilde 1 milyar 348 milyon dolar karşılığında Yap-İşlet-Devret yöntemiyle yapımına üç yıl önce başladığımız bir proje. Bölge, yüz yıllardır kamuya kapalı bir alan olduğundan geçmişte sadece tersane çalışanları ve Silahlı Kuvvetler mensupları tarafından kullanılmış. Proje tamamlandığında halk, tarihi yarımadayı farklı bir perspektiften de görme imkanına sahip olacak. 2022’nin sonunda açmayı hedeflediğimiz 1. Faz bölgesinde 701 odalı Rixos Oteli ve yaklaşık 30 bin metrekarelik kiralanabilir net alana sahip tescilli binalar ve 52 bin m2 alana sahip yeni yapıdan oluşan ticari alanlar olacak...”
Şantiye ve kazılar sürekli gözlem altında
“Tarihi eski yapılarda, koruma kurulları kararıyla onayları alınmış şekilde sonradan eklenti yapılan kısımları söküyor ve temizliğini yapıyoruz. Özellikle zaman içinde üzerleri çimento bazlı sıvalarla kaplanmış bölümleri temizliyoruz. Parçası eksik bölümleri tamamlıyor ve enjeksiyonla güçlendiriyoruz. Çatıları ise yeni mevzuatın talep ettiği izolasyon değerlerinde orijinallerine sadık kalarak yeniden yapıyoruz. Restorasyon konusunda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nden Prof. Dr. Oğuz Ceylan danışmanlığında çalışmalarımızı yürütüyoruz. Kültür Bakanlığı tarafından görevlendirilmiş bir arkeolog da devamlı şantiye ve kazıları gözlemliyor...”
17 metrelik masif ahşap bulmakta zorlandık
“Restorasyon çalışmalarına başladığımız ilk yapı olan T7’de oldukça farklı deneyimler yaşadık... Mevcut 2 nefte her biri 17 metre uzunluğundaki yaklaşık 150 yaşında olan 28 adet masif ahşap makasın yerinde korunarak ihya edilmesi isteniyordu. Makasların çoğu hasarlıydı ve günümüzde o ebatta masif bir ahşap bulmak oldukça zordu. İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi öğretim görevlilerinden Prof. Dr. Türker Dündar ve ekibinden aldığımız danışmanlık kapsamında mevcut makasların dayanıklılık testleri yapıldı. Akademisyen danışmanlarımız vinçlerin üzerlerinde numune alıp teker teker tüm makasları inceleme altına aldılar. Güncel mevzuata ve taşıma kapasitesine göre çatıyı taşıyabilecek kapasitede olmayan kısımları ihya edilerek özel çivilerle güçlendirildi. En küçük detayda bile bir hata yapmadığımızdan emin olmak için malzemelerin tedariğinden uygulamasına kadar tüm süreç boyunca Ulusal Ahşap Birliği ve KUDEB üyesi Demet Sürücü’den danışmanlık hizmeti aldık...”
Yığma binaya Topdown yöntemi uygulanacak
“Yüksek bir tepede yer alan T5 binası +12 kotunda; ama altında dükkanlar, yol ve otopark var. Temel kotu eksi 5.50’te. Bu binayı topdown yöntemiyle yeniden ele alacağız. Binanın içine kazıkları çaktık. Beş noktada kazık makinesi giremediği için, üzerinde kubbe olduğundan, kuyu temel yöntemiyle temeli döktük. Şu anda transfer döşeme imalatına hazır. 120 cm derinliğinde bir transfer döşemesi yapılacak. Döşeme yaklaşık iki metre duvarların da dışına çıkacak bir şekilde, bunu da yaptıktan sonra aşağıya doğru ineceğiz. Hafriyatı alacağız ve istenilen kota geldiğinde döşeme ve temelleri dökeceğiz. Transfer döşeme yaptıktan sonra o binanın üst restorasyonuna başlayacağız. Yığma bina olduğunda çok daha zor ve hassas bir çalışma olacak. En ufak bir harcın yerinden oynaması ciddi bir sorun teşkil eder. Çok sık rastlanmayan, sadece bu şantiyeye özgü sorunlara mühendislik çözümleri yaratmaya çalışıyoruz...”
Denizin önüne set çektik
“Yeni yapıların temel kotu -5.7 metre. Kıyı şeritlerinde kayaya 3 metre soketlediğimiz için 40 metre boylara ulaşan, ortalama 25 metre derinliğinde diyafram duvar imalatı yaptık. Şu anda Haliç’in deniz kotu +0.40, bizim temel kotumuz eksi 5.70. Yani yaklaşık 6 metre kot farkı var. Diyafram duvarları yaptık, kayanın taban kotunun yüksek olduğu yerlerde kazıklarla devam ettik ve daha sonra kesişen kazık kısımlarında ankraj yaptık. Diyaframa ankraj yapamadık, konsol olarak yaptık; çünkü karşı taraf tamamen deniz, 6 metre kazı yaptık. Denizin önüne bir set çekmiş olduk... Burası dolgu bir zemin, taşıma gücü zayıf. Dolayısıyla kaba inşaatın altına yaklaşık 1.270 kazık çaktık ve süreyle yarıştığımız için mevcut çalışma kotumuz artı 2 idi, temel kotumuz eksi 5.50 metre. Şöyle bir değerlendirme yaptık... Diyaframla kesişen kazıkları bitirdikten sonra yaklaşık 7 metre hafriyat alacağız ve balçık gibi zemine dolguyla yaklaşık 1 metre platform oluşturmamız lazım ki kazık makineleri çalışabilsin. Bu da bir süre kaybı. Dışarıda diyafram imalatı devam ederken mevcut kot olan artı 2’den kazıkları çaktık. Yaklaşık 7 buçuk metre boş forajla geçtik, demiri ve betonu kazık çaktığımız, foraja başladığımız noktada 7 buçuk metrede tamamladık. Hassas bir imalattı. Ve günün sonunda kazıyı yaptığımızda 1.270 kazık hazırdı. Doğrudan ufak bir zemin düzenlemesi ve grobetonla temelin altında başlayabildik. Bu bize yaklaşık dört ay kazandırdı...”
Her şey onay ve ruhsata bağlı
“Her konuyla ilgili önemli danışmanlıklar alıyoruz. Yukarıda bahsedilen örnek çalışmaları doğru bir şekilde yürütebilmek için restorasyon konusunda Prof. Dr. Oğuz Ceylan, zemin konusunda Prof. Dr. Kutay Özaydın, su yalıtımı konusunda Bülent Çolak olmak üzere çevresel etki, yangın güvenliği, tescilli binaların statiği, rüzgar mühendisliği, cephe, akustik, tesis yönetimi, master plan ulaşım planlama, kıyı yapıları ve sanat tarihi gibi daha birçok farklı alanda danışmanlık hizmetleri alıyoruz. Farklı deneyimler de yaşıyoruz. Mesela taş kızağa zamanında yapılan 40 santimetre kalınlığındaki beton dolguyu kaldırıp, kızağı orijinal hale getirirken kızağı yıkıyormuşuz haberleriyle bile karşılaşmıştık. Halbuki burada koruma kurullarının talebi, onayı olmadan tek bir çivi bile çakılamıyor. Her şey onay ve ruhsata bağlı. Tüm restorasyon çalışmaları nizami olarak yürütülüyor.”
7 Ekim 2021
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.