Bir bölgede NATM (New Austrian Tunneling Method / Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu) yöntemi ile tünel açacağınızı düşünün...
Yazan: Ahmet Said Eyigün - İnşaat Mühendisi / KRK Holding
Tünelin tasarımını da uygulamasını da siz yapacaksınız...
Tünelin kazı destekleme sistemini nasıl tasarlardınız?
Bir bölgede yapılacak bir tünel için planlama yapmanız gerekiyor.
Güzergah belirlenmiş, sondajlar yapılmış, geoteknik raporlar hazırlanmış.
Ve artık dizayn yapılacak aşamadasınız.
Tünel tahkimat tiplerini, kazı adımlarını, malzeme miktarlarını belirlemeniz gerekiyor.
Neye göre belirleyeceksiniz?
Geoteknik raporlardan zemine dair verileri aldınız ve deformasyon çıktıklarını hesapladınız.
Bu deformasyonları karşılayabilecek şekilde çelik iksa, püskürtme beton, hasır çelik, umbrella arc, bulon gibi malzemeleri belli miktarlarda seçerek deformasyon analizi yaptınız veya bu analizleri tasarımcı firmaya yaptırdınız.
Böylece malzemeler açısından ekonomik, statik açıdan sağlam, uygulamaya hazır, idare tarafından onaylanmış bir tünel projeniz var.
Peki bu statik hesaplarınız sonucunda belirlediğiniz tahkimat sisteminin veya kazı adımlarının ya da ayna sayısının tünel kazı hızınıza etkisini hesaba kattınız mı?
Mesela bir tüneli daha fazla bulon, daha az püskürtme beton ile projelendirdiğinizi düşünün. Elbette diğer tahkimat elemanlarını da kullanacaksınız.
Aynı tüneli, daha az bulon ve daha fazla püskürtme beton kullanarak da projelendirebilirdiniz.
Yani bir tüneli farklı tasarımlarla projelendirebilirsiniz.
Alternatif tasarımlarla projelendirdiğiniz bu tünellerin kazı sürelerini hesapladınız ve bu alternatifli tasarımı bütün tahkimat malzemeleri için ayrı ayrı yaptınız ve alternatif kazı süreleri hesapladınız.
Dolayısıyla, malzeme tipi ve miktarı değiştikçe tünel kazı hızının da değiştiğini gördünüz.
Artık elinizde daha fazla malzeme ile ya da daha pahalı malzeme ile daha hızlı tünel inşa edebileceğiniz alternatifler oluştu.
Böylece malzeme fiyatlarından dolayı doğrudan maliyetiniz yükselmesine rağmen tünel hızınızı artırarak endirekt maliyetlerde fiyatınızı düşürmüş oldunuz.
O zaman, tasarımcının modelleme tercihlerine bağlı olarak tünel ilerleme hızının değiştiğini söyleyebiliriz.
Bu durumu tünel kazı adımı, ayna sayısı, kazı yöntemi, malzeme kalitesi gibi birçok parametre için değerlendirebilirsiniz. Tasarım parametreleri değiştikçe tünel kazı hızı değişir, dolayısıyla tünel maliyeti de değişir.
Bir proje mühendisi, maliyeti ve hızı ikincil olarak önemser, fakat bir planlamacı veya ihale mühendisi olarak siz hem statik dayanımı hem tünel maliyetini birlikte düşünürsünüz.
Bu yüzden tecrübeli tünel mühendis ve tasarımcıların birlikte çalışması, birbirlerine tecrübelerini aktarmaları ve tünel tasarımlarını buna göre yapmaları önemlidir.
Özetle "Doğru Tasarım, Doğru Planlama, Doğru Uygulama" en ekonomik sonucu getirir.
Artık buradan sonra size kalan, optimum maliyetler için senaryolar arasından seçim yapmak olur.
16 Eylül 2023
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.