Dünyada metro projelerinin en yoğun uygulandığı şehir olma özelliğine sahip İstanbul, mart ayında Uluslararası Yeraltı Kazıları Sempozyumu ve Sergisi (UYAK 2023)’ne de ev sahipliği yapacak. TMMOB Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı birlikteliğiyle organize edilen bu önemli uluslararası etkinlikte ülke çapında devam eden projelerin yanında tüm dünya için yeni bir konu olan “Yeraltı Master Planı”, İstanbul’un önemli projelerinden “HIZRAY metro projesi” ve İstanbul’da her geçen gün daha da yetersizleşen “hafriyat döküm sahaları” gibi özel gündem maddelerine de odaklanılacak.
Konuyla ilgili bilgi aldığımız Sempozyum Eş Başkanı Selçuk Şimşek ve UYAK Genel Sekreteri Mehmet Makar ise “Sempozyumun önemli bir özelliği bildirilerin büyük bir kısmının şantiyelerden geliyor olması; ki bunu yaşanmış ve güncel sorunlar olması açısından çok çok önemsiyoruz” diyorlar.
TMMOB Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı birlikteliğiyle 9-10-11 Mart 2023’te (YAŞANAN DEPREM NEDENİYLE ORGANİZASYON 5-6-7 HAZİRAN 2023 TARİHİNE ERTELENMİŞTİR) Hilton İstanbul Bosphorus Kongre Merkezi’nde düzenlenecek olan 5. Uluslararası Yeraltı Kazıları Sempozyumu ve Sergisi (UYAK 2023) yine bilim insanları, sektör profesyonelleri ve kamu kurumlarının temsilcilerini bir araya getirecek. Bu yılki teması “Geleceğin Şehirleri, Şehir Tünelciliği ve Yeraltı Kazıları” olarak belirlenen sempozyumda “Proje Tasarımı, Planlama”, “Klasik Tünelcilik ve Madenlerde Hazırlık İşleri”, “Mekanize Kazı Yöntemleri / Mekanize Tünelcilik”, “Şehir Tünelciliği, Tünelcilikte Dijitalleşme” ve “Risk, Çevre, İş Sağlığı Güvenliği” gibi konularda çok sayıda sunum gerçekleştirilecek.
UYAK 2023’e ev sahipliğini, dünyanın önde gelen şehirlerinden İstanbul’un yapması da oldukça önemli. Çünkü İstanbul, dünyada metro projelerinin en yoğun uygulandığı şehir olma özelliğine sahip. Büyükşehir Belediyesi tarafından 98,7 km’lik 10 raylı sistem projesinin yapımı devam ediyor; ayrıca geleceğe yönelik 74.5 km’lik HIZRAY gibi yeni metro projeleri de planlama ve hazırlık aşamasında. Ayrıca Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen 95 km’lik 6 metro projesinin yapımı da sürüyor.
Destekleyenler arasında İnşaat Mühendisleri Odası, ITA/Uluslararası Tünelcilik Birliği, Mühendislik Jeolojisi Derneği, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeoloji Mühendisleri Odası, Ulusal Kaya Mekaniği Mühendisliği Derneği, Zemin Mekaniği ve Geoteknik Mühendisliği Derneği ve Türkiye Hazır Beton Birliği gibi kurumların yer aldığı bu önemli etkinlikle ilgili biz de UYAK 2023 Sempozyum Eş Başkanı Selçuk Şimşek ve Maden Mühendisleri Odası’ndan UYAK Genel Sekreteri Mehmet Makar’dan güncel bilgiler aldık.
UYAK’ın, İstanbul metrosu kazılarının başlamasına paralel olarak TMMOB Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi tarafından ilk kez 1994 ve ardından 2007, 2013 ve 2018 yıllarında dört kez düzenlendiğini hatırlatan Şimşek ve Makar, UYAK sempozyumlarının metro ve tünel projeleri başta olmak üzere yeraltı madencilik kazıları, su-atık su tünelleri, baraj tünelleri gibi yeraltı kazılarıyla ilgili bilimsel-teknik gelişme ve sorunların ele alındığı, kamu kurumu temsilcileri, yüklenici firmalar, makina-ekipman üreticileri ve mühendislerin bir araya geldiği önemli bir bilimsel ve teknik platform niteliği taşıdığını vurguluyorlar. Bu beşinci organizasyonda İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile bir niyet protokolü imzaladıklarını da hatırlatan Selçuk Şimşek ve Mehmet Makar, 10 farklı yerde metro yapan tek şehrin belediye örgütüyle böyle bir organizasyona imza atmanın organizasyonu çok daha etkin bir hale getirdiğini belirtiyorlar.
Maden Mühendisleri Odası UYAK Genel Sekreteri Mehmet Makar (Solda) ve UYAK 2023 Sempozyum Eş Başkanı Selçuk Şimşek (Sağda)
Genel olarak sempozyumu 3 kategoriye ayırdıklarını ve bunun yüzde yetmişe yakınının metro ve ulaşım tünellerindeki yeraltı kazılarına yönelik, geri kalanının ise madencilik ile su-atıksu tünel çalışmalarına yönelik olduğunu ifade eden Şimşek ve Makar organizasyonla ilgili şu bilgileri veriyorlar:
Sektör ciddi bir iletişim ağı kurma imkanı edinecek
“UYAK 2023’e Uluslararası Tünel Derneği’nin Yönetim Kurulu tam kadro katılacak. Aylık toplantılarını da sempozyum sonrası İstanbul’da yapacaklar. Bu, organizasyona uluslararası anlamda farklı bir vizyon katıyor. Aynı zamanda Dünya Kaya Mekaniği Derneği’nin başkanı da konuşmacı olarak sempozyuma katılacak. Şu ana kadar yüzün üzerinde bildiri özeti geldi. 14 farklı ülkeden 20-25 arasında da uluslararası bildiri aldık. UYAK, ülkenin ve İstanbul’un da tanıtımına katkı sağlıyor. Bunu yaparken de hem Maden Mühendisleri Odası olarak hem İBB olarak hem de bu tünelleri inşa eden sektör ciddi bir iletişim ağı kurma imkanı edinecek...”
İBB’nin dahli organizasyonu daha da güçlü kıldı
“Sempozyuma İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin dahli ve İBB Raylı Sistem Daire Başkanı Doç. Dr. Pelin Alpkökin’in eş başkan olması organizasyonu daha da güçlü kıldı. Sempozyumda İstanbul’daki büyük projeler de ele alınacak. Yapılan tünellerle ilgili yaşanmış problemler ve çözümler konuşulacak. İstanbul bu anlamda çok zengin bir şehir. Şehirde tünel çalışmalarının daha uzun yıllar devam edeceğini tahmin ediyoruz. Hala çok sayıda metroya ve su tüneline ihtiyaç var. Yaşanan sorunlar ortaya çıksın ki sonraki projeler daha sağlıklı ve güvenli bir şekilde gerçekleştirilebilsin...”
Bildirilerin büyük kısmının şantiyelerden gelmesini çok önemsiyoruz
“Sempozyumun bu anlamda bir özelliği de bildirilerin büyük bir kısmının şantiyelerden geliyor olması; ki bunu yaşanmış ve güncel sorunlar olması açısından çok çok önemsiyoruz. Sahanın, şantiyelerin bire bir problemine şahit olmak ve çözmek arzusundayız. Mesela İstanbul’un şu an en büyük sıkıntılarından biri hafriyat döküm sahalarının yetersizliği. İnşa edilen tünellerden, metro hatlarından çıkan hafriyat ciddi bir yük oluşturuyor. Bu, sempozyumda da işlenecek ve çözüm aranacak sorunlardan biri. Ayrıca İstanbul için çok önemli bir proje olan HIZRAY ile ilgili de özel bir oturum olacak...”
Sadece yapım değil, projeye de odaklanıyoruz
“UYAK’ın ana içeriği yeraltı kazılarında yaşanan problemler... Bu problemler nasıl aşılıyor, bilim ve teknoloji ile ne tür çözümler yaratılıyor, daha hızlı ve daha emniyetli projeler nasıl hayata geçirilir gibi konulara odaklanıyoruz. Ayrıca sadece yapıma değil, proje aşamasına da önem veriyoruz. Hem saha ayağı hem akademik ayak hem resmi kurumlar hem de özel sektör gibi tüm bileşenlerin bir araya geldiği bir platform yaratma amacındayız. Gelen bildirilerin çoğu ilgi çekici, güncel sorunları irdeleyen bildiriler. Tünel zor ve ciddi uzmanlık isteyen bir iştir. Çünkü doğanın yapısı bozulur. Doğa, bu deliği kabul etmeyebilir ve bu boşluğu eski haline getirmeye çalışır. Bu süreçte gelecek yüklere karşı tahkimat alınmaz, doğru geri yükleme yapılmazsa ciddi sıkıntılar çıkar. Bu, özellikle üzerinde bir yapı stoğu bulunan şehir içi tünellerde çok daha farklı boyutlara varır. Şehir içi tünelcilikte en önemli şeylerden bir tanesi monitoring’tir; yani binalarda, yollarda yapılan ölçümler. Ciddi ve sıkı bir şekilde bunların takip edilmesi lazımdır. Bunun dışında, metro istasyonlarında derin istasyonlar vardır. Derin istasyonlarda da derin kazılar yapılır. Mesela geçtiğimiz günlerde hizmete giren Dudullu-Bostancı Metro Hattı’ndaki Dudullu istasyonu deniz seviyesinin altındadır. Orada sızdırmazlık çok önem kazanmıştır. Yani su izolasyonundan elektromekaniğine veya rayına, sinyaline kadar her şey önemlidir. ‘Kazı’ deniliyor ama özellikle metro inşaatlarında elektrifikasyondan mekanik veya sinyalizasyona kadar işler çok farklı boyutlarda oluyor. Tüm bu süreçler sempozyumda ele alınacak...”
İstanbul’a bir yeraltı master planı çıkarılması şart
“Sempozyuım’da şehirler için yeni bir konu olan yeraltı master planını da gündeme getirmeyi planlıyoruz. Hong Kong ve Finlandiya’da yeraltı master planları yapılıyor. İstanbul için de bunun şart olduğunu düşünüyoruz. Kentsel anlamda bazı şeyler projelendirilirken yeraltı açıklıklarının da gelecek düşünülerek, rezerv olarak tutulması gerekiyor ki yarın oradan bir metro hattı geçebilsin veya bir istasyon yapılabilsin. Mesela Hong Kong’ta artık atıksu arıtma tesisleri ve çöp depolama alanları yeraltında planlanıyor. Yeşil alan açısından oldukça fakirleşen İstanbul için de bu şart. Söz konusu tesisler yeraltı rezerv alanlarına taşınabilir. Yani İstanbul, yeraltı da düşünülerek planlanmalı. İstanbul’a bir yeraltı master planı çıkarılması şart...”
Altyapı olmadan üst yapı yapılıyor
“Geçmiş dört UYAK organizasyonunda İstanbul’un metro tünelleriyle ilgili ciddi bir arşiv oluşturuldu. Sempozyum kitaplarımızda, geçmişten bugüne kadar yapılan İstanbul’un bütün metro projeleri yer alıyor. Bu anlamda da UYAK’ın önemli bir yeri olduğunu hatırlatmak isteriz. İstanbul tünelcilik açısından özel bir şehir. Yapılacak çok şey var. İstanbul’da öncelikle lastikli araçlarla taşımanın minimuma indirilmesi gerektiğini savunuyoruz. Toplu ulaşım yer üstünden yeraltına indirilmeli. Çok geç kalınmış. Galata’da dünyanın ikinci metrosunun tüneli vardır. Ama sonradan bu hassasiyet kalmamış. Nüfus bir milyonu geçtikten sonra şehirlere kesinlikle metro yapılması gerekir, ama İstanbul 18 milyonu geçti. Türkiye genelinde de önce konut yapılıyor, çok sonra metro geliyor. Yani altyapı olmadan üstyapıyı yapıyoruz. İstanbul’la ilgili planlama yapılırken önce yüzey ve konutlar değil, bölgeye nasıl ulaşılacağı hedeflenmeli...”
Madencilik ve şehir içi tünelciliği
“UYAK’ta, tünelcilikteki bazı hassasiyetlerin madencilik sektörüne de yansıtılmasını amaçlıyoruz. Çünkü madencilikte de maden ömrü boyunca ana yolların, havalandırmanın, üretim bölgelerinin projelendirilmesi yapılmaktadır. Sadece tünelcilikte uygulaması yapılan bazı destekleme (tahkimat) enstrümanlarının madencilikte kullanılmasının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Ayrıca şehir içi tünelciliğinin sorunları da odaklanacağımız noktalardan biri olacak. Şehir tünelciliği ile şehir dışında yapılan tünellerin zorlukları farklıdır. Çünkü şehrin içine kamyonun girmesi ve inanılmaz hacimdeki hafriyatı çıkartmak başlı başına sorundur. Çıkan hafriyatın yanında oluşan boşluğa demiri, çimentoyu, bir sürü iş ekipmanı ve inşaat malzemesini götürmek komplike bir iştir. Hele ki İstanbul’da bu hepten zordur. Tüm bu sıkıntıların hepsi sempozyumda ele alınacak.”
5. Uluslararası Yeraltı Kazıları Sempozyumu & Sergisi'ne katılmak için delegelik kayıtları başladı. Delege ücretleri ve kayıt bilgileri için uyak.org.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.
3 Şubat 2023
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.