Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğünce yaptırılan ve temeli 26 Şubat 2013’te atılan Yusufeli Barajı ve Hidroelektrik Santrali projesinde sona yaklaşılıyor. Çift eğrilikli beton kemer kategorisinde dünyanın üçüncü, Türkiye’nin ise en büyük barajı olma özelliğine sahip Yusufeli Barajı’nın gövde yüksekliği sekiz yılda tamamlandı. Gövde için 4 milyon metreküp betonun döküldüğü baraj, 2 milyar 200 milyon metreküp su tutma kapasitesine sahip olacak. Üretilen enerji ise 2,5 milyon kişinin elektrik ihtiyacını karşılayacak. Proje, Türk mühendislerinin dünya çapındaki projelerde ne kadar başarılı eserler ortaya koyabildiğinin en büyük göstergelerinden biri...
Yer: Doğu Karadeniz Bölgesi / Artvin’in 70 km güney batısı / Çoruh Nehri üzeri
Tip: Çift Eğrilikli İnce Beton Kemer
Kurulu Güç: 558 MW
Toplam Enerji: 1 milyar 888 milyon kWh/yıl
Milli Bütçeye Yıllık Katkısı: 3 Milyar TL
İşe Başlama Tarihi: Aralık 2012
Yüklenici: Limak İnşaat San. ve Tic. A.Ş.
Yusufeli Barajı ve Hildroelekrik Santrali (HES), çift eğrilikli ince beton baraj kategorisinde Türkiye’nin 1., dünyanın ise en yüksek 3. barajı olma özelliğine sahip. Enerji yapılarının tamamı sağ sahilde ve yerin altında teşkil edilmiş. Gövde üzerindeki dolu savaklara ilaveten sağ sahilde 8 metre çapında çift tüp dolu savak mevcut.
Projenin inşaatı fiziki olarak yüzde 96 tamamlanmış. Halen mansap düzenleme (nehir taraması), hidromekanik ve elektromekanik imalat çalışmaları sürdürülüyor.
Yusufeli Barajı ve HES inşaat çalışmalarında açık kazı, yeraltı kazıları, tünel kazıları, pasif ve aktif destekleme çalışmaları yapılmış. 4 milyon metreküp gövde beton imalatı ve 1 milyon metreküp sanat yapısı imalatı gerçekleştirilmiş. Gövde beton imalatlarının 3 milyon metreküplük kısmı kablo kreyn vinçlerle taşınarak gerçekleştirilmiş; kalan 1 milyon metreküplük kısmı konveyör bant sistemiyle taşınmış. Beton serim ve sıkıştırma çalışmaları dozer ve ekskavatörlerle yapılmış.
Açık kazı çalışmalarında her noktaya ulaşım yolu yapılamadığından iş makinaları kablolu kreyn vinçlerle nakledilerek çalışma yerlerine ulaştırılmış. Aktif destekleme sistemleri imalatları kablolu kreyn vinç ucundaki sepet içerisinde personel ve iş makinalarının askıda çalıştırılması suretiyle tamamlanmış.
Zemin elastisite modüllerinin düşük olduğu baraj temeli kısımlarına mikro çimento enjeksiyonu yapılarak tasarımda istenen değerlere ulaşılmış.
Yusufeli Barajı’nın, inşaat sırasında 5 bin personel ve işletmesürecindeki kalıcı personel istihdamının yanı sıra üretilecekenerji ile milli ekonomiye de katkısı oldukça büyük.
İnşaat sürecinden bazı başlıklar
Projede, temelin atılmasının ardından derivasyon tünelinin yapımı başlamış. Tünelin 8 ayda tamamlanmasının ardından baraj kazı çalışmaları ve ulaşım yolları inşaatları devam etmiş. Kazı çalışmalarındaki imalatlar 2015’te tamamlanmış. Ardından ulaşım tünellerindeki imalatlar ile beraber 2018 yılında baraj gövdesi imalatlarına geçilmiş. Toplamda 4 milyon metreküp olan gövde beton dökümü 3 yıllık bir süreçte, 2021 yılının Temmuz ayında bitirilmiş. Yedi yılda kendini amorti edeceği tahmin edilen Yusufeli Barajı’nın santral binası ise yeraltı mantar tipi özelliğinde 4 katlı inşa edilmiş. Her bir grupta gücü 186 megavat, toplam ağırlığı ise 460 ton olan 3 adet türbin jenaratör bulunuyor.
88 dereceye varan eğimlerde kazı çalışması yapılan projede yaklaşık 7 bin civarında ön germeli arka sistemi yapılmış. Yerin yaklaşık 80 metre derinliğine uzanan kablolu ön germe sistemi ile kazı destekleme çalışmaları tamamlanmış. Kazı destekleme çalışmaları sırasında her yere ulaşım olmadığından, kurulan kablolu vinç sistemi ile iş makineleri ilgili noktalara havadan nakledilmiş.
DSİ Yusufeli Barajı ve HES Kontrol Şube Müdürü Sezai Yıldız:
“Pandemide Üst Düzey Önlemler Alındı”
“Pandeminin ülkemizde sosyal hayat ve iş yaşamında ortaya çıkardığı kısıtlama ve sıkıntılar, haliyle inşaat sektörü gibi kalabalık çalışma gruplarının olduğu sektörleri de fazlasıyla etkiledi. Hatta bazı sektörlerde işlerin, durma noktasına gelindiği hepimizce biliniyor. Bu süreçte Yusufeli Baraj çalışmalarında aksamaların minimum olabilmesi adına üst düzey gösterildi ve önlemler alındı. Şantiyede kişiler arasındaki teması minimum düzeye çekebilmek adına öncelikle dışarıdan şantiyeye giriş çıkışlar bazı dönemlerde tamamen kapatıldı, bazı dönemlerde sınırlı seviyede olacak şekilde müsaade edildi."
"Asgari seviyede işçi çalıştırılması ve diğer işçilerin devletimizin sağladığı imkanlar dahilinde ücretli izine gönderilmesi yoluna gidildi. Çalışanların yatakhane ve yemekhaneleri, teması azaltacak şekilde seyreltildi ve periyodik olarak personel virüs testine tabi tutuldu. Pozitif çıkan ve temaslı olan personel, daha önceden hazırlanmış olan karantina şantiyesine alınarak izolasyon süresince Sağlık Bakanlığı prosedürlerine riayet edilerek gerekli tedavi işlemleri şantiye sağlık ekibi aracılığıyla takip edildi. Çalışma alanlarında belirlenen bölgelere el dezenfektanları konuşlandırıldı. Yiyecek ve içecek gereçleri tek kullanımlık olacak şekilde düzenlendi.”
Bu özel proje haberi, dünyanın önde gelen pompa firmalarından WILO'nun katkılarıyla hazırlanmıştır.
6 Haziran 2022
Türkiye'nin en ESKİ ve en çok ZİYARET EDİLEN şantiyesi: ŞANTİYE®...
İnşaata dair "KAYDADEĞER" ne varsa... 1988'den bu yana...
Şantiye®nin ürettiği, derlediği ve yayınladığı içeriklerde öncelik “KAMUSAL YARAR”dır...
Ve yayınlanan içeriğin “ÖZEL” olmasına özen gösterilir...
BASILI DERGİ + E-DERGİ + SANTİYE.COM.TR + SOSYAL MEDYA + DİJİTAL PLATFORMLAR...
İnşaat sektörünün buluşma noktası Şantiye®, “Güven”i temsil eden “Basılı bir Yayın” olma özelliğinin yanı sıra yenilenen web sitesi, Turkcell Dergilik ve Türk Telekom E-Dergi gibi mobil uygulamalardaki varlığı, 42 bin E-Bülten abonesi ve 85 bin sosyal medya takipçisi-bağlantısıyla inşaat sektörünün en önemli iletişim platformlarından biri olmaya her ortamda devam ediyor... 1988'den bu yana...
Şantiye® ayrıca yapı sektörüne "Şantiye'nin Yıldızı Ödülü", "Yılın Yeşil Yapı Malzemesi / Teknolojisi Ödülü" ve "Şantiyeden Kareler Fotoğraf Yarışması" gibi farklı organizasyonlarla da katkı sunuyor.
Şantiye®nin son sayısı da dahil 1988 yılından bugüne kadar yayınlanan TÜM SAYILARINA E-Dergi olarak göz atmak için lütfen tıklayın...
Şantiye®, başta ABONELERİ olmak üzere 2020-2024 yıllarında ilan veren firmalar ABS Yapı, Akyapı, Alumil, Anadolu Motor (Honda), Alkur, Ak-İzo, Altensis, Arbiogaz, Aremas, Arfen, Assan Panel, Asteknik, Atos, Batıçim, Baumit, Betek, Betonblock, Borusan CAT, Bosch Termoteknik, Bostik, BTM, Buderus, Bureau Veritas, Çimsa, Çuhadaroğlu, Çukurova Isı, Duyar Vana, DYO, Efectis ERA, Ekomaxi, Elkon, Emülzer, Eryap, Filli Boya, Fixa, Fullboard, Form Endüstri Ürünleri, Form Endüstri Tesisleri, Form MHI (Mitsubishi Heavy Industries) Klima, Garanti Leasing, GF Hakan Plastik, Gökçe Brülör, Grundfos, Hilti, IQ Alüminyum (by Deceuninck), İNKA, İntek, İpragaz, İstanbul Teknik, İzocam, İzoser, Kalekim, Knauf, Knauf Insulation, Komatsu, Köster, Kuzu Grup, LG, Marubeni, Masdaf, Master Builders Solutions, MBI Braas, Meiller Kipper (Doğuş Otomotiv), Messe Frankfurt, Messe München/Agora Tur., Mekon, Mitsubishi Chemical, Nalburdayim.com, NETCAD, ODE, Ökotek, Özler Kalıp, Özpor, Panasonic, PERI, Pimakina, Polyfibers, Polyfin, Prometeon, Ravago, Rehau, Saint Gobain Türkiye, Saray Alüminyum, Schüco, Selena (Tytan), Sentez Mekanik, Serge Ferrari, Shell, Siemens, Sistem İnşaat, Soudal, Sika, Şişecam, Temsa, TMS, Tekno Yapı, Türk Ytong, Tremco illbruck, Vaillant, Vekon, Wermut, Wilo ve Xylem’in değerli katkılarıyla hazırlanmaktadır.
ABONE OLMAK İÇİN
Bir yıllık abonelik bedelimiz olan 1200 TL (6 Sayı, KDV Dahil)'yi TR70 0001 0008 5291 9602 1550 01 IBAN no’lu hesabımıza (Ekosistem Medya) yatırıp; ardından dekontu, açık adresinizi ve fatura bilgilerinizi (şahıs ise TC kimlik no; firma ise vergi dairesi-numarası) santiye@santiye.com.tr adresine e-posta veya 0532 516 03 29 no’lu telefona WhatsApp / SMS aracılığıyla ulaştırabilirsiniz.